Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

6 plusuri 2 minusuri
738 vizualizari
Buna seara sau buna ziua. Uita-ti la ce ma gandeam: daca am avea un vid perfect , dar in care am avea un atom (oricare) si ne-am putea micsora pana la dimensiunea unui atom (''gnom atomic'':D) si ne-am afla la o distanta ,sa-i zicem normala, astfel incat sa-l vedem ca o minge dar fara sa il afectam in vreun fel....cum ar aparea el in fata noastra? L-am vedea,de exemplu osciland sau.....? Atat aveam in minte :D. Daca puteti completa,ar fi perffect. Multumesc anticipat.

8 plusuri 0 minusuri

Problema nu este că omul e prea mare față de atom. Problema este că noi folosim lumina pentru a putea vedea. Atunci cînd luminezi un atom pentru a-l vedea, înseamnă că trimiți spre el fotoni. Prin asta îl deranjezi, îi dai electronii peste cap, îl faci să se miște violent, deci nu poți vedea cum arată un atom în starea lui normală, în repaus, dacă folosești lumina. Dacă însă am putea vedea cu altfel de lumină, care să nu deranjeze atomul și care să se compună din particule suficient de mici pentru a distinge detaliile atomului, atunci da, poate am putea să-l vedem. Dar deocamdată nu cunoaștem nici o astfel de lumină.

O altă problemă este că lumina pe care o folosim are o anumită lungime de undă (ceva mai mică de 1 micron), iar cu o astfel de lumină nu putem vedea detalii mai mici decît lungimea de undă, din cauza fenomenului numit „difracție”. Dar dimensiunea atomului este mult mai mică decît 1 micron. Putem face și lumină cu o lungime de undă din ce în ce mai mică, încît să vedem detalii din ce în ce mai mici, dar atunci fiecare foton al acestei lumini are o energie din ce în ce mai mare, iar asta înseamnă că fotonul deranjează atomul din ce în ce mai mult, pînă îl distruge (îl ionizează).

În prezent putem vedea atomi individuali folosind mai multe feluri de microscop (cu electroni, cu forță atomică, cu efect tunel). Dar în toate cazurile tot ce vedem este un obiect în formă de bilă. Vedem cum sînt aranjați atomii, ce distanță e între ei, distingem între atomii diferitelor elemente, putem chiar să-i mișcăm și să-i aranjăm unul cîte unul cum ne place, dar nu putem vedea din ce se compun.

Deocamdată putem vedea atomul numai cu ochii minții, folosind informațiile (foarte multe) pe care le avem despre structura lui.
Excelent raspuns !

De subliniat ideea ca la o anumita scala NU AVEM (cel putin nu inca) MIJLOACE de a observa obiectiv fenomenele, intrucat mijloacele noastre interfereaza si modifica fenomenul observat ! In special in domeniul cuantic !
Completez cu doua amanunte:

1. Daca tot ne micsoram trebuie sa precizam si scara timpului.
Pastrind viteza de parcurgere a timpului curenta, probabil ca am "vedea" atomul ca un punct central inconjurat de norisori de ceata (orbitalii electronici)
Micsorand viteza de curgere a timpului, probabil ca l-am "vedea" ca un punct central in jurul caruia roiesc alte puncte.

2. Daca tot ne micsoram, probabil ca putem face si alte minuni, cum ar fi sa detectam pozitia componentelor atomului (nucleu si electroni) cu ajutorul detectoarelor gravitationale si astfel sa-l "vedem".
Cred că răspunsul e: habar nu avem cum arată un atom. Mecanica cuantică, cu ale ei unde de probabilitate, cuante de energie, natura dublă: corpuscul şi undă a elementelor naturii, dar mai ales natura bizară a lumii la scară micro - ne lasă în afara jocului. Nu ştim cum arată atomul. Nimeni nu a văzut un atom, deşi l-am detectat prin laboratoare.
4 plusuri 0 minusuri