Bacteria Escherichia coli (pe care majoritatea dintre noi o cunoaștem mai bine sub numele de E. coli) are o reputație destul de proastă. Mulți o cunosc ca fiind microbul care poate provoca boli de stomac, infecții ale tractului urinar, insuficiență renală și chiar moartea. Dar această reputație este ușor incorectă. Există multe tipuri de E. coli, iar multe joacă un rol important într-un microbiom intestinal sănătos.

E. coli a fost descoperită acum aproape 140 de ani când a fost izolată din fecalele unui bebeluș german. De atunci, a devenit cea mai studiată specie de bacterii - și, posibil, cea mai studiată specie din toate formele de viață - de pe Pământ.

Această bacterie are multe tulpini, dintre care majoritatea sunt utile.

Așadar, de ce are E. coli o reputație proastă?

Majoritatea tulpinilor de E. coli joacă un rol important în microbiomul intestinal uman sănătos. Ele sunt una dintre primele bacterii care trăiesc în intestinul bebelușilor, deschizând calea pentru alte bacterii bune să i se alăture.

Într-un intestin adult sănătos, E. coli produce vitamina K (care ajută la coagularea sângelui și la vindecarea rănilor) și previne instalarea bacteriilor care provoacă boli.

Tulpina E. coli Nissle este de fapt un probiotic - ceea ce înseamnă că prezența sa în intestin previne infecțiile. Această tulpină a fost identificată pentru prima dată în 1917, după ce a fost izolată din fecalele unui bărbat german care nu fusese afectat de o epidemie de diaree care infectase mulți dintre camarazii săi soldați.

Dar uneori aceste tulpini prietenoase se găsesc în locul greșit la momentul greșit. De exemplu, deși între 80-95% din infecțiile tractului urinar sunt cauzate de E. coli, acest lucru se are la bază adesea doar proximitatea dintre anus și intrarea în tractul urinar, care permite bacteriei să se deplaseze dintr-o zonă în alta.

Acest lucru înseamnă că tulpinile care sunt utile în intestine provoacă infecție în uretră.

Dar alte tulpini de E. coli, care nu trăiesc în mod normal în intestinele noastre și sunt „oaspeți” nedoriți, sunt poate mai importante în ce privește reputația proastă a bacteriei.

Tulpina E. coli 0157 este una dintre acestea și poate fi găsită în intestinele vacilor, oilor și caprelor.

Când infectează oamenii, provoacă dureri abdominale, diaree cu sânge, boli renale - și, în unele cazuri tragice, moartea. Ajunge în intestinul uman prin alimente contaminate, contact direct cu animale sau mediul lor de viață.

Acest lucru ne reamintește tuturor să menținem o bucătărie curată, să gătim bine carnea și să ne spălăm pe mâini după ce atingem sau suntem în jurul animalelor de fermă.

Un intestin sănătos

Microbiomul fiecărei persoane este diferit, deci numărul de bacterii E. coli pe care o aveți acolo - și ce tulpini - va fi diferită. Uneori, aceste diferențe se datorează unor disfuncții - comunitatea microbiană din intestine devine dezechilibrată. Acest lucru poate avea o serie de implicații pentru sănătate.

În bolile inflamatorii intestinale - inclusiv sindromul de intestin iritabil, boala Crohn și colita ulcerativă - numărul de E. coli este adesea mai mare decât în intestinele sănătoase.

Dar în prezent nu știm dacă numărul crescut de E. coli în microbiomul intestinal provoacă boala inflamatorie intestinală sau dacă boala face ca intestinul să fie mai puțin locuibil pentru alte specii de bacterii - ducând la o creștere a cantității de tulpini specifice de E. coli.

Cancerul colorectal și dereglări ale microbiomului intestinal sunt, de asemenea, corelate - din nou cu o cantitate mai mare de E. coli în intestine.

Acest lucru poate fi cauzat de un grup de tulpini de E. coli care produc molecule numite ciclomoduline (eng. cyclomodulins) și apoi le excretă în apropierea celulelor umane.

Ciclomodulinele sunt cancerigene, modificând modul în care celulele umane se dezvoltă, ceea ce implică faptul că unele tulpini de E. coli pot crește probabilitatea ca gazda lor umană să dezvolte cancer.

Dar deși bacteriile E. coli pot avea o reputație proastă, nu toate tulpinile sunt de fapt rele pentru noi - și rămân o parte importantă a unui microbiom intestinal sănătos.

Autoarea, Mel Lacey, este profesor asociat de microbiologie moleculară la Sheffield Hallam University.
Traducere după E coli – the infamous bacteria with an unfair reputation