Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
10.9k vizualizari
Cum actioneaza la nivelul creierului?

Am vazut adesea in filmele americane cum in caz de depresie, dar nu numai, Prozacul este solutia ideala.
Senior (11.9k puncte) in categoria Medicina - Sanatate

6 plusuri 0 minusuri

Din ceea ce am invatat eu la Neurobiologie, situatia sta in felul urmator:

In primul rand trebuie sa intelegem unde actioneaza substanta activa din Prozac.

Neuronii au 3 mari componente: axon, corp neuronal- numit pericarion, si dendrite. Axonul unui neuron formeaza conexiuni cu dendritele altor neuroni. Sinapsa este punctul de conectare dintre neuroni- se prezinta ca un mic gap intre axonul unui neuron si dendrita sau corpul neuronal al altui neuron. Prin intermediul acestor jonctiuni neuronii comunica electrochimic, fenomen numit si neurotransmitere. Cu alte cuvinte, cei doi neuroni (am considerat eu doar 2 pentru simplitate, se stie insa ca exista neuroni care formeaza pana la 200.000 de sinapse) nu se ating, conexiunea dintre ei fiind de natura chimica.

La nivelul butonilor terminali - ramificatii terminale ale  axonului care constituie componenta presinaptica, exista vezicule care contin neurotransmitatori - de tipul serotoninei, dopaminei, noradrenalinei, adrenalinei ( numita si epinefrina), acetilcolinei, histaminei si multi multi altii. Aceste vezicule se sparg, odata ajuns un impuls nervos de o anumita intensitate- numita prag, si elibereaza moleculele pe care le contin, iar acestea poarta "mesajul" prin gap-ul sinaptic la nivelul urmatorului neuron. Ceea ce ramane in spatiul presinaptic este resorbit de o pompa din membrana butonului terminal.  Pe suprafata membranei plasmatice a urmatorului neuron - numita neurilema postsinaptica- exista receptori specifici pentru aceste molecule. In fapt, acesti receptori sunt proteine membranare (ce numea THEBEST proteine plasmatice- probabil tradus din "plasmatic proteins" care se refera la "plasmatic membrane"- adica proteine ale membranei plasmatice) care au rol de ancorare a acestor neurotransmitatori, iar in alte cazuri vorbim de pompe ionice, canale ionice, etc. Pentru toti neuronii, neurotransmitatorii se leaga la receptori si influenteaza potentialul de membrana, astfel incat impulsul nervos se propaga centripet.

Mai multe despre Sistemul nervos aici: http://cis01.central.ucv.ro/educatie_fizica-kineto/suportcurs/master/note_curs_nervos.pdf

Deci, Prozacul si alte medicamente asemanatoare ca: Erocarpul, Zactinul, Cipramilul etc., actioneaza in mod indirect prin intermediul substantei active- clorhidratul de fluoxetina, tocmai la nivelul acelor receptori din membrana postsinaptica. Dar nu la nivelul oricarui tip de sinapsa, ci doar acolo unde neurotransmitatorul este serotonina- numita si 5-HT (5- hidroxitriptamina).  De aceea acest medicament face parte din familia medicamentelor numite SSRI- "selective serotonin reuptake inhibitors".

Ce rol are serotonina? Determina instalarea somnului, apetitul, chiar si dorinta sexuala, scade presiunea sangvina, stimuleaza secretia de mucus in plamani, da o stare de calm emotional.  Daca la nivelul neuronilor unui individ se produce o cantitate mica de serotonina, atunci apar depresiile, anxietatea, tulburari obsesivo-depresive etc.

Mecanism actiune Prozac :

Spuneam mai sus, ca actioneaza indirect. Cand 5-HT este eliberata din neuronul "donor", cum am explicat mai sus,  serotonina care nu este ancorata de receptorii specifici din membrana postsinaptica este reabsorbita printr-o pompa in butonii terminali, reorganizandu-se in vezicule. Prozacul blocheaza pompa de reabsobtie, si astfel creste cantitatea de serotonina activa care stimuleaza receptorii postsinaptici, adica creste timpul de actiune al serotoninei.

Alte medicamente din familia SSRI pot sa actioneze printr-un alt mecanism. De exemplu, substanta activa blocheaza senzorul axonal care stabileste daca s-a atins concentratia ideala de serotonina in sinapsa. Asta face ca axonul sa elibereze si mai multa serotonina. In final, in 2-3 saptamani, neuronul postsinaptic devine mai sensibil la 5-HT, acesta fiind momentul in care se instaleaza efectul anti-depresiv.

Exista si fata neplacuta a abuzului de astfel de medicamente, atunci cand se instaleaza sindromul serotoninei, sau cand pacientul inceteaza brusc sa mai consume acest medicament, creierul gasindu-si cu greutate echilibrul chimic.

Multe alte informatii gasiti aici: http://pages.cs.wisc.edu/~caitlin/papers/Prozac/

Mersi pentru raspuns. Mai mult decat explicit.
Multumesc, Quark! ^_^
Maria, daca o sa ne mai explici asa de frumos, clar si... stiintific totodata, ma tem ca vom vrea toti sa devenim medici... ;) Multumesc si eu pentru lectia de Neuro... Presupun ca neuronii mei si-au luat o portie excedentara de serotonina, ca prea se simt bine dupa citirea raspunsului tau... :)

Salut.

Exista doua opinii in legatura cu acest antidepresiv:

1-Prozac-pilula fericirii cum mai este numit contine fluoxetina clorhidrat.Fluoxetina este larg distribuita in tot organismul si se leaga de proteinele plasmatice.Prozac a avut imediat un succes comercial uimitor.

Sincer, la pct. 1 ai raspuns perfect, pe intelesul tuturor. Nu stiu cum nu mi-am dat seama ca "fluoxetina se leaga de proteinele plasmatice", si astfel functioneaza Prozacul.
:))))))
Prozacul nu contine fluoxetina. Prozac=fluoxetina. Prozac este denumirea comerciala, iar fluoxetina (substanta activa) denumirea comuna internationala. Este ca si cum as spune ca barabulele contin cartofi.
Asta de unde-o bagasi, TheBest? ca nu-s cuvintele tale. Am crezut ca redevii om serios, dar iar vorbesti ca sa nu taci.

Intrebarea se refera la mecanismul neurologic, la modul in care actioneaza acest medicament. Si ar fi interesant sa explice cineva care stie despre ce e vorba.
Asa functioneaza acest medicament.Ce este asa de greu ca sa intelegi si tu.
Nu am bagat-o de niciunde.Mai documenteazate inainte sa critici ca vad ca numai de criticat esti bun.Citeste raspunsul si abtinete chiar daca iti convine sau nu.
Adaugare:Ca si mecanism neurologic acest medicament  face corpul uman sa elibereaze endofrine care dau aceea stare de placere,de bine.PA
Ok, deci ne explica pana la urma cineva mecanismul neurologic (ca de fapt asta era intrebarea) ?
Deci, cum determina Prozacul, corpul uman sa elibereze endrofinele?