Particulele quircks - analiza DZeroUna din teoriile care introduce fenomene noi, dincolo de Modelul Standard, presupune existenţa unor particule denumite "quirks", care s-ar comporta asemenea quarcurilor, acestea din urmă fiind particulele din care sunt formaţi protonii şi neutronii.

Experimentul DZero de la Fermilab a căutat aceste particule şi, negăsindu-le, a arătat că, dacă totuşi există, ele trebuie să fie foarte masive.

Analiza quircks

Astfel se prezintă rezultatul căutării particulelor quirks la experimentul DZero. Axa orizontală reprezintă masa ipotetică a particulelor. Axa verticală reprezintă probabilitatea ca particulele să fie produse la Fermilab, probabilitate care este prezisă de teoria respectivă. Linia punctată neagră reprezintă studii a priori care estimează cât de performantă este analiza. Linia verde este eroarea asupra liniei punctate. Linia neagră este ce s-a măsurat efectiv şi, după cum se vede, s-a măsurat exact în intervalul în care s-a estimat că se va măsura (adică în interiorul conturului verde). Linia roşie reprezintă predicţia teoriei. Intersecţia dintre linia neagră şi linia roşie este undeva pe la 108 GeV. Aceasta înseamnă că particule quirks cu masa mai mică de 108 GeV sunt excluse, pentru că, dacă ele ar exista, atunci ar fi fost văzute de experiment (căci linia neagră, ce reprezintă ce s-a văzut, este mai joasă decât linia roşie, ce estimează predicţia teoriei). Aşadar, dacă particulele există, ele au masa mai mare de 108 GeV, adică ar fi foarte masive, la fel de masive ca şi ipoteticul boson Higgs ...

Experimentul DZero de la Fermilab analizează coliziuni de protoni şi antiprotoni care se ciocnesc frontal la viteze cu doar 150 de metri pe secundă mai mici decât viteza luminii în vid. Energia lor de mişcare este de cam o mie de ori mai mare decât energia lor de repaus. Astfel, la coliziune, energia lor de mişcare poate fi transformată în masa unor noi particule, masive, cum sunt aceşti "quirks", dacă teoria respectivă este corectă. Ei bine, fizicienii de la DZero au arătat că dacă aceste particule există, atunci ele trebuie să aibă masa de cam 120 de ori mai mare decât masa unui proton.

Explicaţia foarte detaliată a analizei de la DZero, despre căutarea particulelor quirks, pe blogul lui Tommaso Dorigo.
Documentul oficial de la experimentul DZero poate fi găsit aici.