Opriti incalzirea globalaPoate încălzirea globală să ducă la o intervenţie extraterestră? Cercetătorii spun că da! Scăparea de sub control a creşterii nivelului gazelor de seră în atmosfera terestră pot duce la distrugerea speciei umane, dar nu aşa cum am putea noi crede că s-ar putea întâmpla.

Într-o lucrare  publicată recent, un cercetător de la NASA a emis ipoteza că ridicarea nivelului gazelor de seră din atmosfera Pământului ar putea să atragă atenţia nedorită a unor alte forme de viaţa inteligentă.

Raportul, scris de Shawn Domagal - Goldman de la Divizia de Ştiinţe Planetare din cadrul NASA şi de  oamenii de ştiinţă de la Penn State University, evidenţiază o gamă variată de scenarii cu privire la contactul cu civilizaţiile extraterestre evoluate (ETI – extraterrestrial intelligence) şi diferitele lor consecinţe asupra umanităţii.

În unul dintre aceste scenarii, „universalistul” ETI (universalism în acest caz fiind comparabil cu conceptul nostru despre protecţia mediului, doar că la o scară cosmică) observă schimbări în atmosfera Pământului. Sesizând rapida şi distructiva expansiune a umanităţii pe Pământ, extratereştrii ar putea decide să intervină atunci când vor fi îngrijoraţi în ceea ce priveşte soarta civilizaţiei noastre. Autorii scriu:

„ETI pot crede că expansiunea noastră rapidă constituie o ameninţare la scară galactică. Expansiunea accelerată a civilizaţiei terestre poate avea tendinţa de a distruge alte civilizaţii din galaxie aflate în plină dezvoltare, aşa cum omenirea a distrus deja multe specii de pe Pământ. ETI, care acordă o valoare intrinsecă civilizaţiei, ar putea , ipotetic vorbind, să îşi dorească faptul ca civilizaţia noastră să îşi schimbe calea aşa încât să poată supravieţui  împreună cu alte civilizaţii. Dar dacă ETI au îndoieli în ceea ce priveşte devierea cursului nostru, ei pot să caute apriori să ne distrugă, cu scopul de a proteja de noi alte civilizaţii. O lovitură anticipativă ar putea fi cea mai probabilă în faza timpurie a expansiunii noastre, deoarece o civilizaţie poate deveni din ce în ce mai dificil de distrus pe măsură ce aceasta se dezvoltă şi se extinde teritorial. Umanitatea ar putea chiar acum intra în perioada în care dezvoltarea rapidă să poată fi detectată de ETI deoarece expansiunea noastră schimbă compoziţia atmosferei  Pământului (de exemplu prin emisiile de gaze răspunzătoare de efectul de seră), care la rândul lor schimbă „semnătura” spectrală a Pământului. Deşi pe de o parte este dificil de estimat verosimilitatea acestui scenariu, ar trebui cel puţin să ne dea de gândit pe măsură ce ne evaluăm tendinţele de expansiune.”

Scenariul e doar unul dintre multele trecute în acest raport şi care examinează,  în detalii creative şi captivante,  modul în care astfel de întâlniri pot aduce avantaje sau pot provoca daune umanităţii.

Ceea ce este important de notat este că deşi unul dintre autori are o legătura cu NASA, raportul nu este agreat de NASA (ceea ce este păcat, deoarece orice raport oficial NASA conţine referiri la Hitchhiker’s Guide to the Galaxy - ceea ce acest raport o face - ar trebui cel puţin să fie considerat în istorie ca unul dintre cele mai mari descoperiri ştiinţifice din toate timpurile). Acestea fiind spuse, vastele explorări ale implicaţiilor unei posibile întâlniri de gradul trei fac din acest raport nu doar un document valoros, dar  în mod sigur şi lectură provocatoare.

Folositori Neutri Dăunători
Doar detecţie

• Observare pasivă

Extratereştri cooperanţi

• Discuţii despre ştiinţă şi matematică
  • Sfaturi privind evitarea unei catastrofe globale
  • Soluţii la problemele pământenilor

Extratereştri necooperanţi

• Umanitatea învinge cu succes o ameninţare
Invizibili nouă

• ETI ne mănâncă
  • ETI ne înrobesc
  • ETI ne atacă

ETI “universalişti”
  • Pentru a îmbunătăţi infrastructura galactică
  • Pentru o mai bună folosire a resurselor noastre
  • Dacă suntem văzuţi ca o ameninţare

Dăunători în mod neintenţionat

Pericol fizic
  • Transmisie de boli
  • Specii invazive
  • Daune mecanice
  • Acţiuni incompetente
    • inteligenţe artificiale neprietenoase
    • sonde care se auto regenerează
    • experimente fizice
Daune informaţionale
  • Viruşi de computer
  • Daune biologice
  • Impact cultural demoralizator

Lucrarea completă poate fi accesată gratis pe site-ul arXiv.org.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Could global warming lead to alien intervention? Scientists say yes., publicat de io9.com.
Traducerea: Claudia Maria Rusu