Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 1 minus
1.2k vizualizari
Experimentat (1.5k puncte) in categoria Diverse

2 Raspunsuri

4 plusuri 0 minusuri

Cel mai bun raspuns

Salut !

Alaturi de celelalte vietuitoare, putem considera plantele ca pe niste roboti biologici. Comportamentul lor este adaptat mediului si este exercitat automat prin intermediul unor mecanisme fizico-chimice.

In cazul plantelor, cele mai cunoscute mecanisme sunt:

- geotropismul = reactia la campul gravitational

- fototropismul = reactia la radiatia luminoasa

- hidrotropismul = reactia la prezenta apei, etc

In cazul intrebarii tale, este vorba de Geotropism (sau Gravitropism) - efectiv planta "simte" sensul campului gravitational. Reactia la campul gravitational poate fi pozitiva sau negativa - respectiv reactie negativa in cazul tulpinilor si frunzelor si reactie pozitiva fata de sensul campului in cazul radacinilor.

Ca si in cazul altor mecanisme de autoreglare din lumea vie, cel care actioneaza este un hormon - auxina. Modul in care circula si se acumuleaza aceasta (si interferenta cu alti hormoni) "spune" plantei directia in care trebuie sa creasca (alungeasca).

Poti face un experiment: pune un ghiveci cu o planta cu crestere rapida intr-o cutie perfect inchisa, apoi inclina cutia la 45 sau la 90 grade. Daca desfaci cutia dupa cateva zile vei observa ca planta a crescut "stramb", incercand sa se adapteze sensului campului gravitational.

interesant raspunsul. Insa la alte plante gen flori nu este valabil si fototropismul ? Spun pentru ca am observat ca tulpina se indoaie inspre sursa de lumina. Daca avem o camera mai intunecata care e prevazuta si cu o mica fereastra si punem o floare sa spunem in stanga ferestrei, atunci planta se va indoi inspre dreapta, inspre sursa de lumina. Daca vom muta planta in dreapta ferestrei atunci se constata indoirea plantei in sens opus.
Sigur ca si fototropismul este implicat in directionarea partii aeriene a plantei, dar se intreba de ce cresc plantele IN SUS  - deci nu "spre lumina" - care poate veni si oblic, asa cum este cazul unei ferestre mai departate.

Si o atentionare pentru iubitorii plantelor: NU reorientati plantele aplecate spre lumina (in ideea de ale indrepta), ele vor consuma energie suplimentara pentru repozitionare si eventual vor capata deformatii in aceste imprejurari.
2 plusuri 0 minusuri
În sus are spațiu liber! În jos e pămînt, iar în lateral e altă iarbă și cănd în lateral e liber, crește și în lateral.
Aveti dreptate ca spatiul liber este un motiv. Insa atunci, de ce radacina creste in jos? :)( acolo nu mai este spatiu)
Are cresterea in sus a ierbii  legatura cu procesul de fotosinteza?
Ceva de genul, "urca" dupa soare?
Da! Ai dreptate!
Nu, nu are dreptate ! Fototropismul este cu totul alt mecanism decat geotropsimul - dovada ca radacinile "stiu" sa creasca in jos in lipsa luminii - ghidandu-se dupa sensul campului gravitational.