Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 1 minus
25.3k vizualizari
Cum a aparut circulatia pe partea stanga in Anglia? Mai sunt si alte tari in Europa unde se circula pe stanga?
Junior (1.5k puncte) in categoria Auto - Moto
0 0
Din cauza lui Napoleon. Pana la războaiele napoleniene călăreți mergeau pe stânga și luptau cu sabia in dreapta.  Napoleon si-a instruit soldati sa lupte cu sabia pe stânga pentru a-si zapaci inamici.  El a cucerit toata Europa...mai putin Rusia asa ca soldații din gărzile de cavalerie s-au adaptat și au mutat calul pe cealaltă parte. Pt ca Anglia l-a învins pe Napoleon intr-o singura disputa ...pe insulă nu s-a mai schimbat portul sabiei. În toate coloniile Regatului Unit se circula pe dreapta. Nu știu de ce Japonia e ca ei... dar e sigur ca spiritul japonez a ales în cunostinta de cauza

4 Raspunsuri

2 plusuri 0 minusuri

 

Potrivit unui studiu, majoritatea oamenilor sunt dreptaci, deci daca v-ati gandi ca circulatia pe partea dreapta vi se pare in regula va inselati amarnic.
 
Omul este construi dpdv anatomic pt a circula pe partea stanga, deoarece vederea periferica a ochilui drept este mult mai dezvoltată decât cea a ochiului stâng pentru dreptaci. Astfel, cei care circulă pe stânga pot monitoriza natural mult mai bine traficul din sens opus sau maşinile care depăşesc din spate, unghiul mort fiind redus. Un alt argument interesant este faptul că, în cazul maşinilor cu volan pe dreapta, şoferul ţine mâna dreaptă dominantă pe volan atunci când schimbă vitezele, levierul fiind mânuit cu stânga.
 
Primele maşini produse în lume aveau locul şoferului aşezat în poziţie centrală. Ulterior, pentru evitarea accidentelor stupide la intrarea prin zone strâmte în care şoferul nu putea negocia corect distanţele laterale, unii producători au pus scaunul şoferului aproape de marginea drumului. Până la urmă, soluţia care a câştigat a fost amplasarea scaunului celui de la volan în partea dinspre centrul şoselei, pentru ca acesta să aibă un câmp de vedere cât mai mare.
 
Din alt studiu a reiesit ca tarile in care se conduce pe partea stanga au mai putine accidente decat celelalte. În prezent, circa 66% din populaţia mondială conduce pe partea dreaptă şi restul de 34% conduce pe stânga. Principalele state în care vehiculele se conduc pe stânga sunt Marea Britanie, Japonia, India, Australia, Noua Zeelandă, Indonezia şi diferite state africane, printre care şi Africa de Sud.
 
Senior (6.9k puncte)
6 plusuri 0 minusuri
Salut, Dragos,

Am condus cativa ani in Marea Britanie, deci pe partea stanga si, pe langa explicatiile lui Ciprian, as mai adauga cateva lucruri.

- Ca si al noi, in Anglia functioneaza regula prioritatii de dreapta. Soferii de la noi stiu de cate ori sunt in situatia de a ruga copilotul sa-si traga capul inapoi, pentru a nu li se limita vizibilitatea fata de partea careia trebuie sa-i acorde prioritate. Circuland pe partea stanga si cu volanul pe dreapta, acest dezavantaj dispare.

-Stim ca la noi exista interdictia opririi in sensul giratoriu care intra in conflict cu regula acordarii prioritatii de dreapta. Pentru rezilvarea acestui conflict, la noi sensurile giratorii au nevoie de multe reglementari: semne de cedeaza trecerea, semafoare, adica cheltuieli suplimentare pentru reglementarea circulatiei ca si fragmentarea traficului in aceste zone. Sensurile giratorii britanice (round abouts) in care se intra, evident, prin stanga, nu sunt reglementate decat de clasica regula aprioritatii de dreapta. Astepti pana se iveste un spatiu, intri, dupa care iesi pe directia dorita fara a mai avea de dat prioritate nimanui. Ai gresit iesirea, nu-i nimic, te mai invarti odata fara a incurca pe nimeni. Singura cheltuiala pentru Primarie este amenajarea sensului giratoriu (de multe ori un simplu cerc alb in mijlocul intersectiei) fara instalarea neaparata a semnului cedeaza trecerea la intrari, din moment ce se aplica prioritatea de dreapta.

- Am citit undeva ca circulatia pe partea stanga dateaza inca din vremea cand majoritatea vehiculelor o reprezentau calaretii. Aceasta regula a aparut din doua motive:

1. Marginea drumului pe care se facea parcarea era cea stanga deoarece, majoritatea dreptace a calaretilor, acestia fiind si purtatori de sabie - ca dreptaci, pe soldul stang - urca pe cal mai usor trecand piciorul drept peste spinarea animalului, decat aruncandu-si piciorul stang din dreapta calului, incomodat fiind, in acest caz, de sabie. Prin urmare, trebuia sa se urce din stanga animalului. Calul pleca si se oprea pe stanga drumului, deci era firesc sa se deplaseze pe stanga;

2. Partea dreapta era, deci, cea din care veneau partenerii de trafic (din sens opus), calareti si ei, dar nu de putine ori adversari in trafic (exact ca azi). E limpede ca un dreptaci nu s-ar simti prea confortabil sa se dueleze, calare fiind, cu un adversar aflat in stanga sa, deci are un motiv in plus sa mearga pe stanga, protejandu-si mai eficient flancul drept.

Ulterior, cand vehiculele s-au inmultit si diversificat, regula s-a pastrat, pentru a preveni ciocnirile dintre mai modernele aparitii si vechile mijloace de transport de un cal-putere :).  Ca o parere personala, as opta pentru crculatia pe stanga si cu volanul pe dreapta.
Senior (6.6k puncte)
1 plus 0 minusuri
0 plusuri 0 minusuri
Din cate stiu eu, in Anglia cand s-a regulat mersul pe stanga, s-a tinut cont de ceva mult mai trivial, birjarii daca ar fi mers pe dreapta, puteu lovi trecatorii cu biciul (peste ochi)  fiind majoritari dreptaci. Inca nu se inventase automobilul cand s-a dat aceasta regula.
Experimentat (3.3k puncte)
...