Probabil că bănuiți ori știți că mesajele de tipul „Atenție! Imagini care vă pot afecta emoțional!” nu sunt transmise de televiziuni pentru că vor (deși vor!), ci pentru că sunt obligate de Codul de reglementare a conținutul audiovizual (art. 29) din 2011.

Tot în acest Cod este menționată și obligativitatea ca în cadrul calupurilor publicitare ce promovează alimente să fie difuzate mesaje de tipul „Pentru o viață sănătoasă, consumați zilnic minimum 2 litri de apă” (art. 120), despre care am scris în cadrul unui alt articol.

Referitor la avertizarea cu privire la cât de afectați urmează să fie telespectatorii, mi se pare că mesajul este ridicol, din mai multe puncte de vedere.

În primul rând, deși televiziunile sunt obligate să introducă acest avertisment, acesta ar fi fost folosit oricum, probabil nu uniform de toate televiziunile, pentru că este util pentru o audiență sporită. Pentru că mesajul transmite ideea că urmează ceva nemaipomenit, ceva care te va ridica de pe scaun, care te va face să simți că trăiești! Cu alte cuvinte, mesajul de avertizare spune: „Urmează ceva extraordinar! Fii atent la urmează să-ți arătăm imediat!”.

Și nu abuzează oricum televiziunile de avertismente similare? Nu ne spun mereu că avem „breaking news”? Și, cumva, sintagma englezească pare să aibă mai mult impact decât neaoșul „știri de ultimă oră”. Cumva maleficul este parcă încorporat în „breaking news” :) Parcă ne anunță că urmează ceva cu mare încărcătură negativă! Pe când banalul „știri de ultimă oră” se poate referi și la vreun discurs al unui ministru, ceea ce nu interesează pe multă lume, nu?

În al doilea rând, mesajul pleacă de la ipoteza falsă că oamenii sunt ușor impresionați („afectați emoțional”) de tragediile altora. Nu sunt. Nimănui nu-i pasă de suferința altuia, cu anumite excepții. Și atunci când crezi că îți pare rău de cineva, îți pare rău, în fapt de tine. Poate nu este moral să nu-ți pese de suferința altora, dar la modul real nu-ți pasă, pentru că nu simți nicio durere. Orice suferință / durere se referă la tine însuți / însăți. Evoluția a inventat un mecanism, empatia, pentru a ne ține totuși în frâu.

Oamenii apreciază filmele de acțiune sau filmele de groază tocmai că vor să fie „afectați emoțional”, nu? Vor să vadă lucruri îngrozitoare, nemaivăzute! Sigur, sunt filme, dar imaginile sunt cât se poate de realiste.

Pe de altă parte, tragedia altora, prin faptul că e altora și în funcție de context, te poate binedispune. Dacă auzi, de pildă, că ucigașul unui copil a fost urmărit de poliție și, în graba cursei, a intrat într-un copac, probabil că vei aprecia „dreptatea divină” și vei găsi plăcere în acest episod, fiind departe de a fi „afectat emoțional” într-un mod negativ. Prin urmare, participarea la tragedia altora nu doar că nu te afectează emoțional în mod negativ, dar chiar îți face plăcere în anumite cazuri să știi despre ce este vorba.

Ar fi totuși interesant de văzut care este procentul celor care pleacă din fața televizorului (ori schimbă postul) atunci când sunt atenționați că urmează să fie afectați emoțional. Dar și procentul celor care devin mai atenți la ce urmează să se difuzeze :)

Citiți și: De ce ne plac filmele violente

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.