Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

7 plusuri 0 minusuri
1.1k vizualizari

Pentru cei care au ratat informatia de pe canalele de stiri - o echipa chinezeasca a stabilit un nou record pentru "teleportarea cuantica" - un fenomen ale carui cauze raman deocamdata obscure ...

Sa mentionam explicit ca NU este vorba de teleportare defel - ci de un fenomen cuantic de transmitere instantanee a informatiei. Teleportoarele model "Star Trek" mai au de asteptat !

Senior (8.7k puncte) in categoria Stiati ca?-Fizica
Ca o completare de ordin lingvistic, menţionez că am întâlnit în textele româneşti de popularizare a ştiinţei două forme pentru "entanglement": corelativitate sau inseparabilitate (cuantică)...
Asa-i Gogu, si am intalnit si "cuplare cuantica".

Marian, te incumeti la o ipoteza privind cauza fenomenului ?
Stabilim recorduri dar nu stim cauza, asta da competitie oarba :)
Corectie: nu e vba nici de teleportarea energiei. Si materia si energia se supun vitezei luminii ca limita superioara, iar corelarea cuantica duce la transmiterea informatiei instantaneu.
Asa este Gabriela, este vorba de un termen impropriu, in fond nu este teleportare defel ! O sa modific textul.
"si energia se supune vitezei luminii ca limita superioara" zau? atunci cum e posibila o expansiune a universului la viteze supraluminice !?
Zau. Am mai explicat asta de cel putin 3 ori la aceasta sectiune. E vba de expansiunea spatiului insusi, viteza luminii fiind o limita maxima doar pt ceea ce se deplaseaza IN spatiu. Spatiul nu se deplaseaza in sine insusi, logic! Dar ma tem ca bat tastatura degeaba...
Dar universul ESTE energie, forma materiala nefiind predominanta... stiu despre ce s-a vorbit doar am fost acolo, dar daca s-a marit asa brusc, nu poti sa nu te intrebi in ce anume s-a produs expensiunea !?
"viteza luminii fiind o limita maxima doar pt ceea ce se deplaseaza IN spatiu." acum ai dreptate intrucat energia(din prima ta afirmatie) nu se limiteaza la forma materiala! iar spatiul nu exista separat materiei!
Vezi cat la suta din univers e materie si apoi largeste-ti orizonturile...
Imi largesc orizonturile dupa dovezi stiintifice. Nu era vba de cata energie si materie exista, din moment ce conform relativitatii sunt doua fete ale aceleiasi monede.
Dar forma materiala nu e universala pe cand energia este, aceasta nefiind limitata. Am impresia ca jonglezi cu termeni pe care nu-i intelegi, si nu ar fi prima data :)
Buna gluma :))))))))))))))
Universul se măreşte în diviziuni interioare plank prin emisia de spaţiu între corpurile materiale. Observaţiile arată că spaţiul se extinde în special între galaxii. Asta înseamnă nu numai că corpurile se mişcă prin spaţiu dar şi spaţiul se extinde(funcţie de energie) sau contractă(funcţie de materie) între corpuri.

Desigur ca nu este vorba de teleportare. Sincronizarea/legarea (entanglment in enegleza) cuantica este cu totul altceva decit teleportarea. Acesta proprietate a doi corpusculi nascuti dintr-o reactie comuna de a-si pastra o stare in care excitarea unuia duce la modificarea spontana a starii celuilalt fara a exista vreo legatura fizica intre ei se poate numai cel mult teleportare informatica. Limia acestei proprietati a fotonilor este data de prima reactie cu mediul si pierderea sincronicitatii.

Un foton nu-si poate modifica nivelul energetic (frecventa cu care vibreaza), ci numai polarizarea (directia axei pe care vibreaza).
Deci particulele sunt tot "legate" chiar daca legatura nu e aparenta ori perceputa?
Desigur că legătura este aparentă şi percepută altfel cum s-ar fi putut observa că particulele sunt încă legate/sincronizate?
Legatura in sine nu efectele ei...
De la nivel atomic în jos nu mai poate fi vizualizată nici-o legătură în sine, pentru absolut nimic. Perspectiva din care ceri răspunsul nu are sens.
"De la nivel atomic în jos nu mai poate fi vizualizată nici-o legătură în sine, pentru absolut nimic." exact asta spuneam si eu, dar nu inseamna ca nu exista!
(doar pentru ca nu o putem noi vizualiza)
Cum impaci urmatoarele afirmatii?
1. Excitarea unuia duce la modificarea spontana a starii celuilalt.
2.Limita acestei proprietati a fotonilor este data de prima reactie cu mediul si pierderea sincronicitatii.
Excitarea unui foton (ar fi de explicat cum se face, inteleg ca prin repolarizare) nu inseamna interactiune cu mediul si deci, conform afirmatie 2, pierderea sincronicitatii?
Păi nu putem măsura fotonii decât absorbindu-i pe suprafaţa unui detector, aşa că atunci când facem măsurătoarea constatăm că fotonii au rămas în starea iniţială sau nu. Comparnd apoi razultatele de la un detector cu rezultatele de la celălalt vedem dacă ei şi-au păstrat sincronicitatea sau nu.
"Teleportarea" informaţiei presupune modificarea stării unui foton şi apoi observarea celuilalt dacă şi-a modificat şi el starea sau nu. Dacă avem o corelaţie între fotonii sursă şi fotonii mesageri atunci putem vorbi de transfer de informaţie dacă nu atunci spunem că legătura şi-a pierdut coerenţa.
Daca avem o corelatie intre fotoni nu putem vorbi de transfer de informatie intre ei. Putem vorbi de modificarea starii sistemului daca se modifica starea unui foton. Si nu putem spune ca excitarea unuia duce la modificarea spontana a starii celuilalt "fara a axista o legatura fizica intre ei" din acelasi motiv, pentru ca ei formeaza un sistem cuantic, aceasta este legatura fizica dintre ei, sistemul care se supune legilor conservarii. Reactia sistemului este informatia si prin notiunea SF de teleportare descriem comportamentul sistemului in termeni informationali. Nu mi-ai raspuns la intrebarea pe ce "tipuri de informatie transferata instantaneu" se bazeaza mecanica cuantica?
2 plusuri 2 minusuri

Salut Truth,

Iata cum imi explic eu inseparabilitatea cuantica:

In primul rand, este vorba de un sistem cuantic, adica de obiecte care interactioneaza. Interactiunea se produce cu respectarea unor reguli. Sa luam exemplul a 2 electroni aflati pe un substrat al invelisului electronic al unui atom. Principiul excluziunii al lui Pauli spune ca cei 2 electroni nu pot avea stari cuantice identice. Cum, in cazul acestora, ei ocupa niveluri energetice identice, au acelasi moment orbital unghiular  si acelasi moment unghiular de-a lungul unei axe specificate, electronii trebuie sa aiba momente de spin diferite. In cazul de fata, ele sunt +1/2 si -1/2. Sa presupunem ca cei 2 electroni absorb un numar de cuante (fotoni) suficient de mare ca ei sa evadeze din structura atomului. Legile conservarii, in cazul de fata conservarea momentului cinetic orbital, deci conditia nulitatii sumei momentelor de spin se pastreaza, indiferent de cat s-au departat particulele. As spune ca nu informatia trebuie sa circule cu viteze superluminice, ceea ce ar viola relativitatea generalizata, ci principiul conservarii se aplica in intreg Universul, astfel incat sistemul considerat i se supune fara a respecta principiul localizarii. Aceasta "ciudata actiune la distanta" (Einstein) a suscitat si suscita dezbateri privind implicatiile ei teoretice  filozofice dar si practice.

Corect, informatia nu circula din perspectiva universului, ea este, aceeasi.
Spatiul este doar o iluzie a perceptiei :)
Experimental s-a demonstrat numai că numai transferul de energia este limitat la viteza luminii, transferul de materie putând ajunge cel mult în preajma vitezei luminii, dar transferul de informaţie nu face subiectul teoriilor relativiste. Totuşi, mecanica cuantică se bazează pe tranferul instantaneu al unor tipuri de informaţie.
Salut Marian,
Transferul de informatie este sinonim cu transferul de energie in mecanica relativista, pentru ca informatia nu se poate transfera in absenta unui suport, in cazul distantelor cosmice, electromagnetic sau gravitational. Mecanica relativista rezolva dificultatea ridicata de postulatul propagarilor instantanee din mecanica clasica, prin stabilirea vitezei luminii ca viteza maxima. Dar care sunt tipurile de informatie transferate instantaneu si pe care se bazeaza mecanica cuantica? Si cum definesti simultaneitatea in termeni cuantici? Evident, nu iau in discutie fenomenul inseparabilitatii cuantice cand intreb.
2 plusuri 0 minusuri
Este vorba de un domeniu necunoscut si de un fenomen neinteles, cunoscut intr-o foarte mica masura.  Mai bine zis, sintem ca pe vremea lui Marconi in domeniul undelor electromagnetice. Oare, extraterestri, nu se folosesc de acest fenomen pentru comunicatiile in galaxie?
2 plusuri 0 minusuri
Nu exista transmitere instantanee de informatie, si da, se cheama teleportare cuantica. Se teleporteaza informatia.

Regula numarul 0: inainte de a va lansa in discutii cititi cu atentie articolul original.