Argumentele sunt insuficiente si nu sunt valide deoarece nu exista o conexiune logica de derivare a premisei din concluzie. Se incearca extragerea adevarului universalei din negatia particularei.
Nu identific o conexiune logica pentru care existenta obiectelor nesferice de marime mult mai mica decat a planetelor, asupra carora avem o cunoastere direct mediata prin simturi ar influenta cu ceva forma planetelor inaccesibile perceptiei senzoriale directe.
O alta demonstratie prin regulile logicii:
planete = X
sferice = Y
obiectele cana, o sticla de bere, un laptop ori un televizor = non-X
Premisa: Toti X sunt Y.
Argument: Unii non-X nu sunt Y. (inseamna ca unii non-X sunt Y. Dar nu putem extrage relatia dintre X si Y.)
Putem spune ca daca unii non-X nu sunt Y atunci toti X sunt Y?
E ceva de genul: Unele lalele, orhidee, trandafiri nu sunt rosii. Putem trage de aici concluzia ca toti ghioceii sunt rosii? (macar trandafirii, lalelele, orhideele si ghioceii sunt tipuri apropiate de obiecte si tot nu se verifica premisa), Argumentarea este invalida si insuficienta.
Argumentul trebuie sa fie valid pentru a sustine o premisa, adica sa existe o legatura logica intre afirmatii, sa putem deduce rational daca o afirmatie o implica sau nu pe cealalata.
La cum ar trebui abordat, parca in cazul planetelor inca nu este clar deoarece exista corpuri ceresti cum e Chiron care e considerat planetoid dar cu un comportament de cometa. Forma planetei depinde si de fortele de atractie din jur, daca orbita ei trece prin apropierea a mai multor corpuri mari poate sa fie elipsoid. De exemplu sistemele de stele binare pot avea planete care se rotesc in jurul lor si au un apogeu si perigeu pt fiecare dintre stele in functie de distanta la care se afla si probabil ca in timp asta le influenteaza si forma.
Pe de alta parte relatia dintre spatiu si distributia masei poate sa fie o particularitate a regiunii de univers in care ne aflam. In regiuni cu "spatiu curb" formele luate de corpurile ceresti avand si traiectorii complexe ar putea fi impredictibil pt nivelul de cunoastere.