Acest articol constă din două videoclipuri în care fiziciana de origine germană Sabine Hossenfelder  abordează două subiecte aflate la granița științei și a gândirii: „infinitul” și „singularitatea”. Există infinitul sau este doar un element matematic? Dar singularitatea?

Există infinitul?

În primul videoclip Hossenfelder arată modul în care în matematică se operează cu infinitul și trage concluzia că acesta există din perspectiva matematicii.

Dar când vine vorba de știință, în sens științific,  infinitul nu există. De ce? Pentru că putem spune despre ceva că „există” dacă e necesar pentru a descrie observații. Iar infinitul nu poate fi măsurat și nici nu poate fi utilizat pentru a descrie observațiile făcute pe timpul experimentelor.

Fiziciana dă și un exemplu care, consideră, demonstrează că infinitul matematic nu poate fi măsurat în realitate. Imaginați-vă că îndreptați un laser către un panou aflat la mare distanță în spațiul cosmic. Mișcați acest laser stânga-dreapta. Care este viteza cu care se deplasează laserul pe peretele din spațiu? Am putea spune, în funcție de cât de repede mișcăm laserul și cât de departe este panoul, că acesta se deplasează cu o viteză mai mare decât viteza luminii. Dar nu este adevărat, pentru că, în fapt, tot ce avem în acest experiment este lumina laser care se deplasează, cu viteza luminii, către panou. Nu avem un punct real care se deplasează pe panoul din spațiul cosmic.

Există infinitul?
(subtitrare în lb. engleză)

Există singularitatea?

Ce este o singularitate? Într-o definire generică - este un loc dincolo de care nu se poate trece. În matematică poate fi vorba de o locație unde un obiect, de exemplu o funcție, nu este definit. Dacă definesc că o funcție are valoarea 1 pentru x mai mic și mai mare decât zero, atunci funcția nu este definită pentru zero. Nu poți trece de la stânga la dreapta.

Singularitățile există în matematică, dar există ele în realitate? Nu, din câte știm, pentru că nu am observat vreuna. Fizicienii folosesc matematica pentru a descrie natura și câteodată matematica conține singularități. Dar aceste singularități sunt în toate cazurile cunoscute indicii că teoria se aplică într-o zonă în care în fapt nu mai este validă.

Singularitatea găurilor negre este un caz interesant. Găurile negre sunt soluții ale ecuațiilor teoriei generale a relativității a lui Einstein. Odată ce treci de orizontul evenimentelor găurii negre, ești condamnat să te îndrepți către singularitate, locul din gaura neagră de o densitate infinită; nu mai există spațiu și timp dincolo de această singularitate, unde totul se termină. Dar este singularitatea găurilor negre reală? Nimeni nu știe. Pentru că nimeni nu a fost într-o gaură neagră să observe ce se întâmplă acolo. E posibil să nu existe, iar o teorie cuantică a gravitației, inexistentă în prezent, să ne prezinte o altă poveste cu privire la interiorul găurilor negre.

Există singularitatea?
(subtitrare în lb. engleză)

Citiți și: Istoria completă a găurilor negre

• Comentariul tău, publicat ca Vizitator, va fi evaluat în vederea publicării. Doar utilizatorilor care au cont pe site ori face folosesc conturile de FB, Twitter ori Google li se publică în mod automat comentariile.
    EUGEN · 22:15 02.01.2021
    Nu materie negativa ci antimaterie . Si antimaterie a fost obtinuta la LHC. Deci poate ca exista pe undeva daca nu a fost anihilata toata pana acum . Si nu e vorba de un bolovan si un antibolovan ci de particule elementare.
    Nu exista ceva infinit da daca te apuci sa masori acel ceva constati ca nu ajungi niciodata la capat. Deci trebuie sa accepti pana la urma ca e INFINIT DE MARE. Asta nu inseamna ca nu are un capat insa nu vei da niciodata de el (cel mult o sa jungi de unde ai plecat).Nu exista zero (adica NIMICUL) dar daca incerci sa tot injumatatesti lucrurile vei ajunge la unele INFINIT DE MICI pentru ca nu te vei opri niciodata (sa nu ma auda Plank) .
    Nelu · 20:30 19.12.2020
    Ei, uite o fiziciană liberă în gîndire, fără dogme. Dacă utilizăm greșit aparatul matemetic putem ajunge și la o concluzie cum că există materie negativă; adică avem un kg de materie peste care turnăm un kg de materie negativă, iar rezultatul va fi zero kg.

Donează prin PayPal ()