Potrivit studiului „The next normal arrives: Trends that will define 2021 - and beyond” efectuat de McKinsey, anul 2021 a fost unul plin de schimbări: oamenii, corporațiile și societatea au început să să fie preocupați de influențarea viitorului lor, mai degrabă decât să supraviețuiască prezentului.

A fost un an plin de speranțe privind obținerea imunității de masă, încetarea restricțiilor cauzate de pandemie sau revenirea la „normalitate”, dar toate acestea au fost spulberate, cel puțin pentru moment. Dincolo de fenomenul „demisiei în masă”, fenomen care a dominat rețelele de socializare, mulți exponenți ai Generației Z anunțându-și pe Instagram sau TikTok renunțarea la locurile de muncă pe care le aveau, am asistat și la emergența NFT-urilor (non-fungible tokens), anunțarea metaversului sau călătoriile în spațiu ale miliardarilor (care au rămas la fel de bogați și eficienți ca întotdeauna).


Deși este dificil de a face previziuni exacte în acest mediu impredictibil la care am fost martori în ultimii doi ani, anul 2022 ne poate rezerva multe surprize.
 

Iată deci 6 tendințe din lumea digitală care vor influența viața în 2022:

1. Rețelele de socializare: mai multe ajustări în ceea ce privește confidențialitatea, calitatea și algoritmii

Platformele se vor concentra asupra confidențialității și calității conținutului. În ciuda recentelor critici publice este destul de probabil ca Facebook să înregistreze creșteri în ce privește numărul de membrii și în sectorul încasărilor.

Având în prim plan confidențialitatea și calitatea conținutului, majoritatea platformelor media de socializare își vor actualiza politicile de confidențialitate și vor ajusta algoritmii de funcționare până la finalul anului 2022. Pe fondul unei cereri de conținut nou și captivant, un nou grup de creatori de conținut web se va dezvolta rapid.

Grație popularității în creștere a conținutului sub forma videoclipurilor scurte, Instagram și TikTok  vor cunoaște o creștere a cheltuielilor publicitare pentru 2022, iar Instagram va continua să crească dincolo de cota de 50% din veniturile publicitare. Componentele de marketing pe rețelele sociale subutilizate, precum serviciul pentru clienți și managementul relațiilor, vor prospera în curând pe aceste platforme.


2. Bine ai venit în metavers: de la webul 2D la cel 3D

Mark Zuckerberg a anunțat în octombrie 2021 schimbarea numelui companiei în „Meta”, ceea ce sugerează faptul că Facebook dorește să influențeze evoluția metaversului.

Termenul de „metavers” se referă la posibilitățile oferite de realitățile virtuală și augmentată.

Unii se referă la metavers ca la un spațiu comun, accesibil prin intermediul căștilor de realitate virtuală, a ochelarilor de realitate augmentată sau a aplicațiilor de pe dispozitivele inteligente.

Utilizatorii pot interacționa, socializa, explora și crea conținut într-un mediu virtual sau monetiza tranzacțiile virtuale ale acestora folosindu-se de tehnologia blockchain și de criptomonede.

Metaversul (sau web-3D) este conectat intrinsec la NFT și criptomonede, care comercializează interacțiunile prin crearea sau vânzarea de artefacte digitale.

În 2022, se așteaptă ca webul-3D să ridice o serie de aspecte comerciale, fiind susținut de nume importante precum Nike, Adidas, Gucci, Prada, Puma, Microsoft și alții.


3. Accelerarea creșterii cripto-monedelor și a NFT-urilor

Folosirea NFT-urilor s-a intensificat în 2021, lucru care va avea loc și în 2022.

Un nou mecanism de schimb al valorilor din sistemul economic mondial, NFT-urile au schimbat valoarea și funcția tuturor activelor digitale și a operelor de artă.

De la un moft de moment, la o nouă economie, NFT-urile au creat ceea ce Harvard Business Review numește „acte digitale” (eng. „digital deeds”). În tărâmul digital, NFT-urile sunt active unice care pot să fie cumpărate sau vândute ca oricare altele.

„Tokenizarea” este procesul de convertire a unor date importante, precum un număr de cont bancar, într-un șir de caractere numite „tokenuri” care, dacă sunt compromise, nu au nici un fel de valoare. Aceste tokenuri digitale pot să fie folosite pentru achiziționarea de bunuri fizice, ca picturi sau active virtuale ca arta digitală, aplicații sau chiar proprietăți virtuale.

Frankfurt School Blockchain Centre vorbește despre o piață estimată la 1,5 trilioane de dolari pentru  activele convertite în tokenuri, în Europa următorilor 3 ani. Imobiliarele, obligațiunile, acțiunile, drepturile de autor, arta reală, arta vizuală și obiectele de colecție, toate acestea sunt exemple de lucruri care pot fi transformate în tokenuri.

Acesta este dincolo de orice îndoială un pas uriaș în direcția obținerii uneia dintre promisiunile criptomonedelor și anume incluziunea financiară. Investirea în active tradiționale sau alternative este uneori mult prea scumpă. Strângerea de fonduri (crowdfunding) și tehnologiile financiare (Fintech) - care sunt folosire pentru asigurarea automată și îmbunătățită de servicii financiare - vor permite investitorilor de toate mărimilor să se implice în această varietate de active.

 



4. Implicarea inteligenței artificiale în alimentație și servicii de resurse umane


Inteligența artificială are capacitatea de a schimba modul în care conceptualizăm, creăm și ne bucurăm de mâncare sau căutăm un loc de muncă.

Michael Spranger, director de operațiuni în cadrul diviziei de inteligență artificială de la Sony, explică faptul că deficitul de personal au obligat multe companii să utilizeze IA pentru evaluarea candidaților pentru o slujbă.

El spune și că unele dintre cele mai interesante aplicații ale IA în gastronomie vor revigora creativitatea și imaginația experților culinari, dincolo de ceea ce ne putem închipui azi. Roboții precum Flippy se ocupă deja de burgeri la McDonalds și în alte restaurante.






5. Conectivitate crescută = mai multă transformare digitală


Tehnologia 5G și noile rețele WiFi 6 vor facilita conexiuni mult mai rapide - absolut necesare pentru această lume care adoptă toate noile schimbări digitale.

Jerry Paradise, vice-președinte, responsabil de managementului produselor la compania chineză Lenovo, spunea că 5G și noile rețele WiFi 6 înseamnă mult mai mult decât viteză: „Aplicațiile viitoare vor putea include orașe inteligente, „Internetul lucrurilor” sau comunicarea între vehicule - elemente care vor îmbunătăți în mod semnificativ traficul și siguranța”.

Potrivit Lenovo, lucrul de acasă va deveni hibrid, pe măsură ce consumatorii și organizațiile gândesc „dincolo de birou”. Mare parte a directorilor din IT se așteaptă să nu mai lucreze dintr-un birou, pe măsură ce dispozitivele devin din ce în ce mai mici și mai inteligente, iar căștile fără fir sunt din ce în ce mai eficiente în gestionarea zgomotului de fundal. Angajații „hibrizi” pot participa la conferințe video și efectua apeluri telefonice nu doar de acasă, ci practic de oriunde.


6. Noile locuri de muncă vin la pachet cu noi seturi de abilități

Cu o piață a muncii care tinde să se schimbe, abilitățile necesare urmează în mod firesc să fie altele. Potrivit unui articol de pe Forumul Economic Mondial, în 2022, noi profesii vor ocupa 27% din baza de angajare pentru marile companii, în vreme ce funcțiile învechite sub aspect tehnologic vor coborî de la 31% al 21%.

Această schimbare în diviziunea muncii între oameni, calculatoare și algoritmi are potențialul de a elimina aproape 75 de milioane de locuri de muncă actuale, dar și să genereze aproximativ 133 de milioane de altele noi. Analiștii de date, dezvoltatorii de software, specialiștii în comerț electronic și în rețele de socializare vor fi la mare căutare.

Multe slujbe „umane”, precum operator servicii clienți, dezvoltare organizațională și managementul inovației sunt pe un trend ascendent. Așadar, departe de a ne lua locurile de muncă, inteligența artificială va crea slujbe și va asigura oportunități de angajarea în multe domenii.




Traducere de Vlad Constantin VOINEA după Six big digital trends
Autorul, Theo Tzanidis, este lector la University of the West of Scotland
Credit imagine depositphotos.com 

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.


Dacă găsești site-ul util, ne poți ajuta cu o DONAȚIE