Orbitalii atomici ai electronului în atomul de hidrogen, la energii diferite. Probabilitatea de a găsi electronul este dată de culoare (cu cât mai strălucitoare, cu atât mai mare probabilitatea). Credit: wikipedia.org

Mecanica cuantică este ramura fizicii moderne încearcă să desluşească legile „universului” subatomic, dorind să explice comportamentul electronilor şi al celorlalte constituente fundamentale ale materiei. Teoria cuantică a avut un impact major asupra modului în care înţelegem realitatea. Universul subatomic are însă mecanisme care scapă în parte înţelegerii umane, iar când se supune totuşi teoriilor fizicienilor, o face într-un mod contraintuitiv, paradoxal, ce îi lasă perplecşi pe filozofii moderni ai ştiinţei.

Mai multe aspecte ale mecanicii cuantice sunt discutabile, iar fizicienii au interpretări diferite. În videoclipul de mai jos vă invităm să vedeți ce spun aceste interpretări, explicațiile fiind însoțite de animații care ajută la înțelegerea conceptelor prezentate.

Multiplele interpretări ale mecanicii cuantice
(subtitrare în limba engleză)

• Comentariul tău, publicat ca Vizitator, va fi evaluat în vederea publicării. Doar utilizatorilor care au cont pe site ori face folosesc conturile de FB, Twitter ori Google li se publică în mod automat comentariile.
    EUGEN · 20:39 02.01.2021
    Sau. Fac eu experimentul celor doua fante.
    Pe peretele din spatele fantelor intr-o cutiuta asez o broscuta in dreptul unui maxim din modelul de interferenta (nu in dreptul vre-unei fante fereasca domnul). Prin fante trimit protoni (sa zicem) care atunci cand lovesc un dispozitiv pe care l-a inghitit broscuta produc moartea broscutei instantaneu. Dupa cateva minute de trimis protoni prin fante nu apare nici un model de interferenta si broscuta este VIE, asa vad eu (cel putin asa ar trebui ca pe ea n-am intrebat- . APOI ma duc la o tigara si las experimentul sa se desfasoare de la sine.
    LA INTOARCERE constat ca broscuta este MOARTA ! In lipsa mea ca observator a aparut modelul de interferenta si broscuta (din pacate) a murit. DAR daca inainte de a ma duce la tigara opream experimentul si verificam cutia. Gaseam broscuta MOARTA sau VIE ?
    NU VOI STI pentru ca de fapt nu am facut experimentul si precis daca intrebam broscuta nu ar fi stiut sa spuna . VOI STITI ??

EUGEN · 19:59 02.01.2021
    Ma gandeam si eu... daca in experimentul celor dua fante in care se trimit fotoni sau alte particule prin doua fante paralele si in prezenta unui observator sa zicem profesor de mecanica cuantica pe peretele din spatele fantelor acesta NU observa un model de interferenta , pe un film facut de o camera de filmat ascunsa aflata undeva in spatele profesorului (de prezenta careia profesorul nu are habar ) si a carei filmare se vizioneaza de catre un copil de clasa a doua dupa o luna de la filmare apare un model de interferenta su nu.

Donează prin PayPal ()