EinsteinCe obiecte putem vedea mişcându-se cu viteze apropiate de viteza luminii, naturale ori făcute de om? Putem accelera atomi individuali, protoni şi electroni foarte aproape de viteza luminii în „laboratoarele de acceleratoare” din întreaga lume, aşa cum sunt CERN, SLAC, Fermilab.

Putem detecta electroni din radiaţiile cosmice care au fost accelerate natural la 99,999% din viteza luminii. În depărtarea spaţiului cosmic vedem jeturi de plasmă "expulzată" din nucleele galaxiilor şi, în cazurile cele mai spectaculoase, aceste jeturi sunt îndreptate aproape în direcţia noastră, astfel încât vedem efecte speciale relativiste deosebite, care fac ca plasma să pară a se mişca mai repede decât viteza luminii.

De fapt, observaţiile şi geometria sunt în concordanţă cu mii de mase solare de plasmă, accelerate la 99,9+ procente din viteza luminii. Nu ştim cum se întâmplă asta, dar în prezent ştim că în miezul acestor galaxii pândesc masive găuri negre şi unele fenomene electromagnetice din discurile lor de gaz care le orbitează furnizează aceste acceleraţii. Chiar şi în Soare, în exploziile solare, vedem cum particulele sunt accelerate la viteze foarte mari.

Traducere după Relativity QA de Mircea Ştefan Moldovan cu acordul editorului