Reţelele neurale reuşesc, după ce sunt „antrenate” cu algoritmi specifici, să facă o serie întreagă de lucruri pe care noi, oamenii, nu suntem capabili să le facem, precum calcule de mecanică cuantică extrem de complexe. Recent, o astfel de reţea neurală a reuşit să rezolve probleme de mecanică cuantică pe care nici cel mai puternic supercomputer din lume nu le poate executa.

Ar putea materia întunecată care domină Universul să fie alcătuită din găuri negre primordiale? După descoperirea celor două găuri negre care în urma colapsului gravitaţional au generat undele gravitaţionale măsurate de către LIGO, această ipoteză este discutată intens de către oamenii de ştiinţă, care încearcă să efectueze noi măsurători astronomice care să o confirme sau, dimpotrivă, să o elimine definitiv.

După ce a petrecut aproape un an de zile în spaţiu, Scott Kelly s-a reîntors pe Pământ, unde, în urma analizelor medicale ce i-au fost făcute, s-a ajuns la concluzia că nu mai este identic cu Mark Kelly, fratele geamăn care a rămas acasă în acestă perioadă.

Imagine artist

Descoperirea recentă a unui sistem planetar situat la o distanţă de circa 40 de ani-lumină faţă de noi şi care conţine şapte planete a generat mult entuziasm în cadrul lumii ştiinţifice şi a publicului larg. Trappist-1 este un sistem planetar în miniatură, asemănător cu al nostru, steaua în jurul căreia orbitează planetele fiind mult mai mică decât Soarele.

Un grup de cercetători americani a reuşit să identifice cu ajutorul rezonanţei magnetice funcţionale existenţa a patru forme diverse de depresie. Obiectivul pentru viitor este cel de a pune la punct noi tehnici şi tehnologii care să permită evaluarea fiecărui pacient în parte, astfel încât se se poată personaliza terapia, atât pentru depresie, cât şi pentru alte tulburări sau boli psihice.

Pentru prima dată astronomii au reuşit să identifice sursa unor unde radio extrem de scurte, însă foarte intense, aşa-numitele radio burst, ca fiind situată într-o galaxie la circa 2,5 miliarde ani-lumină de noi. Care este însă mecanismul specific care generează aceste unde radio încă nu se ştie, chiar dacă există mai mulţi teorii, printre care cele conform cărora ar fi cauzate de stele de neutroni sau de găuri negre.

Un grup de cercetători americani de la Johnson Space Center (NASA) au publicat un articol în care susţin că au construit un motor imposibil din punct de vedere al fizicii actuale: motorul care nu consumă energie şi care ar putea să ne ducă pe Marte în doar 70 de zile - EmDrive.

Descoperirea recentă, în cea mai adâncă mină de pe Pământ, a unor bacterii care supravieţuiesc datorită radioactivităţii rocilor, a dat naştere unei noi teorii: în spaţiul cosmic ar putea exista forme de viaţă, sub formă de bacterii asemănătoare celor descoperite, care supravieţuiesc în condiţii cu adevărat extreme, fără a avea nevoie de energia care provine de la o stea.

Anul în care o persoană s-a născut - aşadar tulpinile de virus la care a fost expus în copilărie - influenţează în mod major reacţia ulterioară la infecţia cu virusul gripei, cu tulpini din aceeaşi familiei ori din familii diferite.

Materia întunecată reprezintă unul dintre cele mai mari mistere ale fizicii moderne. Aceasta ar putea fi alcătuită din particule nedescoperite până în prezent, „vânate” de mai multe experimente. Au fost însă recent propuse noi strategii care să folosească materiale supraconductoare sau superfluide care ar putea descoperi particule de materie întunecată cu masa mică, invizibile în prezent.

Un grup de cercetători americani, studiind diverse straturi geologice de pe fundalul oceanelor, a ajuns la concluzia că în urmă cu câteva milioane de ani două supernove de tipul II au explodat în apropierea Terrei, având o influenţă importantă asupra atmosferei terestre şi a vieţuitoarelor de pe Pământ, accelerând mutaţiile genetice.

La 300 de milioane ani-lumină distanţă de Pământ a fost descoperită o galaxie foarte asemănătoare (ca dimensiuni) cu a noastră, însă alcătuită din 99.99% materie întunecată. Bizara galaxie ar putea să fie doar una dintre multele galaxii care conţin materie întunecată în cantitate mult mai mare decât materia obişnuită. Studiul acestora ne-ar putea ajuta să înţelegem din ce anume este alcătuită această misterioasă formă de materie şi să înţelegem mai bine Universul.

E. coli (reprezentare artist)

La o femeie din SUA a fost descoperită o bacterie extrem de rezistenţă la  antibiotice. Chiar şi cel mai puternic antibiotic nu reuşeşte să distrugă bacteria cu mutaţia mcr-1. Acest caz a stârnit o adevărată alarmă medicală, întrucât, dacă s-ar răspândi, acest gen de bacterii ar putea ucide milioane de persoane în următorii ani.

Constelaţia Hercule

Un semnal captat de astronomii ruşi în 2015 şi care pare să provină din constelaţia Hercule a suscitat multe discuţii în comunitatea ştiinţifică. Este oare vorba despre un semnal lansat de extratereştrii sau, mai banal, o interferenţă a semnalelor terestre? Astronomi din lumea întreagă încearcă să înţeleagă provenienţa acestui bizar semnal electromagnetic.

Un grup de cercetători americani a efectuat un studiu foarte interesant, care arată că gemenii au şanse mai mari de a ajunge la 60 de ani decât restul populaţiei. Care să fie oare cauza? Acest fapt nu este legat de ADN, cum poate am fi tentaţi să credem, ci de obiceiule mai sănătoase, se pare, pe care le au gemenii. Gemenii, dar nu numai ei!

Există oare un simţ al omului care-i permite să detecteze câmpul magnetic? Un grup de cercetători americani care a efectuat studii asupra capacităţii noastre de a percepe câmpuri magnetice într-un laborator subteran susţine că da, acest nou simţ există şi ar putea fi important, chiar dacă încă mecanismul aflat la baza acestei capacităţi nu a fost încă descifrat.

Cercetătorii de la Universitatea din Kyoto susţin că au demonstrat că pisicile înţeleg fizica. Acestea ar avea noţiunea de cauză-efect, care stă la baza ştiinţei. Pentru a ajunge la această concluzie cercetătorii japonezi au studiat pisicuţele în diverse condiţii, normale sau mai puţin obişnuite.

Cel mai sensibil echipament care "vânează" materia întunecată, intitulat LUX (Large Underground Xenon), nu a reuşit să identifice această fantomatică formă de materie. După o perioadă de funcţionare de circa 20 de luni, analiza datelor achiziţionate a arătat că nu au fost descoperite semnale lăsate în detectorul LUX de particule de materie întunecată, cercetătorii reuşind să impună doar limite asupra caracteristicilor acestora.

Faptul că Universul este în expansiune, descoperire care a şocat oamenii de ştiinţă secolul trecut, rămâne încă învăluit în mister. O nouă măsurătoare mai precisă decât cele precedente arată cum expansiunea Universului ar putea să fie mai rapidă decât se credea. Care este însă cauza acestei expansiuni accelerate, încă nu se ştie. Au fost propuse mai multe ipoteze, printre care şi cea conform căreia teoria lui Einstein ar putea să fie incorectă, aplicată la nivelul Universului.

După ce LIGO a observat în septembrie 2015 pentru prima dată undele gravitaționale emise în urmă coliziunii a două găuri negre, creşte interesul pentru măsurarea acestor unde, cu obiectivul de a se studia Universul cu o metodă diferită faţă de cea utilizată până acum, care se baza exclusiv pe măsurarea undelor electromagnetice. În viitor cercetătorii plănuiesc să realizeze o antena gravitațională în spaţiu: eLisa. Pentru a verifica tehnologiile delicate ce vor fi utilizate de către eLisa a fost lansat şi testat cu succes, în spaţiu, un prototip, numit LISA.

Steaua cea mai apropiată de noi, Alfa Centauri, se găseşte la o distanţă de circa 4,37 ani-lumină. O distanţă pe care am parcurge-o, folosind tehnologiile actuale, în zeci de mii de ani. Un nou proiect finanţat de un miliardar rus are ambiţiosul obiectiv de a studia o nouă tehnologie bazată pe folosirea unui laser extrem de intens care ar putea realiza această călătorie în doar 20 de ani.

După ce în februarie 2016 a fost anunţată prima măsurătoare de unde gravitaţionale generate de coliziunea a două găuri negre, în iunie cercetătorii proiectului de cercetare LIGO au anunţat observarea a unor noi unde gravitaţionale, la rândul lor generate de un sistem binar de două găuri negre, care, în final, s-au ciocnit, generând o unică gaură neagră. Este începutul unei noi ere: era astronomiei gravitaţionale. Oamenii de ştiinţa caută să înţeleagă cum s-au format sistemele binare de găuri negre – un adevărat mister deocamdată.

Spectrometru electron-pozitron

Câte tipuri de forţe există în Univers? Cunoaştem patru: forţa electromagnetică, forţa nucleară tare,  forţa nucleară slabă şi forţa atracţiei gravitaţionale. În cadrul unui experiment efectuat recent într-un  laborator din Ungaria se pare că a fost însă descoperită  o nouă particulă, cu masa cam de 30 de ori mai mare decât cea a electronului. Această particulă ar putea fi legată de existenţa unei noi forţe în Univers – a cincea forţă! Mulţi cercetători sunt însă sceptici şi aşteaptă noi rezultate care să confirme descoperirea cercetătorilor maghiari.

Un grup de cercetători canadieni a demonstrat că lipsa unui somn odihnitor are efecte negative asupra memoriei. Şoriceii de laborator nu îşi aminteau ceea ce învăţaseră cu o zi înainte dacă nu reuşeau să se odihnească bine. Este deci probabil ca şi în cazul nostru faza de somn numită REM, ceea în care mişcăm rapid ochii, să fie extrem de importantă pentru generarea şi consolidarea amintirilor şi a memoriei.

Universuri paralele (concepţie artist)

Există Universuri paralele? Deocamdată nu avem dovezi, însă în cadrul mai multor proiecte de cercetare care folosesc metode diferite se încearcă a se descoperi urme ale posibilelor Universuri paralele. Un proiect de cercetare care foloseşte neutronii emişi  de un reactor nuclear de la Grenoble a reuşit să pună o limită  inferioară cu privire la distanţa la care s-ar putea afla un univers paralel.

De cele mai multe ori pentru a scăpa de dureri utilizăm diverse medicamente – aşa-numitele „pain-killers”. Se pare însă că există o soluţie mult mai plăcută şi mai eficientă pentru a „îmblânzi” durerea: să ne facem cât mai mulţi prieteni! Un studiu recent demonstrează cum oamenii care au mulţi prieteni sunt mai rezistenţi la durere decât cei singuratici.

Au trecut câteva luni de la observarea undelor gravitaţionale de către Observatorul de unde gravitaţionale - LIGO şi oamenii de ştiinţă încă discută intens despre acest subiect. Undele gravitaţionale observate au fost generate de două găuri negre care au fuzionat într-o gaură neagră mai mare – această este ipoteza formulată. Iată însă că un grup de cercetători propune o altă variantă: rezultatul fuziunii celor două găuri negre nu este o gaură neagră, ci un obiect la fel de exotic: un gravastar (de la Gravitational Vacuum Star) sau o gaură de vierme.

Atomii din care este compusă materia conţin un număr relativ mic de particule: quarcuri şi electroni. Comportamentul acestora este descris de către teoria denumită modelul standard al fizicii particulelor elementare. Cât de mici sunt însă aceste particule? Experimentul ZEUS a încercat să măsoare quarcurile – reuşind însă să pună doar o limită superioară asupra posibilei lor dimensiuni.

Fiecare are obiceiurile sale, nu-i aşa? Se pare că acestea îşi lasă amprenta asupra creierului şi că acesta este unul dintre motivele pentru care este greu să scăpăm de ele. La această concluzie a ajuns un grup de cercetători americani care a studiat şoriceii de laborator obişnuiţi cu dulciurile.