Cine ascultă muzică veselă este mai creativ. Acesta este rezultatul unui studiu efectuat de către doi cercetători care au supus un grup de persoane la mai multe teste pe diverse teme muzicale. Asupra logicii însă muzica nu are aceeaşi influenţă pozitivă.

Imagine din filmul "The martian"

Cu ce se vor hrăni astronauţii în viitor în călătorii ce ar putea să dureze ani de zile? Un grup de cercetători de la Clemson University propune folosirea unor drojdii speciale, capabile să extragă substanţe nutritive, dar şi alte materiale din urină şi din dioxid de carbon.

În fiecare an, 10 premii Ig Nobel sunt acordate cercetătorilor sau personalităţilor care au obţinut rezultate trăznite în diverse domenii – de la fizică la economie, anatomie, biologie sau chiar pace. De multe ori aceste descoperiri par şi chiar sunt inutile, incredibile sau bizare şi stârnesc râsul. Ceremonia de acordare a premiilor Ig Nobel se desfăşoară la universitatea americană  Harvard.

Pe cât pare de incredibil, premiile Ig Nobel sunt înmânate învingătorilor de către laureaţi ai  premiilor... Nobel. În acest an cei care au înmânat aceste premii au fost Eric Mâşkin (premiul Nobel pentru economie, 2007), Oliver Hart (premiul Nobel pentru economie, 2016) şi Roy Glauber (premiul Nobel pentru fizică, 2005). A fost chiar şi un caz în care aceeaşi persoană a primit premiul Ig Nobel (în anul 2000) şi ulterior Nobel (în 2010) pentru fizică, evident, pentru descoperiri diverse. Vă prezentăm în continuare câteva dintre „descoperirile” premiate pentru anul  2017.

O descoperire uimitoare a fost făcută recent în Creta: urme umane care ar  fi fost lăsate acum circa 5,7 milioane de ani. Însă în acea perioadă se presupune că nu existau în Europa strămoşi îndepărtaţi care ar fi putut lăsa aceste urme. Dacă va fi confirmată descoperirea va avea un impact enorm asupra istoriei şi evoluţiei speciei noastre.

Vor avea în viitor roboţii imaginaţie? Pe lângă dezvoltarea inteligenţei artificiale cercetătorii din cadrul proiectului DeepMind lucrează la ora actuală la realizarea de algoritmi care să permită reţelelor neurale să dezvolte o anumită formă de imaginaţie, care să prevadă viitorul şi să le permită să acţioneze în consecinţă.

Asteroizii sunt un mare pericol pentru omenire, intrarea în atmosfera terestră a unui astfel de obiect putând avea consecinţe tragice. Din acest motiv descoperirea şi urmărirea asteroizilor care au traiectorii ce se apropie de noi este extrem de importantă. A fost astfel descoperit un mic asteroid, 2012 TC4,  care va trece foarte aproape de Pământ în luna octombrie a acestui an.

Un făt de 34 de săptămâni recunoaşte o fată umană stilizată încă din burta mamei. Acesta este interesantul rezultat la care au ajuns cercetătorii britanici, jucându-se cu surse de lumină cu care au creat feţe stilizate pe burta viitoarelor mame.

Un grup de oameni de ştiinţă de la University of Bath din Marea Britanie a studiat modul în care ne sărutăm, mai precis în ce direcţie înclinăm capul. Au ajuns astfel la concluzia că şi în cazul sărutului există o asimetrie între cei care înclină capul spre dreapta sau spre stânga, analog scrisului (există mult mai puţini stângaci decât cei care scriu cu dreapta). Originea acestei asimetrii nu este încă clară; cine sunt vinovaţii: hormonii sau aspecte culturale?

Cum au luat naştere atomii din corpul nostru? Dar cei care alcătuiesc munţii sau aerul pe care-l respirăm? Aceştia s-au format în interiorul stelelor, în urma proceselor de fuziune nucleară, fiind răspândiţi în Univers în urma exploziei supernovelor. Mare parte din atomii din care suntem făcuţi provin din stele care au explodat în alte galaxii. Acesta este rezultatul unui studiu realizat de un grup de cercetători de la Northwestern University.

La conferinţa de la Venezia (Italia) a Societăţii Europene de Fizică a fost anunţată descoperirea unei noi particule compuse din trei quarcuri: doi dintre aceştia sunt quarcuri de tipul “charm”, mult mai grei decât quarcurile “up” şi “down” care compun protonii şi neutronii. Denumită particula Xi, nouă particulă ne va ajuta să înţelegem mai bine forţa nucleară tare şi rolul acesteia în Univers.

Cei doi pilaştrii ai fizicii moderne, teoria relativităţii generale şi mecanica cuantică, descriu fenomene la scări diferite: de la cea a galaxiilor, în primul caz, la cea atomică. Există însă o teorie care le unifică? O analiză statistică a datelor recent obţinute în carul a două proiecte de cercetare arată că o asemenea teorie ar fi posibilă, chiar dacă în prezent dovezile sunt insuficiente.

Insomnia... Cei care nu reuşesc să doarmă mai mult de 3-4 ore pe noapte îşi pierd prietenii. Acesta este rezultatul unui studiu efectuat de un grup de cercetători suedezi, care au cercetat reacţia persoanelor de pe stradă la fotografii cu persoane care nu dormiseră noaptea. Un alt studiu al cercetătorilor americani de la Berkeley demonstrează că insomniacii devin mai agresivi şi caută satisfacţii în mâncare, jocuri de noroc sau sex.

Un grup de cercetători de la Yale University în colaborare cu cercetători de la compania Microsoft au răspuns, cu ajutorul unui software care este capabil să recunoască expresiile întipărite pe feţele persoanelor, la întrebarea dacă femeile sunt mai expresive decât bărbaţii. Mai mult, întrucât studiul a fost efectuat asupra a mai bine de 2.000 de persoane din diverse ţări, au fost observate o serie de (aparente) diferenţe privind comportamentul acestora, în funcţie de ţara din care proveneau.

Călătoriile în timp nu sunt posibile deocamdată... Totuşi, din punct de vedere teoretic, bazându-ne pe teoria relativităţii generale, o călătorie în viitor ar fi posibilă. Altfel stau lucrurile când este vorba despre călătorii în trecut. Un studiu recent arată cum, cel puţin din punct de vedere matematic, o astfel de călătorie ar fi posibilă, pe o traiectorie circulară în variabila timp.

Mai multe agenţii spaţiale pregătesc călătorii spre Planeta Roşie cu echipaj uman. Flora intestinală (microbiomul) într-o asemenea călătorie lungă şi periculoasă poate suferi diverse modificări; acestea au fost studiate într-o simulare care a durat mai bine de 500 de zile în cadrul proiectului Mars500.

Există viaţă după moarte? Rămâne o formă de conştiinţă? Întrebări la care de obicei răspunsul este: nu, odată cu moartea creierului dispare şi conştiinţa. Totuşi, rezultatele unui studiu ştiinţific efectuat de-a lungul anilor de către un medic olandez asupra experienţelor la graniţa morţii ne lasă cu o serie de întrebări asupra fenomenului numit conştiinţă.

Legile şi algoritmii mecanicii cuantice, teoria care descrie lumea particulelor elementare şi a atomilor şi care este unul dintre pilonii fizicii moderne, au fost aplicate recent cu succes în termodinamică şi în muzică. De la un vibrato perfect la noile calculatoarele cuantice, mecanica cuantică îşi spune cuvântul.

Pe măsură ce numărul de particule produse în urma coliziunilor protonilor creşte (liniile albastre), creşte şi numărul hadronilor stranii (pătratele portocalii şi roşii)
(Imagine: ALICE/CERN)

Noi rezultate obţinute în cadrul proiectului de cercetare ALICE la marele accelerator de particule de la Geneva arată că în cadrul ciocnirilor dintre protoni se produc particule care conţin quarcuri de tip straniu. Acest rezultat neaşteptat este în prezent analizat de către cercetători pentru a se înţelege cum iau naştere astfel de particule şi ce putem afla despre Big Bang din studiul acestora.

Super-laserul din Star Wars, capabil să distrugă o planetă în scurt timp, ar putea deveni realitate. Un studiu, deocamdată teoretic, al unor cercetători australieni arată că folosirea unui cristal de diamant ar putea ajuta la realizarea acestui laser ultra-puternic care ar putea avea aplicaţii interesante în diverse domenii.

Care sunt procesele ce au loc în creier atunci când o glumă ne face să râdem? Deocamdată nu există încă o teorie care să explice acest fenomen; recent însă două cercetătoare au abordat problema propunând o soluţie foarte originală. Pe cât de bizar ar putea să fie, pentru a explica umorul se poate folosi mecanica cuantică, teoria care descrie lumea particulelor elementare.

Pentru a încuraja ideile extrem de îndrăzneţe, care însă s-ar putea să dea roade în viitor, NASA a finanţat o serie de proiecte care propun noi tehnologii în explorarea Universului, începând de la sistemul solar. De la surf în apropierea Soarelui la cultivarea planetei Marte, de la telescoape lansate în spaţiu cu ajutorul laserului, la roboţi pe planeta pitică Pluto - sunt doar câteva dintre proiectele ce au primit bani de la NASA pentru a efectua studii de fezabilitate.

Galaxiile sunt arătate de regiunile albe, iar în roşu sunt prezentate filamentele de materie întunecată

The locations of bright galaxies are shown by the white regions and the presence of a dark matter filament bridging the galaxies is shown in red.

Read more at: https://phys.org/news/2017-04-capture-image-dark-web-galaxies.html#jCp

În urma analizei imaginilor obţinute cu ajutorul unui telescop situat în Hawaii, doi cercetători canadieni au obţinut “fotografii” ale filamentelor de materie întunecată care leagă galaxiile. Ca o reţea în care iau naştere galaxiile, materia întunecată exercită atracţie gravitaţională şi ajută la formarea structurilor în Univers.

Cu ajutorul Telescopului Spaţial Hubble a fost identificată o gaură neagră supermasivă situată la o distanţă de circa 8 miliarde ani-lumină de Terra şi care evadează din centrul propriei galaxii. Această mişcare, cred astronomii, ar fi fost generată de undele gravitaţionale emise în urma formării acesteia prin unirea altor două găuri negre.

Cercetătorii de la German Aerospace Center au construit cel mai mare soare artificial în laborator cu ajutorul a 149 de lămpi de Xenon. Synlight, acesta este numele aparatului realizat, va fi folosit pentru a testa noi tehnologii ale viitorului, cum ar fi noi carburanţi.

Cercetătorii de la StemRad plănuiesc să construiască un costum spaţial, pe baza expertizei pe care o au în nano-materiale, care să-i protejeze pe astronauţi în spaţiu împotriva radiaţiilor cosmice. În 2018 este prevăzut un test, când este programat un zbor al capsulei Orion dincolo de Lună.

Văzul, gustul şi mirosul sunt puternic influenţate de stilul nostru de viaţă. Schimbările introduse în societatea modernă au efecte negative asupra acestor simţuri. Efectuând însă mici schimbări în stilul de viaţă este posibil să  limităm aceste efecte negative.

Folosind două diamante, cercetătorii au supus hidrogenul unei presiuni mai mari decât cea din centrul Pământului

Un grup de cercetători americani a reuşit să creeze pentru prima dată în laborator hidrogenul metalic. Acesta ar putea revoluţiona tehnologia viitorului, deoarece aş trebui să fie, conform teoriei, un material superconductor. De asemenea, ar putea fi folosit drept combustibil în viitoarele rachete care explorează spaţiul.

NGC 5907 ULX

La 50 de ani de când au fost măsurate primele semnale de la un pulsar a fost descoperit cel mai îndepărtat obiect ceresc de acest tip de până acum. Emisia de raze X este extrem de intensă şi mecanismul care o produce dă bătăi de cap oamenilor de ştiinţă.

Reţelele neurale reuşesc, după ce sunt „antrenate” cu algoritmi specifici, să facă o serie întreagă de lucruri pe care noi, oamenii, nu suntem capabili să le facem, precum calcule de mecanică cuantică extrem de complexe. Recent, o astfel de reţea neurală a reuşit să rezolve probleme de mecanică cuantică pe care nici cel mai puternic supercomputer din lume nu le poate executa.

Ar putea materia întunecată care domină Universul să fie alcătuită din găuri negre primordiale? După descoperirea celor două găuri negre care în urma colapsului gravitaţional au generat undele gravitaţionale măsurate de către LIGO, această ipoteză este discutată intens de către oamenii de ştiinţă, care încearcă să efectueze noi măsurători astronomice care să o confirme sau, dimpotrivă, să o elimine definitiv.