PlanctonDerivat din gr. "phyto" (plantă) şi "plankton" (făcut să rătăcească), fitoplanctonul e format din organisme microscopice ce trăiesc în medii acvatice, sărate şi dulci. Parte din fitoplancton e alcătuit din bacterii, parte din protiste, iar mare parte din plante unicelulare.

Printre speciile comune de plante unicelulare se află cianobacterii, diatome cu corpul prins între două valve silicioase, dinoflagelate, alge verzi şi coccolitofore, care au o cochilie externă din calcar.

Plancton

Organismele din fitoplancton sunt extrem de diverse, variind de la bacterii care efectuează fotosinteză (cianobacterii) la plante ca diatomeele sau „blindatele” cocolitofere (desenele nu sunt la scară). (colaj adaptat după desenele şi micrograficele lui Sally Bensusen)

Ca şi plantele terestre, fitoplanctonul are clorofilă ca să capteze lumina de la Soare şi foloseşte fotosinteza ca să o transforme în energie chimică. El consumă dioxid de carbon şi eliberează oxigen. Toate fitoplanctonurile realizează fotosinteză, însă unele dau energie suplimentară consumând alte organisme.

Creşterea fitoplanctonului depinde de disponibilitatea dioxidului de carbon, a luminii solare şi a nutrienţilor. Fitoplanctonul, la fel ca plantele terestre, necesită nutrienţi ca nitraţi, fosfaţi, silicaţi şi calciu - în diverse cantităţi, în funcţie de specie. Unele fitoplanctonuri pot fixa azot şi pot creşte în zone unde concentraţiile de nitrat sunt mici. Fitoplanctonurile cer, de asemenea, o cantitate mică de fier, ceea ce limitează creşterea lor pe arii largi în ocean, deoarece concentraţiile de fier sunt foarte mici. Alţi factori care influenţeză creşterea fitoplanctonului includ temperatura apei şi salinitatea, adâncimea apei, vântul şi ce tip de prădători îl consumă.

Fitoplancton

Fitoplanctonul poate creşte exploziv în câteva zile sau săptămâni. Această pereche de imagini din satelit arată efectul unei astfel de creşteri care a avut loc în estul Noii Zeelande între 11 octombrie şi 25 octombrie 2009.
(Imagini NASA de Robert Simmon şi Jesse Allen)

Când condiţiile sunt îndeplinite, populaţiile de fitoplancton pot creşte exploziv, fenomen cunoscut ca înflorire. Înfloririle din ocean pot acoperi sute de kilometri pătraţi şi sunt uşor vizibile în imaginile din satelit. O înflorire poate dura câteva săptămâni, dar durata de viaţă a fiecărui fitoplancton durează rareori mai mult de câteva zile.

Importanţa fitoplanctonului (2)

Textul reprezintă traducerea articolului Phytoplankton, publicat pe site-ul NASA.
Traducere: Duceac Irina Delia