Este matematica o invenție umană, folosită ca instrument pentru explicarea lumii, sau este parte fundamentală a lumii? Cu alte cuvinte, matematica este inventată sau descoperită de om? Iată o serie de exemple care sugerează că matematica ar fi o componentă a naturii.

Albinele și hexagonul

Albinele produc faguri cu „celule” în formă hexagonală. De ce această formă și nu alta? Pură întâmplare?

Conform „conjecturii fagurelui” din matematică, demonstrate de profesorul Thomas Hales în 1999, hexagonul regulat reprezintă cel mai bun mod de a împărți o suprafață în părţi egale, având cel mai mic perimetru total.

Charles Darwin aprecia că albinele au ajuns să folosească această formă, hexagonul, pentru a produce cele mai mari celule posibile pentru stocarea mierii cu cel mai mic efort de a produce ceară.

Cicadele și numerele prime

Există două subspecii de cicade în America de Nord care-și trăiesc cea mai mare parte a vieții sub pământ. La 13 sau 17 ani, în funcție de subspecie, acestea ies la suprafață, pentru circa 2 săptămâni, în roiuri imense.

Dar de ce 13 și 17? De ce nu alt număr de ani, ca 12, 14 ori 18?

O explicație ar fi aceea că 13 și 17 sunt numere prime, care, cum știți, se împart la 1 și la ele însele. Iar aceste numere prime oferă protecție acestor insecte.

Să presupunem că există prădători pentru cicade cu ciclu de viață de 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 și 9 ani. Care este cea mai bună metodă să-i eviți? Aceea de a nu fi expus, la suprafață, când sunt și prădătorii, nu?

Să comparăm un ciclu de viață de 12 ani cu unul de 13 ani. Când cicadele ar ieși la 12 ani afară, și prădătorii cu ciclu de viață de 2, 3 și 4 ani ar fi afară, pentru că 12 se împarte fără rest la 2, 3 și 4.

Dar când ciclul de viață este de 13 ani, niciunul dintre acei prădători nu ar fi la suprafață.

Pare că cicadele folosesc cumva matematica pentru supraviețuire.

Matematica, inventată sau descoperită

Dacă matematica explică atât de multe lucruri din natură, poate că nu este o invenție a omului, ci doar o descoperire constantă a acestuia; o descoperire a ceva ce există în natură.

Sursa: TheConversation