Sunt particule elementare, precum fotonul sau gluonul, care nu au masă, dar sunt particule elementare, precum electronul sau quarcul, care au masă. De ce unele particule au masă și altele nu? Cum ajung particulele cu masă să aibă masă? Ce înseamnă, în fapt, să ai masă?

17 PARTICULE

Modelul standard al particulelor elementare cuprinde 17 particule elementare, grupate în două mari categorii: fermionii și bosonii.

Fermionii sunt particulele cu masă, în număr de 12 (electronul, 6 tipuri de quarcuri, 3 tipuri de neutrino, miuonul și particula tau), iar bosonii sunt particulele fără masă, în număr de 5 (fotonul, gluonul, W, Z și Higgs). În afara modelului standard, nedescoperit, stă gravitonul, particula ipotetică responsabilă pentru gravitație.

-- Citește și: Teoria modelului standard

CE ÎNSEAMNĂ SĂ AI MASĂ?

Masa este înțeleasă ca o măsură a inerției, cu alte cuvinte indică rezistența unui corp la aplicarea unei forțe (cât de puternic se opune schimbării stării de mișcare sau de repaus).

Masa unui corp (măsurată în kilograme) este diferită de greutatea acestuia, prima rămânând aceeași oriunde în univers, a doua (o forță, măsurată în newtoni) fiind dependentă de gravitație.

Prin urmare, dacă vrem să modificăm viteza ori poziția unui corp cu o anumită masă, trebuie aplicată o forță. Cu cât mai mare masa, cu atât forța trebuie să fie mai mare, pentru un efect similar.