Conform unui studiu realizat de către cercetători francezi de la Ecole Polytechnique, publicat în Physical Review Letters, în timpul furtunilor, există o viteză critică a vântului, de circa 42 m/s, la care trunchiurile copacilor se rup, indiferent de grosime, vârstă ori specie. Până acum, deşi se cunoştea că în condiţii de vânt trunchiurile copacilor se rup în anumite zone, nu era clar dacă ruperea este corelată cu o anumită viteză a vântului.

În condiţii de vânt puternic un copac se poate rupe prin dezrădăcinare, torsiune sau îndoire. Studiu prezintă în principal comportamentul copacilor în cazul îndoirii la vânt.

Cercetătorii au arătat că fenomenul de rupere poate fi surprins printr-o lege scalară. Viteza vântului este într-o mare măsură independentă de diametrul, înălţimea şi elasticitatea copacului.

V ≈ D0,75/L

V - viteza vântului,
D - diametrul copacului,
L - lungimea.

Atunci când s-a dublat diametrul trunchiului copacului, a fost nevoie de o creştere a puterii vântului a fost de circa 9% pentru a putea genera ruperea. Atunci când au fost comparate două specii cu esenţe diferite, stejarul (esenţă tare) şi pinul, diferenţa de rezistenţă la vânt a fost de circa 10%.

De ce aceste diferenţe totuşi mici între specii diferite ori trunchiuri de dimensiuni diferite? Pentru că, pe de-o partea, cu cât un copac este mai mare, cu atât mai multe defecte în structura sa, iar pe de altă parte, cu cât un copac este mai mare, cu atât suprafaţa expusă forţei vântului este mai mare.

Una peste alta, după mai multe experimente şi utilizarea datelor altor cercetători, cercetătorii francezi au ajuns la concluzia că  la viteza de 42 m/s aproape orice copac se rupe.

Sursa: Trees found to break at near the same speed