Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 1 minus
1.3k vizualizari
Daca universul a aparut acum aproximativ 13miliarde de ani, si a fost in expansiune toti acesti 13 miliarde de ani, de la o dimensiune infinitezimala, universul nu sa extins    mai mult de o sfera  cu raza 13 miliarde ani lumina, asta in cazul in care s-a extins cu viteza lumini.Dar cum universul se extinde la ora actuala cu o viteza mult sub viteza lumini si energia acelei explozii primordiale a scazut pe tot  parcursul acestor 13 miliarde de ani continu,raza universului trebuie  sa fie  cu mult sub 13 miliarde ani lumina.(Energia neagra, din cate stiu eu,a fost slaba in aceasta perioada de13 miliarde de ani.)Nu stiu care este distanta maxima, la care s-a ajuns sa se vada cu telescoapele, dar stiu ca fiecare an lumina  mai departe, inseamna si o calatorie de un an in trecut.In cazul asta, cum de nu se poate determina centrul acestei presupuse  sfere  numit univers?
Novice (302 puncte) in categoria Fizica

La intrebarea directa ti-a raspuns Marian, dar as vrea sa-ti atrag atentia asupra a doua aspecte pe care le-ai abordat in explicatii:

- este gresit sa vezi expansiunea Universului ca o "explozie" - asta presupune sa existe un centru. Nu exista un centru, expansiunea are loc oriunde si in toate directiile. Din punctul nostru de vedere, Pamantul este centrul Universului (si al expansiunii) sau pur si simplu noi insine suntem centrul.

- Plecand de la aceasta idee si de la viteza limitata a fotonilor, se stie "cat de departe" putem vedea, nu mai mult de 13,7 miliarde de ani lumina. Mai exact, nu putem vedea mai departe de momentul in care s-au format primii atomi de hidrogen (eliberand calea radiatiei de fond), practic nici nu avem ce vedea mai departe. Ca idee, din informatiile mele, cel mai indepartat obiect cosmic detectat pana in prezent este o galaxie aflata la 13,2 miliarde de ani-lumina.
Astfel de explicatii mi se par ca seamana foarte mult cu cele ale misticilor care se contrazic pe ei insisi.Lipseste logica.Adica universul e totuna cu spatiul care e ca un balon care se umfla:evident că in spatiu:adica spatiul se dilata in spatiu.Balonul se va umfla la un moment dat cu o v mai mare decat cea a luminii dar obiectele din interiorul balonului vor continua sa aiba viteze subluminice:e un nonsens:obiectele (galaxiile) de pe marginea balonului vor ramane mereu pe acea margine care se dilata,adica la marginea universului:si atunci ,viteza de deplasare a acestor galaxii marginaşe nu trebuie sa fie cam aceeasi cu a marginii care se dilata,adica vor avea o viteza supraluminica? Si ,in plus, notiunea de viteza,mai ales in t reletivitatii, are nevoie de un reper faţa de care masori acea viteza:viteza de dilatare a universului faţa de ce reper se masoara?

Teoria bigbangului spune clar ca universul a aparut dintr-o explozie.Deci intrebarea despre centrul universului ,locul unde s-a declansat aceasta explozie,e cat se poate de logica.Expansiunea are loc in toate directiile dar nu si in toate sensurile:pe fiecare astfel de directie ,aceasta expansiune are loc intr-un singur sens:de la epicentrul exploziei spre marginea universusului.

Este evident ca expansiunea accelerata a universului care are drept consecinţă depasirea v luminii contrazice teoria relativitatii care spune ca v luminii nu poate fi depasita pt ca odata cu v creste si masa (care tinde spre infinit cand v tindespre v luminii) si deci e nevoie de o energie infinita.Aceasta forţa misterioasa capabila sa produca depasirea v luminii este numita energie intunecata si nu stim mai nimic despre ea:nici macar daca exista cu adevarat.Pt a se depasi aceasta contradictie intre 2 rezultate matematice care se exclud reciproc s-a inventat dogma cu spatiul care se dilata.Daca spatiul e infinit ,cum se poate dilata?Si ce rost mai are sa vorbim despre teoria M , daca spatiul e finit si se dilata in... spatiu?

Oricum ar fi, aceasta energie "intunecata" are proprietati cel putin in mod aparent supranaturale .Daca am descoperi-o ,poate am depasi v luminii.Daca am intelege-o ,am intelege universul.Le-am intelege pe toate.

Nu contrazice. Relativitatea generalizata spune ca obiectele nu pot calatori in spatiu-timp cu viteza mai mare decat viteza luminii, insa permite spatiului dintre obiectele distantate (de exemplu spatiului dintre galaxii) sa se dilateze cu o viteza mai mare decat viteza luminii. Cu cat ne indepartam mai mult in timp (i.e observarea galaxiilor aflate la 12, 13 miliarde ani lumina) cu atat viteza cu care galaxiile (spatiul dintre ele) se indeparteaza unele de celelalte creste. Se presupune ca galaxiile aflate la distante mai mari de 13-14 miliarde de ani lumina se indeparteaza unele de celalte cu viteze mai mari decat viteza luminii.

Recomand o prezentare a lui Lawrence Krauss, ce atinge si problema asta
Da, spațiul dintre Oradea și București cum de nu se dilată? Sau se dilată? Probabil depinde de tren sau automobil.  Un spațiu de un metru cub se dilată și o să avem un metru cub mai mare. Nu?
Dar Nelu visavis de acea dilatare , sticlele de sticla de prin anii 80 , aveau acelas  gramaj cu sticlele de plastic de azi ? Adica litru de atunci este litru de acum , si jumatea de litru de  atunci este jumatea de litru de acum ? Ca nu stiu de ce dar  sticla aia mare de 1 litru cu gura larga cu care se mergea la coada la lapte  mie imi pare ca era mai mare decat petul mic si verde de plastic pentru bere newmarkt de 1 litru de azi , sau ma insel eu ?! Sau poate s-au schimbat etaloanele de masura , sau santem inselati pe rupte la cantar  . Eu asa vad .
0 plusuri 1 minus
Mie mi se pare evident ca luand ca si unitate de masura lumina (de fapt radiatia electromagnetica), tot ce vom masura cu lumina va avea erorile de masurare determinate de aceasta. De exemplu lumina are viteza de deplasare finita, deci nu vom putea masura nimic ce are viteze de deplasare mai mari decat ea. Directia dreapta a luminii este de fapt curba in jurul obiectelor cu masa mare, deci folosind lumina ca si reper vom spune ca spatiul se curbeaza. Timpul este neaparat una dintre dimensiunile spatiului nostru deoarece intra in definitia radiatiei electromagnetice (viteza de deplasare). Adica noi nu cunoastem realitatea, ci cunoastem o realitate descrisa cu ajutorul luminii. Pentru lilieci relativitatea si toate legile ei sunt convins ca se aplica la sunet si nu la lumina (pentru ei viteza maxima de deplasare este viteza sunetului).

Sunt convins ca in Univers exista si alte legi de comportare a materiei pe care inca nu le cunoastem, iar teoria Big-Bang-ului se va dovedi ceva de pus in cartile de istorie (este acceptata de ceva vreme deja...).
0 plusuri 1 minus
tom alergi intrun tren spre locomotiva. Pentru restul pasagerilor ai cea mai mare viteza din tren dar o viteza mai mica decat a trenului.
Daca tom trage cu un lansator de rachete spre locomotiva, racheta trasa cum va avea viteza fata de tren?