Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
1.4k vizualizari
Senior (8.1k puncte) in categoria Fizica

3 Raspunsuri

0 plusuri 0 minusuri
Salut.

Iti dau acelasi raspuns ca si la cealalta intrebare si iti si explic ca sa intelegi:

-Numarul de neutroni din nucleu influenteaza stabilitatea sau radioactivitatea atomilor.Luam exemplu Hidrogenul.Izotopii naturali ai atomului de Hidrogen sunt:

izotopul cu niciun neutron(contine in nucleu un singur proton) se numeste Protiu -STABIL

izotopul cu 1 neutron(contine in nucleu un proton si un neutron) se numeste Deuteriu-STABIL

izotopul cu 2 neutroni(contine in nucleu un proton si 2 neutroni) se numeste Tritiu-RADIOACTIV si are un timp de injumatatire de 12,32 ani.PA
Hai sa continuam discutia, desi esti cam impertinent:

Cei mai prezenti in natura izotopi ai uraniului sunt U235 (143 de neutroni) si U238 (146 de neutroni). Ambii sunt radioactivi, dar cel cu mai multi neutroni este mai stabil. Asa ca va trebui sa mai rafinezi explicatia. Ce zici? Incerci?

Salut.Bine-daca tot insisti o sa raspund:Am dat un exemplu simplu ca sa se inteleaga mai usor(in cazul Hidrogenului).Pentru Uraniu este putin mai complicat:-Da este adevarat ca U238(146 de neutroni)este mai stabil decit U235(143 de neutroni).

Pustiule, nu stiu ce sa zic. Eu ma opresc aici. Credeam ca e loc de progres cu tine, dar incep sa am indoieli. Esti foarte departe de adevar.

Ce ai scris tu mai sus suna cam asa:
A>B pentru ca A>B.

Te las in liniste si promit sa nu te mai deranjez pe viitor.
@Gogu:Stii cum zice Iosif-Da matale un raspuns sa vedem si noi toti ceilalti ce iti debiteaza capul la aceasta intrebare.Sper sa nu te faci de ris.
5 plusuri 0 minusuri
Incerc si eu un raspuns la propria intrebare...

La nivelul nucleului atomic actioneaza doua forte. Pe de o parte avem atractia dintre nucleoni (neutroni si protoni), un reziduu al fortei nucleare tari care actioneaza doar la nivelul nucleului atomic, iar pe de alta respingerea electrostatica dintre protonii din nucleu. Prima e mult mai puternica decat a doua. E bine de inteles ca forta nucleara e cu atat mai puternica cu cat nucleonii sunt mai apropiati si nu actioneaza decat la distante comparabile cu dimensiunile nucleelor atomice.

Stabilitatea nucleului atomic depinde asadar de numarul de protoni - Z si neutroni - N, din nucleu. Nucleele usoare si stabile au in general un numar egal de protoni si neutroni (N/Z=1), cu exceptia hidrogenului de care vorbea si theBest, izotopul cu niciun neutron. Odata cu cresterea in greutate a nucleului atomic, se observa ca raportul N/Z creste in cazul nucleelor stabile (creste practic numarul de neutroni fata de numarul de protoni).

De ce se intampla asa?

Forta de atractie nucleara are aceeasi valoare intre nucleoni (adica nu conteaza ca vorbim d eprotoni sau de neutroni) si scade cu distanta, disparand la distante mai mari de aproximativ 10^-12 cm. Odata cu cresterea numarului de protoni, creste si puterea fortei electromagnetice de respinge re rezultante la nivelul intregului nucleu. Cum neutronii un au sarcina electrica, deci nu contribuie la aceste din urma forte, cresterea numarului lor duce la cresterea stabilitatii nucleului, deoarece devine vitala contributia lor la totalul fortei de atractie intre nucleoni. Asadar, la atomii cu Z mare, e nevoie de neutroni mai mult idecat protoni.

Dar de aici nu trebuie sa tragem si concluzia ca cu cat avem mai multi neutroni in nucleu, acesta este si mai stabil. Nu este asa. Exista un raport ideal intre N si Z, la atomii grei, care este apropiat de 1,5 pentru configuratiile stabile. De pilda, plumbul are 82 de protoni si 126 de neutroni. N/Z = 126/82= 1,5365

De ce stau lucrurile astfel? Cred ca e greu de explicat si din ce am citit stiinta inca nu explica in totalitate fenomenele din nucleul atomic.

Cert e ca mecanica cuantica explica nucleul atomic ca avand o structura stratificata, cu fiecare nivel al nucleului avand o anumita capacitate de a gazdui protoni si neutroni. In functie de gradul de ocupare al acestor straturi cu nucleoni rezulta si stabilitatea ori instabilitatea nucleului.
Salut Gogu.Ti-am dat vot pozitiv fiindca mi-a placut raspunsul.Si ca o adaugare:Vom sti mai multe dupa ce vom descoperi cum actioneaza si gravitatia la nivel subatomic.
Muchas gracias !