Misiunea Cassini este o consecinţă directă a gândirii filozofice a lui Einstein

În fiecare semestru predau cursuri de filozofia științei studenților de la Universitatea din New Hampshire. Majoritatea optează pentru cursurile mele pentru a răspunde cerințelor de educație generală; cei mai mulți nu au mai frecventat niciodată cursuri de filozofie.

În prima zi a semestrului, încerc să le dau o idee despre ce înseamnă filozofia științei. Încep prin a le explica că filozofia abordează aspecte care nu pot fi rezolvate doar de faptele în sine și că filozofia științei este aplicarea acestei abordări în domeniul științei. După aceasta, explic câteva concepte care sunt esențiale pentru curs: inducția, dovezile și metoda într-o cercetare științifică.

Acum mai bine de 3 miliarde de ani Luna ar fi avut o atmosferă mai densă decât cea actuală de pe planeta Marte, generată de activitatea vulcanică intensă din acea perioadă. Studiul acestui subiect ar putea oferi indicii importante despre formarea şi evoluţia sistemului nostru Solar.

Două stele neutronice în coliziune (reprezentare artist)

Pentru prima dată în istoria astronomiei au fost detectate de către antenele LIGO şi VIRGO unde gravitaţionale rezultate din ciocnirea a două stele de neutroni. Acest fenomen explică  şi generarea/apariţia elementelor atomice grele, precum aurul şi platina.

Sistemele microscopice pot fi pregătite în configuraţii cuantice, fără un corespondent clasic. Până în prezent nu există nicio dovadă privind comportamentul ne-clasic al lumii macroscopice. De curând am primit finanţare pentru derularea unui proiect pentru determinarea limitelor mecanicii cuantice din perspectiva scării până la care se poate identifica un comportament cuantic.

Vă ataşez mai jos un comunicat de presă în limba engleză cu detalii privind proiectul de cercetare. Pe această pagină puteţi găsi detalii despre proiectul menţionat.

Acum câteva zile din Rusia a fost lansat satelitul Sentinel 5P al Agenţiei Spaţiale Europene, ESA, care va analiza atmosfera terestră, în căutarea gazelor poluante şi pentru a semnala erupţii vulcanice şi incendii.

Elon Musk, vizionarul antreprenor de succes în industria spaţială, are planuri mari: racheta pe care o testează pentru călătorii spre Lună şi Marte ar putea revoluţiona inclusiv zborurile terestre. În doar 29 de minute un zbor cu nouă tehnologie propusă de Musk ne-ar putea duce de la Londra la New York.

După 12 ani de studii, rezultatele proiectului de cercetare derulat la Observatorul Pierre Auger, situat în Argentina, arată că razele cosmice cu energii extrem de mari provin din exteriorul galaxiei noastre şi iau naştere în procese ce deocamdată nu sunt cunoscute.

Cine ascultă muzică veselă este mai creativ. Acesta este rezultatul unui studiu efectuat de către doi cercetători care au supus un grup de persoane la mai multe teste pe diverse teme muzicale. Asupra logicii însă muzica nu are aceeaşi influenţă pozitivă.

Imagine din filmul "The martian"

Cu ce se vor hrăni astronauţii în viitor în călătorii ce ar putea să dureze ani de zile? Un grup de cercetători de la Clemson University propune folosirea unor drojdii speciale, capabile să extragă substanţe nutritive, dar şi alte materiale din urină şi din dioxid de carbon.

Mai jos este rezumatul cărţii de fizică de clasa a VIII. Se vrea un instrument util atunci când aveţi nevoie să revedeţi o formulă, o definiţie, o unitate de măsură, pe care le-aţi învăţat în clasa a VIII-a.

În fiecare an, 10 premii Ig Nobel sunt acordate cercetătorilor sau personalităţilor care au obţinut rezultate trăznite în diverse domenii – de la fizică la economie, anatomie, biologie sau chiar pace. De multe ori aceste descoperiri par şi chiar sunt inutile, incredibile sau bizare şi stârnesc râsul. Ceremonia de acordare a premiilor Ig Nobel se desfăşoară la universitatea americană  Harvard.

Pe cât pare de incredibil, premiile Ig Nobel sunt înmânate învingătorilor de către laureaţi ai  premiilor... Nobel. În acest an cei care au înmânat aceste premii au fost Eric Mâşkin (premiul Nobel pentru economie, 2007), Oliver Hart (premiul Nobel pentru economie, 2016) şi Roy Glauber (premiul Nobel pentru fizică, 2005). A fost chiar şi un caz în care aceeaşi persoană a primit premiul Ig Nobel (în anul 2000) şi ulterior Nobel (în 2010) pentru fizică, evident, pentru descoperiri diverse. Vă prezentăm în continuare câteva dintre „descoperirile” premiate pentru anul  2017.

O descoperire uimitoare a fost făcută recent în Creta: urme umane care ar  fi fost lăsate acum circa 5,7 milioane de ani. Însă în acea perioadă se presupune că nu existau în Europa strămoşi îndepărtaţi care ar fi putut lăsa aceste urme. Dacă va fi confirmată descoperirea va avea un impact enorm asupra istoriei şi evoluţiei speciei noastre.

Vor avea în viitor roboţii imaginaţie? Pe lângă dezvoltarea inteligenţei artificiale cercetătorii din cadrul proiectului DeepMind lucrează la ora actuală la realizarea de algoritmi care să permită reţelelor neurale să dezvolte o anumită formă de imaginaţie, care să prevadă viitorul şi să le permită să acţioneze în consecinţă.

Asteroizii sunt un mare pericol pentru omenire, intrarea în atmosfera terestră a unui astfel de obiect putând avea consecinţe tragice. Din acest motiv descoperirea şi urmărirea asteroizilor care au traiectorii ce se apropie de noi este extrem de importantă. A fost astfel descoperit un mic asteroid, 2012 TC4,  care va trece foarte aproape de Pământ în luna octombrie a acestui an.

Un făt de 34 de săptămâni recunoaşte o fată umană stilizată încă din burta mamei. Acesta este interesantul rezultat la care au ajuns cercetătorii britanici, jucându-se cu surse de lumină cu care au creat feţe stilizate pe burta viitoarelor mame.

Iată mai jos un rezumat al materiei de clasa a VIII-a de chimie. În doar câteva pagini sper să fi reuşit să surprind tot ceea ce trebuie reţinut din cartea de chimie.

Un grup de oameni de ştiinţă de la University of Bath din Marea Britanie a studiat modul în care ne sărutăm, mai precis în ce direcţie înclinăm capul. Au ajuns astfel la concluzia că şi în cazul sărutului există o asimetrie între cei care înclină capul spre dreapta sau spre stânga, analog scrisului (există mult mai puţini stângaci decât cei care scriu cu dreapta). Originea acestei asimetrii nu este încă clară; cine sunt vinovaţii: hormonii sau aspecte culturale?

Fiind vacanţă, pentru câteva zile m-am dedicat cărţii de matematică de clasa a VIII-a. O bună introducere pentru mine şi sper că poate fi un bun rezumat pentru oricine are un interes în matematica de clasa a VIII-a.

Cum au luat naştere atomii din corpul nostru? Dar cei care alcătuiesc munţii sau aerul pe care-l respirăm? Aceştia s-au format în interiorul stelelor, în urma proceselor de fuziune nucleară, fiind răspândiţi în Univers în urma exploziei supernovelor. Mare parte din atomii din care suntem făcuţi provin din stele care au explodat în alte galaxii. Acesta este rezultatul unui studiu realizat de un grup de cercetători de la Northwestern University.

China a realizat un adevărat record, fiind prima ţară din lume care a realizat o comunicaţie cuantică folosind sateliţii. Recordul stabilit de către chinezi va fi la baza unor noi modalităţi de comunicaţie în condiţii de securitate, fără a fi deci în pericol de a fi interceptaţi da către hackeri sau agenţii străine. Proprietatea cuantică la baza acestei noi modalităţi de comunicaţie se numeşte quantum entanglement şi fascinează atât oamenii de ştiinţă cât şi largul public.

La conferinţa de la Venezia (Italia) a Societăţii Europene de Fizică a fost anunţată descoperirea unei noi particule compuse din trei quarcuri: doi dintre aceştia sunt quarcuri de tipul “charm”, mult mai grei decât quarcurile “up” şi “down” care compun protonii şi neutronii. Denumită particula Xi, nouă particulă ne va ajuta să înţelegem mai bine forţa nucleară tare şi rolul acesteia în Univers.

Cei doi pilaştrii ai fizicii moderne, teoria relativităţii generale şi mecanica cuantică, descriu fenomene la scări diferite: de la cea a galaxiilor, în primul caz, la cea atomică. Există însă o teorie care le unifică? O analiză statistică a datelor recent obţinute în carul a două proiecte de cercetare arată că o asemenea teorie ar fi posibilă, chiar dacă în prezent dovezile sunt insuficiente.

Insomnia... Cei care nu reuşesc să doarmă mai mult de 3-4 ore pe noapte îşi pierd prietenii. Acesta este rezultatul unui studiu efectuat de un grup de cercetători suedezi, care au cercetat reacţia persoanelor de pe stradă la fotografii cu persoane care nu dormiseră noaptea. Un alt studiu al cercetătorilor americani de la Berkeley demonstrează că insomniacii devin mai agresivi şi caută satisfacţii în mâncare, jocuri de noroc sau sex.

Întrucât studiul chimiei începe în clasa a şaptea, iar eu tocmai am terminat anul şcolar, m-am gândit să scriu un scurt articol cu toate noţiunile teoretice pe care le-am asimilat în acest an. În felul acesta mă voi putea folosi de acest articol în viitor şi poate voi ajuta şi alţi elevi.

Un grup de cercetători de la Yale University în colaborare cu cercetători de la compania Microsoft au răspuns, cu ajutorul unui software care este capabil să recunoască expresiile întipărite pe feţele persoanelor, la întrebarea dacă femeile sunt mai expresive decât bărbaţii. Mai mult, întrucât studiul a fost efectuat asupra a mai bine de 2.000 de persoane din diverse ţări, au fost observate o serie de (aparente) diferenţe privind comportamentul acestora, în funcţie de ţara din care proveneau.