Legile şi algoritmii mecanicii cuantice, teoria care descrie lumea particulelor elementare şi a atomilor şi care este unul dintre pilonii fizicii moderne, au fost aplicate recent cu succes în termodinamică şi în muzică. De la un vibrato perfect la noile calculatoarele cuantice, mecanica cuantică îşi spune cuvântul.

Pe măsură ce numărul de particule produse în urma coliziunilor protonilor creşte (liniile albastre), creşte şi numărul hadronilor stranii (pătratele portocalii şi roşii)
(Imagine: ALICE/CERN)

Noi rezultate obţinute în cadrul proiectului de cercetare ALICE la marele accelerator de particule de la Geneva arată că în cadrul ciocnirilor dintre protoni se produc particule care conţin quarcuri de tip straniu. Acest rezultat neaşteptat este în prezent analizat de către cercetători pentru a se înţelege cum iau naştere astfel de particule şi ce putem afla despre Big Bang din studiul acestora.

Super-laserul din Star Wars, capabil să distrugă o planetă în scurt timp, ar putea deveni realitate. Un studiu, deocamdată teoretic, al unor cercetători australieni arată că folosirea unui cristal de diamant ar putea ajuta la realizarea acestui laser ultra-puternic care ar putea avea aplicaţii interesante în diverse domenii.

Care sunt procesele ce au loc în creier atunci când o glumă ne face să râdem? Deocamdată nu există încă o teorie care să explice acest fenomen; recent însă două cercetătoare au abordat problema propunând o soluţie foarte originală. Pe cât de bizar ar putea să fie, pentru a explica umorul se poate folosi mecanica cuantică, teoria care descrie lumea particulelor elementare.

Pentru a încuraja ideile extrem de îndrăzneţe, care însă s-ar putea să dea roade în viitor, NASA a finanţat o serie de proiecte care propun noi tehnologii în explorarea Universului, începând de la sistemul solar. De la surf în apropierea Soarelui la cultivarea planetei Marte, de la telescoape lansate în spaţiu cu ajutorul laserului, la roboţi pe planeta pitică Pluto - sunt doar câteva dintre proiectele ce au primit bani de la NASA pentru a efectua studii de fezabilitate.

Galaxiile sunt arătate de regiunile albe, iar în roşu sunt prezentate filamentele de materie întunecată

The locations of bright galaxies are shown by the white regions and the presence of a dark matter filament bridging the galaxies is shown in red.

Read more at: https://phys.org/news/2017-04-capture-image-dark-web-galaxies.html#jCp

În urma analizei imaginilor obţinute cu ajutorul unui telescop situat în Hawaii, doi cercetători canadieni au obţinut “fotografii” ale filamentelor de materie întunecată care leagă galaxiile. Ca o reţea în care iau naştere galaxiile, materia întunecată exercită atracţie gravitaţională şi ajută la formarea structurilor în Univers.

Cu ajutorul Telescopului Spaţial Hubble a fost identificată o gaură neagră supermasivă situată la o distanţă de circa 8 miliarde ani-lumină de Terra şi care evadează din centrul propriei galaxii. Această mişcare, cred astronomii, ar fi fost generată de undele gravitaţionale emise în urma formării acesteia prin unirea altor două găuri negre.

Cercetătorii de la German Aerospace Center au construit cel mai mare soare artificial în laborator cu ajutorul a 149 de lămpi de Xenon. Synlight, acesta este numele aparatului realizat, va fi folosit pentru a testa noi tehnologii ale viitorului, cum ar fi noi carburanţi.

Cercetătorii de la StemRad plănuiesc să construiască un costum spaţial, pe baza expertizei pe care o au în nano-materiale, care să-i protejeze pe astronauţi în spaţiu împotriva radiaţiilor cosmice. În 2018 este prevăzut un test, când este programat un zbor al capsulei Orion dincolo de Lună.

Văzul, gustul şi mirosul sunt puternic influenţate de stilul nostru de viaţă. Schimbările introduse în societatea modernă au efecte negative asupra acestor simţuri. Efectuând însă mici schimbări în stilul de viaţă este posibil să  limităm aceste efecte negative.

Folosind două diamante, cercetătorii au supus hidrogenul unei presiuni mai mari decât cea din centrul Pământului

Un grup de cercetători americani a reuşit să creeze pentru prima dată în laborator hidrogenul metalic. Acesta ar putea revoluţiona tehnologia viitorului, deoarece aş trebui să fie, conform teoriei, un material superconductor. De asemenea, ar putea fi folosit drept combustibil în viitoarele rachete care explorează spaţiul.

NGC 5907 ULX

La 50 de ani de când au fost măsurate primele semnale de la un pulsar a fost descoperit cel mai îndepărtat obiect ceresc de acest tip de până acum. Emisia de raze X este extrem de intensă şi mecanismul care o produce dă bătăi de cap oamenilor de ştiinţă.

Reţelele neurale reuşesc, după ce sunt „antrenate” cu algoritmi specifici, să facă o serie întreagă de lucruri pe care noi, oamenii, nu suntem capabili să le facem, precum calcule de mecanică cuantică extrem de complexe. Recent, o astfel de reţea neurală a reuşit să rezolve probleme de mecanică cuantică pe care nici cel mai puternic supercomputer din lume nu le poate executa.

Ar putea materia întunecată care domină Universul să fie alcătuită din găuri negre primordiale? După descoperirea celor două găuri negre care în urma colapsului gravitaţional au generat undele gravitaţionale măsurate de către LIGO, această ipoteză este discutată intens de către oamenii de ştiinţă, care încearcă să efectueze noi măsurători astronomice care să o confirme sau, dimpotrivă, să o elimine definitiv.

Astronomii au observat o serie de galaxii situate la sute de milioane de ani-lumină distanţă de noi care mor prea rapid. Vinovatul pare să fie materia întunecată care reuşeşte să sărăcească galaxiile în hidrogen, principalul combustibil pentru formarea de noi stele.

După ce a petrecut aproape un an de zile în spaţiu, Scott Kelly s-a reîntors pe Pământ, unde, în urma analizelor medicale ce i-au fost făcute, s-a ajuns la concluzia că nu mai este identic cu Mark Kelly, fratele geamăn care a rămas acasă în acestă perioadă.

Imagine artist

Descoperirea recentă a unui sistem planetar situat la o distanţă de circa 40 de ani-lumină faţă de noi şi care conţine şapte planete a generat mult entuziasm în cadrul lumii ştiinţifice şi a publicului larg. Trappist-1 este un sistem planetar în miniatură, asemănător cu al nostru, steaua în jurul căreia orbitează planetele fiind mult mai mică decât Soarele.

Un grup de cercetători americani a reuşit să identifice cu ajutorul rezonanţei magnetice funcţionale existenţa a patru forme diverse de depresie. Obiectivul pentru viitor este cel de a pune la punct noi tehnici şi tehnologii care să permită evaluarea fiecărui pacient în parte, astfel încât se se poată personaliza terapia, atât pentru depresie, cât şi pentru alte tulburări sau boli psihice.

Pentru prima dată astronomii au reuşit să identifice sursa unor unde radio extrem de scurte, însă foarte intense, aşa-numitele radio burst, ca fiind situată într-o galaxie la circa 2,5 miliarde ani-lumină de noi. Care este însă mecanismul specific care generează aceste unde radio încă nu se ştie, chiar dacă există mai mulţi teorii, printre care cele conform cărora ar fi cauzate de stele de neutroni sau de găuri negre.

Un grup de cercetători americani de la Johnson Space Center (NASA) au publicat un articol în care susţin că au construit un motor imposibil din punct de vedere al fizicii actuale: motorul care nu consumă energie şi care ar putea să ne ducă pe Marte în doar 70 de zile - EmDrive.

Descoperirea recentă, în cea mai adâncă mină de pe Pământ, a unor bacterii care supravieţuiesc datorită radioactivităţii rocilor, a dat naştere unei noi teorii: în spaţiul cosmic ar putea exista forme de viaţă, sub formă de bacterii asemănătoare celor descoperite, care supravieţuiesc în condiţii cu adevărat extreme, fără a avea nevoie de energia care provine de la o stea.

Anul în care o persoană s-a născut - aşadar tulpinile de virus la care a fost expus în copilărie - influenţează în mod major reacţia ulterioară la infecţia cu virusul gripei, cu tulpini din aceeaşi familiei ori din familii diferite.

Termenul "inteligenţă artificială" (IA) a fost folosit prima dată în 1956 în denumirea întâlnirii unui grup de cercetători din Dartmouth, un colegiu Ivy League din SUA. La acea întâlnire de pionierat, participanţii au discutat despre cum computerele vor efectua în curând toate activităţile umane ce necesită inteligenţă, inclusiv să joace şah sau alte jocuri, să compună muzică bună şi să traducă texte dintr-o limbă în alta. Aceşti pionieri erau foarte optimişti, deşi aspiraţiile lor nu erau surprinzătoare.

Materia întunecată reprezintă unul dintre cele mai mari mistere ale fizicii moderne. Aceasta ar putea fi alcătuită din particule nedescoperite până în prezent, „vânate” de mai multe experimente. Au fost însă recent propuse noi strategii care să folosească materiale supraconductoare sau superfluide care ar putea descoperi particule de materie întunecată cu masa mică, invizibile în prezent.

Un grup de cercetători americani, studiind diverse straturi geologice de pe fundalul oceanelor, a ajuns la concluzia că în urmă cu câteva milioane de ani două supernove de tipul II au explodat în apropierea Terrei, având o influenţă importantă asupra atmosferei terestre şi a vieţuitoarelor de pe Pământ, accelerând mutaţiile genetice.