Astronomii estimează că în univers sunt circa 40 de miliarde de găuri negre. O nouă animație NASA evidențiază ce înseamnă „super” atunci când vorbim despre găurile negre supermasive. Acești „monștri” se găsesc în centrele majorității galaxiilor mari, inclusiv în galaxia noastră, Cale Lactee, și conțin cantități enorme de materie, echivalentul a zeci de miliarde de mase solare, în cazul celor mai mari.

Lumina care traversează orizontul evenimentelor (linia imaginară care, odată trecută, nimic nu mai poate scăpa gravitației găurii negre), către centrul găurii negre, devine „captivă” pentru totdeauna, iar lumina care trece în apropierea orizontului evenimentelor are traiectoria „curbată” de gravitația intensă a găurii negre. Împreună, aceste efecte produc o „umbră” de circa două ori mai mare decât orizontul real al evenimentelor al găurii negre.

Animația arată 10 găuri negre care ocupă centrul galaxiilor gazdă, inclusiv Calea Lactee, la scară, în funcție de dimensiunile umbrelor lor. Începând de lângă Soare, camera se retrage constant pentru a compara găurile negre din ce în ce mai mari cu diferite structuri din sistemul nostru solar.

Primul obiect cosmic este 1601+3113, o galaxie pitică ce găzduiește o gaură neagră plină cu masa egală cu 100.000 de mase solare. Materia este atât de comprimată, încât chiar și umbra găurii negre este mai mică decât Soarele nostru.

Gaura neagră din centrul Căii Lactee, numită Săgetător A*, are o masă egală cu 4,3 milioane de mase solare, valoare rezultată în urma observării pe termen lung a stelelor aflate pe orbită în jurul acesteia. Diametrul umbrei sale se întinde pe aproximativ jumătate din cel al orbitei lui Mercur.

Animația mai arată două găuri negre în galaxia cunoscută sub numele de NGC 7727. Situate la aproximativ 1.600 de ani-lumină, una are masa egală cu 6 milioane de mase solare, iar cealaltă egală cu 150 de milioane de mase solare. Astronomii spun că această pereche de găuri negre va fuziona în circa 250 de milioane de ani.

Ulterior intră în scenă gaura neagră a lui M87, cu o masă egală cu 5,4 miliarde de mase solare. Umbra sa este atât de mare, încât chiar și un fascicul de lumină are nevoie de aproximativ două zile și jumătate pentru a o traversa.

Filmul se termină cu TON 618, una dintre puținele găuri negre extrem de îndepărtate și masive asupra cărora astronomii au efectuat măsurători directe. Acest „colos” cosmic are o masă egală cu mai mult de 60 de miliarde de mase solare și are o umbră atât de mare, încât un fascicul de lumină ar avea nevoie de săptămâni pentru a o traversa.

Credit: NASA