Femeie grasăRăspunsul la această întrebare vă va surprinde. În fapt, conform unui articol recent al British Medical Jounal, puţini profesionişti din domeniul medial, doctori, dieteticieni, ştiu răspunsul corect. Atunci când consumaţi mai multe calorii decât are nevoie organismul, excesul de energie se va stoca sub forma trigliceridelor, în aglomerări de celule de grăsime (adipocite sau celule adipoase).

Oricare ar fi compunerea macronutrienţilor din alimentele mâncate (carbohidraţi vs proteine vs grăsime), atunci când caloriile ingerate depășesc numărul caloriile "arse", în final vă alegeţi cu trigliceride stocate în celule de grăsime. Înainte de a "umple" o celulă de grăsime sub formă de trigliceride, carbohidraţii şi proteinele suferă o conversie chimică. Cu alte cuvinte, chiar şi salata (e drept, trebuie să fie multă) ajunge să se transforme tot în grăsime.

Atunci când încerci să pierzi în greutate ori utilizezi mai multă energie decât de obicei (sport, muncă fizică), ori reduci cantitatea de calorii, diferenţa negativă dintre energia acumulată şi cea pierdută obligând organismul să acceseze rezervele sale de energie din celulele adipoase (desigur, organismul poate utiliza inclusiv muşchii pentru obţinerea de energie, dar vom ignora, pentru simplitate, acest aspect în articolul de faţă). La nivel celular avem de-a face cu eliberarea trigliceridelor din adipocite printr-un proces numit lipoliză, rezultând patru produşi pentru fiecare trigliceridă stocată: glicerol şi trei acizi graşi liberi.

Pe măsură ce celulele adipoase eliberează trigliceridele stocate (în vremuri de balanţă energetică negativă), devin din ce în ce mai mici, dar aceste celule de grăsime nu dispar niciodată. Produşi lipolizei pot apoi fi oxidaţi ("arşi") ca şi combustibil pentru a produce energie.

Întregul proces poate fi surprins (deşi destul de aproximativ) în următoarea reacţie chimică:

Trigliceride (C55H104O6) + 78O2→ 55CO2 + 52H2O + energie

Aşadar, atunci când are loc oxidarea, grăsimea se transformă în energie.

Cu toate acestea, formula dezvăluie, de asemenea, că o moleculă de trigliceride (cu ajutorul oxigenului) este convertită în dioxid de carbon (CO2) şi apă (H2O). În fapt, atunci când cineva pierde 10 kg de grăsime (trigliceride), 8,4 kg sunt expirate ca CO2, iar 1,6 kg sunt pierdute prin urină, fecale, transpiraţie, lacrimi şi alte fluide ale organismului.

În concluzie, răspunsul la întrebarea din titlul articolului este de felul următor:

Atunci când pierzi grăsime, aceasta este în cea mai mare eliminată sub formă de dioxid de carbon (84%), iar restul de 16% este eliminat sub formă de apă.

Asta înseamnă că plămânii reprezintă pricipalul organ excretor pentru grăsime. Interesant, nu?

Traducere după where does the fat go