fizica in 60 de secundeNeutrinii sunt particule ale căror mase sunt extrem de dificil de măsurat. Deşi ştim precis cât cântăreşte un electron, dispunem de puţine informaţii despre masa partenerului său neutru – neutrinul electronic. La fel în cazul neutrinului miuonic şi al neutrinului τ (tau).

Mult timp oamenii se ştiinţă au crezut că particulele „neutrino” ar putea fi lipsite de masă. Apoi experimentele au dezvăluit faptul că cele 3 tipuri de neutrino se pot transforma dintr-unul în celălalt, proces cunoscut drept oscilaţia neutrinilor. Conform teoriei cuantice, acest lucru este posibil doar dacă neutrinii au masă proprie. Observaţiile cosmologice şi experimentele realizate în laboratoare indică faptul că masele celor trei tipuri de neutrino trebuie să fie extrem de mici. Electronul, cea mai uşoară particulă elementară încărcată cu sarcină electrică, este de cel puţin un milion de ori mai greu decât orice neutrino.

Observare neutrino

Imaginea surprinde o particulă "neutrino" ciocnindu-se de un proton, într-o cameră cu bule.
Credit: Wikimedia Commons

Fizicienii cred că originile maselor neutrinilor sunt în strânsă legătură cu procesele subatomice care au avut loc imediat după Big Bang. A determina care sunt cele mai grele şi care cele mai uşoare tipuri de neutrino – ordonarea maselor neutrinilor – reprezintă un prim pas înspre descoperirea acestor procese.

Până acum experimentele privind oscilaţia neutrinilor ne-au furnizat informaţii despre diferenţele de masă dintre diferitele tipuri de neutrino. Experimente viitoare, ce presupun utilizarea de fascicule de neutrini de mare intensitate, produse de acceleratoare, care să se propage la cel puţin 500 de mile în Pământ, ne vor spune care este ordinea maselor neutrinilor.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului Neutrino masses (SymmetryMagazine), de Gary Feldman.
Traducător: Mălina Iorga.