(Timp citire: 4 - 5 minute)

Cunoașterea a două limbi străine în loc de una se dovedește benefică pentru copiii de grădiniță, întrucât acest lucru conduce la dezvoltarea unui control superior al impulsurilor – capacitatea de a opri o reacție impulsivă și de a alege un răspuns mai adecvat situației.

(Timp citire: 2 minute)

În prezent singurul mecanism de reglare homeostatică a masei de grăsime din organism este constituit de sistemul leptinic (leptina, un hormon, a fost descoperit în 1994). O echipă de cercetători de la University of Gothenburg din Sweden a publicat recent rezultatele unui studiu pe şoareci care indică existenţa unui alt sistem de reglare a grăsimii.

(Timp citire: 3 minute)

Vrei să dispui de un creier eficient chiar și la bătrânețe? Vrei să te protejezi de senilitate și probleme cardiovasculare? Vei găsi în continuare un alt supliment motivațional – legătura exercițiului fizic cu volumul creierului.

Sănătatea creierului descrește pe măsura înaintării în vârstă. Descreșterea se referă la volumul său, care se micșorează cu aproximativ (în medie) 5% pe decadă după 40 de ani. La bătrânețe, peste 70, vei avea garantat un creier mai mic decât astăzi, după cum se întâmplă, de altfel, și cu mușchii care se atrofiază treptat.

(Timp citire: 4 minute)

Vocile familiare pot îmbunătăți activitatea de procesare a limbii vorbite printre copiii școlari, conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development. Cu toate acestea, avantajul unei voci familiare constă în faptul că acest lucru ajută copiii să proceseze și să înțeleagă cuvinte pe care deja le cunosc, nu și cuvinte noi care nu se află în vocabularul lor.

(Timp citire: 4 minute)

Conform unui studiu realizat de NYU's Steinhardt School of Culture, Education, and Human Development, copiii bilingvi procesează mai bine informațiile privind persoana care vorbește, fiind mai eficienţi în a distinge vocile, comparativ cu colegii lor monolingvi. Rezultatele, publicate în revista Bilingualism: Language and Cognition, sugerează un alt avantaj al vorbirii mai multor limbi, dincolo de beneficiile cognitive cunoscute deja.

(Timp citire: 2 minute)

Una dintre ideile fundamentale din mecanica cuantică este aceea că obiectele cuantice, cum ar fi fotonul ori electronul, sunt în acelaşi timp şi particulă, şi undă. Într-adevăr, realitatea pe care ne-o dezvăluie mecanica cuantică este greu de digerat pentru o minte obişnuită cu o realitate de zi diferită, unde obiectele par a fi doar obiecte, iar undele doar unde...

(Timp citire: 3 minute)

Curbarea spaţiu-timpului generează "forţe mareice" care se exercită asupra funcţiei de undă a unui sistem cuantic. Folosind un interferometru cu impuls dual cercetători de la Universitatea Stanford şi Universitatea din Birmingham  au măsurat modificările apărute ca urmare a acestor forţe. Pe scurt, cercetătorii au observat că introducerea unui corp cu masă în apropierea unui sistem cuantic produce modificări ale spaţiu-timpului măsurabile, identificând pentru prima oară efectele gravitaţiei asupra unui sistem cuantic.

(Timp citire: 2 minute)

Pe 5 martie 2016 un alt asteroid va trece în apropierea Pământului. 2013 TX68 este estimat de biroul NEO (Near Earth Objects) al Jet Propulsion Laboratory (JPL) / NASA la 30 m în diametru. Deocamdată magnitudinea să vizuală este 25, ceea ce înseamnă că el este destul de departe, însă se apropie rapid. Pe moment, din cauza distanţei, măsurătorile optice lasă o plajă largă de posibilităţi, în sensul că asteroidul ar putea trece oriunde între 17.000 km altitudine (în stratosferă) şi respectiv 14 milioane de km (mult dincolo de orbita Lunii). El se va mai apropia de mai multe ori de Pământ secolul acesta.

(Timp citire: 2 minute)

Infractorii cibernetici se îmbogăţesc în urma furtului datelor cardurilor bancare, de credit sau de debit, ca urmare a accesului neautorizat în bazele de date ale unor companii, ca Target sau Depot. Thomas J. Holt, criminolog, a coordonat un studiu privind infracţionalitatea cibernetică, ale cărui rezultate au fost publicate recent în revista Deviant Behavior.

(Timp citire: 5 minute)

Einstein a avut dreptate. Din nou. Pe data de 11 februarie 2016 cercetători de la Caltech, MIT şi LIGO Scientific Collaboration au susţinut o conferinţă de presă la Clubul presei naţionale (National Press Club) din Washington, D.C., în cadrul căreia au anunţat detectarea undelor gravitaţionale, una dintre predicţiile teoriei generale a relativităţii. Vestea era anticipată de mai multe zile, iar această realizare ştiinţifică se consideră că va deschide o nouă eră în fizică, oferind noi posibilităţi de cercetare a cosmosului. Pe de altă parte, această descoperire va duce cu certitudine la obţinerea unui premiu Nobel în viitorul apropiat.

(Timp citire: 2 minute)

În cadrul testelor efectuate la reactorul de fuziune nucleară EAST, Institutul de ştiinţe din Hefei, provincia Jiangsu, China s-a bătut un nou record privind timpul în care a fost menţinută plasma (bazată pe hidrogen) la o temperatură de 90 de milioane de grade Celsius. Această temperatură este mai mare decât cea din centrul Soarelui, dar partea spectaculoasă a experimentului se referă la durata menţinerii unei asemenea temperaturi în cadrul reactorului menţionat.

(Timp citire: 6 minute)

Din octombrie 2015 până în ianuarie 2016 au fost aproape 4.000 de cazuri de copii născuţi cu microcefalie (defect la naştere care constă în dimensiuni ale capului bebeluşului mai mici decât cele normale) în Brazilia. Anterior se înregistrase o medie de 150 de cazuri pe an.

(Timp citire: 5 minute)

În mod natural, după ce un studiu recent a sugerat identificarea unei planete nevăzute deocamdată, intitulată "a noua planetă", s-a născut discuţii aprinse între cercetători, iar presa, în parte, a preluat informaţia şi a promovat-o, clasic, fără niciun filtru. Această a noua planetă ar avea o masă de 10 ori mai mare decât cea a Pământului şi s-ar situa în Centura Kuiper, o regiune a sistemului solar formată din obiecte îngheţate (dincolo de planeta Neptun).

Celulă canceroasă (sân)

Până recent era neobişnuit să vezi cuvintele "cancer" şi "vindecat" în aceeaşi frază. Acum această alăturare a devenit mult mai prezentă. Ştirile privind vindecarea unui copil (Layla Richards) de leucemie au fost urmate de altele, privind vindecarea fostului preşedinte american, Jimmy Carter, de cancer la creier (care se răspândise de la ficat).

(Timp citire: 5 minute)

Deşi anul nu s-a încheiat încă, putem trece în revistă deja cele mai importante progrese / descoperiri din lumea ştiinţifică din anul 2015. Am ales 9 dintre realizările care ni s-au părut remarcabile. Dacă doriţi, puteţi veni cu propuneri, prin comentarii, pentru completarea listei prezentate aici.

(Timp citire: 2 - 3 minute)

Wendelstein 7-X

Oamenii de știință germani au anunțat recent că au ajuns la o etapă cheie în cercetările lor cu privire la energia care rezultă din fuziunea nucleară, odată cu lansarea unui reactor supranumit "soare artificial". Fizicienii de la Institutul Max Planck pentru fizica plasmei (IPP) au lucrat nouă ani la construirea dispozitivului numit "stellarator", care a costat până în prezent un miliard de euro.

Virusul gripei

Se pare că doctorii  încă nu au identificat şi descris exhaustiv modul în care organismul uman se apără împotriva microorganismelor. Un grup de cercetători din Danemarca, SUA şi Germania au descoperit recent o nouă componentă a sistemului imunitar: o reacţie imună rapidă care se declanşează înaintea oricărui alt mecanism cunoscut.

(Timp citire: 2 minute)

Mai mult de 9.500 de cetățeni din 12 țări din toată lumea (Barbados, China, Egipt, India, Indonezia, Mexic, Nigeria, Rusia, Serbia, Africa de Sud, Suda și Vietnam) au răspuns întrebărilor unui chestionar referitor la rezistența la antibiotice. Iată, în continuare, câteva dintre concepţiile greșite ale populaţiei lumii cu privire la folosirea antibioticelor.

(Timp citire: 2 minute)

E. coli (reprezentare artist)

Există bacterii în intestin care gestionează cantitatea de hrană pe care o ingerăm, producând proteine după fiecare masă și trimițând un semnal de sațietate creierului, potrivit unui studiu realizat de cercetători de la Institutul național al sănătății și cercetării medicale (INSERM) din Paris și de la Universitatea din Rouen.

(Timp citire: 3 minute)

Unul din 25 de clujeni lucrează în domeniul IT, arată cel mai recent studiu realizat de Clusterul iTech Transilvania by ARIES, cea mai mare organizație creată pentru industria IT&C locală.

(Timp citire: 4 minute)

Teoria relativității generale a lui Albert Einstein, care a schimbat complet modul de înțelegere a Universului și a celor mai exotice fenomene ale sale, împlinește în acest an o sută de ani, fără să își piardă din prospețime și fără ca vreunul din numeroasele experimente realizate pentru a o verifica să găsească vreo falie.

(Timp citire: 2 - 3 minute)

Phobos, una dintre cele două luni ale planetei Marte, se dezintegrează, conform unui nou studiu care ajunge la concluzia că fisurile lungi și subțiri apărute la suprafața acestui satelit sunt provocate de atracția planetei Marte și prevestesc sfârșitul acestei luni aflate pe o orbită mult prea apropiată de Planeta Roșie.

(Timp citire: 1 minut)

Robotul Pepper, un android de ultimă generație, și-a început munca de recepționer la o bancă japoneză din prefectura Fukoaka (sud-est), au informat miercuri mass-media locale. Robotul care se autoprezintă "Pepper număr 3, noul angajat", urează bun venit clienților la această sucursală bancară și le prezintă caracteristicile unor servicii financiare.

Anomalii termince - Marea Piramidă a lui Keops

Mai multe anomalii termice au fost observate în patru dintre marile piramide din apropiere de Cairo, printre care piramida lui Keops, a anunțat luni ministrul pentru antichități în cadrul unei conferințe de presă organizate la căderea nopții, la baza piramidei. Aceste prime rezultate ale analizelor termice efectuate de la lansarea misiunii "Scan Pyramids", la 25 octombrie, de o echipă de cercetători egipteni, francezi, japonezi și canadieni, deschid calea unei multitudini de interpretări.

(Timp citire: 4 minute)

Cercetătorii de la Universitatea Sapientia din Miercurea Ciuc au reușit să izoleze și să testeze, în premieră mondială, specii noi de bacterii care pot fi folosite la depoluarea mediului înconjurător, concluziile studiilor realizate în ultimii doi ani fiind făcute publice, vineri, în cadrul unei conferințe științifice.

Subcategorii

În această secţiune a site-ului vă prezentăm cele mai importante ştiri din ştiinţă şi tehnologie apărute recent în publicaţiile de limbă engleză de pe glob.

Best selection of daily science news!
În acestă categorie publicăm regulat cele mai importante ştiri din ştiinţă şi tehnologie în limba engleză.
Ştirile sunt preluate de pe site-uri de prestigiu în limba engleză, pentru care avem drept de republicare.