Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
1.9k vizualizari

Iată o întrebare de pe fosta secţiune QA care nu a primit un răspuns satisfăcător:

Ştim de stratul de ozon şi ştim, cred, cu toţi, formula acestuia: O3. Dar eu unul nu am idee cum apar moleculele de ozon în atmosfera terestră, dacă iau naştere asemenea molecule şi la nivelul solului (am auzit mai demult despre aer ozonificat prin păduri - o avea sens ori nu aşa ceva ?) şi, mai mult, dacă e periculos pentru organismul uman contactul cu această formă de oxigen ?

(25 puncte) in categoria Chimie

3 plusuri 0 minusuri
Molecula de oxigen este formata din doi atomi, iar sub actiunea razelor ultraviolete si a radiatiilor cosmica aceasta molecula este desfacuta in doi atomi liberi, atomi care se vo combina cu o alte molecule de oxigen formind cite o molecula de oxigen cu trei atomi (ozon).   La nivelul solului apare in urma descarcarilor electrice. E un gaz toxic. In dore mici si controlate este folosit in terapia medicala.
3 plusuri 0 minusuri

Utila intrebare, este legata de una din conceptiile populare gresite. Frecvent intalnim pe cate unul care afirma mandru: "- Am fost la munte/padure, sa respir aer ozonat !"

Ozonul este o periculoasa forma alotropica instabila a Oxigenului: caustica,  iritanta, poluanta ! Acest caracter este generat de potentialul de oxidare foarte ridicat, inclusiv pana la explozii . Ataca aproape orice: metalele, masele plastice, cauciucul si bineinteles tesuturi animale si vegetale. Poate provoca iritatii, intoxicari, arsuri - mortal in concentratii mai mari !

Din fericire, in natura este regasit in proportii mici - avand un timp de descompunere de numai 30 de minute. Este generat in special din oxigenul atmosferic, prin descompunerea moleculei diatomice prin aport de energie provenita din radiatia ultravioleta - dar si din fulgere, diverse reactii chimice, etc. (are un miros acid si iute, il simtim dupa o furtuna cu multe fulgere  - acest miros i-a dat si numele, din greaca - "a mirosi").

De aceea, este regasit majoritar in stratosfera (10-50 km - celebra "patura de ozon"), dar si aici numai in concentratii slabe (2-8 ppm), imensa majoritate a oxigenului ramanand diatomic.

In apropierea solului este generat natural prin fotoliza unor compusi chimici considerati "precursori" - in special hidrocarburi si azotati, fiind direct implicat in producerea smogului urban. De aceea, paradoxal pentru unii, nivelul de ozon este mai ridicat in orasele poluate - fiind asociat cu o frecventa mai mare a unor boli ale aparatului respirator. De asemenea, reduce procesele de fotosinteza, provocand daune culturilor agricole, produce un efect de sera de 1.000 de ori mai mare decat CO2 - din fericire doar local si temporar, etc.

Privind asocierea cu inaltimile si cu padurile, exista niste jumatati de adevar:

- fiind produs de radiatia ultravioleta, ozonul este regasit in concentratii mai mari la altitudini mai mari, dar si langa suprafete de apa - din pricina cresterii intensitatii UV prin reflectie, cum se intampla la mare.

- in padurile de rasinoase concentratia creste, din cauza descompunerii rasinilor secretate de acestea.

Exista si cateva efecte faste ale aplicatiilor ozonului:

- absoarbe banda B a spectrului UV (oxigenul diatomic absoarbe banda C - cea mai energetica);

- este utilizat de sistemul imunitar ca arma pentru descompunerea "nepoftitilor";

- este utilizat pe scara larga ca agent de sterilizare.

In concluzie, feriti-va de ozon ...