Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
2.8k vizualizari
De multa vreme ma intre asta si nu am citit pe nicaieri raspunsul. Mai exact: procesorul comunica direct cu fiecare componenta ori isi datele din memoria RAM? Cand rulezi un film, care este traseul datelor? Baniesc ca sistemul de operare dirijeaza procesul, dar m-ar interesa la nivel hardware care e traseul datelor.
Senior (11.9k puncte) in categoria Tehnologia Informatiei

2 Raspunsuri

1 plus 0 minusuri
 
Cel mai bun raspuns
Hai să luăm exemplul unui film, dacă tot ai pomenit.

Filmul este stocat pe un suport de memorie intern (hard-disk) sau extern (CD/DVD/BD, memory stick, memory card) sub formă digitală, de regulă criptat şi comprimat. Pentru a putea fi vizualizat, filmul (datele) trebuie să fie procesat şi apoi afişat pe un periferic video (monitor, TV, proiector).

Sunt mai multe etape, toate combină atât procese harware cât şi software. În cazul unui film clasic rolul de bază îl are procesorul calculatorului (CPU) care stabileşte şi aplicaţia specială pentru vizualizare, dar şi comunicaţiile hardware (în mare parte descrise de Histeric). CPU cunoaşte cu precizie micronică unde sunt datele, iar prin intermediul sub-procesoarelor (North şi South Bridge) ce coordonează la un nivel mai detaliat comunicarea între componentele placii de bază şi a celorlalte componente, CPU obţine datele aşa cum sunt stocate ele şi, folosind aplicaţia specifică, decriptează/decompresează cadru cu cadru ce urmează să vedem. Acum CPU are informaţia brută, trebuie afişată şi apelează la ajutoarele sale, North Bridge în special, care preia datele pre-procesate şi le trimite plăcii video. Aceasta are şi ea un procesor extrem de puternic şi specializat pe chestiuni mai simple dar pe care le execută extrem de rapid. Deci preia ce vine deja pre-procesat, mai aplică şi placa video unele procesări, ajustări etc, apoi pregăteşte semnalul pentru transmitere, în funcţie de tipul de periferic de afişare, în mod analogic sau digital. Perifericul de afişare preia şi după o procesare proprie pe partea de culoare, contrast, frecvenţe, afişează succesiunea de imagini ce formează filmul.

Aş mai preciza că în cazul jocurilor, ponderea cea mai mare a procesărilor revine plăcii video, iar CPU devine doar un fel de ajutor, trimite informaţie ce urmează să fie calculată vectorial de pl. video şi apoi afişată ca şi la filme. Procesarele video performante execută un număr uriaş de procesări, la care un procesor clasic nici nu visează! Un procesor de placă video poate avea câteva sute de fire de procesare (threaduri), iar CPU-rile de top (i7) au 6 sau 8 fire, cele de servere ajungând la 64. Ca număr de tranzistori un GPU (proc. pl video) poate ajunge la 7 miliarde, iar un i7 are 2.3 miliarde şi unu CPU complex de servere (XeonPhi) are "doar" 5 miliarde. Din acest motiv, s-au dezvoltat tehnologii care folosesc puterea uriaşă a GPU (tehnologia CUDA la Nvidia) pentru a mări viteza de lucru a unor aplicaţii.

Mai adăug că există o ierarhizare atât la nivelul hard cât şi la soft. Cea hard a descris-o Histeric, iar legat de cea soft, ea stă cam aşa: fiecare componentă are o logică software implemntată şi stocată în memorii nevolatile locale, la un nivel de bază. Placa de bază are un sistem de bază de comunicare cu componentele (BIOS), care întâi centralizează funcţiunile componentelor, apoi leagă la un alt nivel comunicaţiile echipamentelor cu stratul superior ierarhic, format de sistemul de operare (Windows, Linux, Android etc). Acesta este cel care interfaţează tot sistemul de calcul, cu utilizatorul uman, oferindu-i acces şi drepturi de utilizare a componentelor, direct sau prin intermediul aplicaţiilor specifice acelui sistem de operare.
Experimentat (3.1k puncte)
2 plusuri 0 minusuri
Datele circula la nivelul placii de baza pe anumite canale (bus) - procesorul da intructiunile pentru fiecare transfer si operatie, direct sau prin bridge-uri (north si south - doua chip-uri aflate in vecinatatea CPU-ului). Ordinea de lucru este data de IRQ-uri (Interrupt Request - cifre alocate fiecarei componente, similar ordinelor la rand) Traseul ar fi procesorul da instructiune de citire a datelor video de pe hard disk si scriere a acestora in RAM, din RAM fiind redirectionate catre placa video si placa audio, tot de procesor. Va rog sa ma corectati daca gresesc.

 

Detaliat, in engleza (luat de pe Yahoo! Answers)

 

Motherboard - Generally, all the data flows through the motherboard on electrical pathways called data buses. Motherboard chips can also act as traffic cops, controlling flow of data to/from RAM (memory) and to/from the CPU or other components.

CPU - Is the brain. While other chips on the motherboard can control flow of information, the CPU controls everything, either directly or indirectly (passing off control of certain functions to other chips).

Hard Disk - Data flow is controlled by chips on the motherboard, and on the hard drive itself. All these chips are ultimately controlled by the CPU.

RAM - Is controlled by a memory controller chip on the motherboard OR a memory controller circuit built into the CPU.

Data to/from any component travels on a data bus, which is just a fancy name for a collection of electrical traces / pathways that connect one part of the motherboard to another. Components often share a data bus. Traffic on these buses is controlled by the CPU, as well as memory controller chip (if the motherboard has one) as well as northbridge and southbridge chips on the motherboard.

Conflicts are avoided through the use of Interrupt Requests (IRQs). Basically, this is the electronics version of a student raising their hand in a classroom. The teacher (CPU) then may instruct the component to send or receive data. That way, you don't have more than one component trying to use a bus at the same time.
Novice (109 puncte)
0 0
Adaugare: northbridge-ul controleaza transferul de date intre procesor si placa de baza, cu tot cu slot-ul AGP (video) si memoria RAM, iar southbridge-ul controleaza transferul de date intre northbridge si periferice (USB, PS/2) si IDE, BIOS, etc.
...