Pentru a putea publica, trebuie să vă înregistraţi.
Vf. folderul Spam după înregistrare.
Pune o întrebare

Newsletter

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.4k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
76 vizualizari
Problema de logica (si epistemologie) descrisa mai jos este discutata de prin anii '40 incoace, dar nu o sa dezvalui aici numele sub care e cunoscuta, doar o voi reformula...

Sa zicem ca eu sunt om de stiinta, astronom de renume, si emit urmatoarea ipoteza: ”toate planetele din universul nostru sunt sferice.” (afirmatia 0).

Ipoteza poate fi reformulata astfel: ”daca obiectul X din universul nostru este o planeta, atunci obiectul X e sferic” (afirmatia A).

Afirmatia A este echivalenta, dpdv logic, cu afirmatia B: ”Daca obiectul Y apartinand universului nostru nu este sferic, atunci obiectul Y nu este o planeta”.

Ajungem la pasul la care eu, ca sa demonstrez ipoteza formulata prin afirmatia 0, folosesc ca dovezi (vezi afirmatia B) o cana, o sticla de bere, un laptop ori un televizor, toate obiecte care nu sunt sferice, si care, desigur, nu sunt planete.

Vedeti vreo problema cu acest mod de a demonstra o ipoteza stiintifica? Este el consistent? Este contraintuitiv? Este suficient? Cum ar trebui sa fie ”atacat” ca sa fie suficient?

Una peste alta, gasiti ceva paradoxal in a rationa astfel pentru a demonstra o teorie stiintifica?
Senior (7.8k puncte) in categoria Psihologie - Filozofie

Argumentele sunt insuficiente si nu sunt valide deoarece nu exista o conexiune logica de derivare a premisei din concluzie. Se incearca extragerea adevarului universalei din negatia particularei.

Nu identific o conexiune logica pentru care existenta obiectelor nesferice de marime mult mai mica decat a planetelor, asupra carora avem o cunoastere direct mediata prin simturi ar influenta cu ceva forma planetelor inaccesibile perceptiei senzoriale directe.

O alta demonstratie prin regulile logicii:

planete = X

sferice = Y

obiectele cana, o sticla de bere, un laptop ori un televizor = non-X

Premisa: Toti X sunt Y.

Argument: Unii non-X nu sunt Y. (inseamna ca unii non-X sunt Y. Dar nu putem extrage relatia dintre X si Y.)

Putem spune ca daca unii non-X nu sunt Y atunci toti X sunt Y?

E ceva de genul: Unele lalele, orhidee, trandafiri nu sunt rosii. Putem trage de aici concluzia ca toti ghioceii sunt rosii?  (macar trandafirii, lalelele, orhideele si ghioceii sunt tipuri apropiate de obiecte si tot nu se verifica premisa), Argumentarea este invalida si insuficienta.

Argumentul trebuie sa fie valid pentru a sustine o premisa, adica sa existe o legatura logica intre afirmatii, sa putem deduce rational daca o afirmatie o implica sau nu pe cealalata.
La cum ar trebui abordat, parca in cazul planetelor inca nu este clar deoarece exista corpuri ceresti cum e Chiron care e considerat planetoid dar cu un comportament de cometa. Forma planetei depinde si de fortele de atractie din jur, daca orbita ei trece prin apropierea a mai multor corpuri mari poate sa fie elipsoid. De exemplu sistemele de stele binare pot avea planete care se rotesc in jurul lor si au un apogeu si perigeu pt fiecare dintre stele in functie de distanta la care se afla si probabil ca in timp asta le influenteaza si forma.
Pe de alta parte relatia dintre spatiu si distributia masei poate sa fie o particularitate a regiunii de univers in care ne aflam. In regiuni cu "spatiu curb" formele luate de corpurile ceresti avand si traiectorii complexe ar putea fi impredictibil pt nivelul de cunoastere.

Dimensiunea obiectelor nu cred să aibă nimic de-a face cu demonstrația ipotezei. Dpdv logic cred că totul e fără reproș.

Și eu personal nu văd nicio problemă cu demonstrația prin negație, atâta vreme cât omul de știință poate găsi TOATE obiectele din univers care nu sunt sferice. De-abia aici apare problema...
Poate imi scapa ceva, eu vad ca e lipsita de logica demonstratia.

Omul nu poate gasi toate obiectele din Univers care nu sunt sferice, pentru macar trei motive: este la prea mare distanta de unele, sunt prea multe obiecte in univers pt a fi numarate, obiectele isi mai schimba forma.

Universul e alcatuit din obiecte sferice si nesferice. Vreti sa spuneti ca daca omul inventariaza toate elementele nesferice, atunci planetele vor putea apartine numai de multimea elementelor sferice.

Problema este ca omul nu poate inventaria toate elementele nesferice din Univers pentru simplul fapt ca trebuie sa inventarieze toate elementele universului pentru a fi sigur ca le-a detectat pe toate cele nesferice. El poate detecta toate obiectele nesferice si sferice din Univers care nu sunt planete, dar forma planetelor va ramane doar o presupunere.

Te rugam sa te autentifici sau sa te inregistrezi pentru a raspunde la aceasta intrebare.