Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

4 plusuri 0 minusuri
959 vizualizari

am vazut documentarul  de vreo 2 ori si nu prea am inteles.

Care poate sa explice la ce se refera cand zice ca e plat.  Noi ne imaginam Universul 3d ca pe o sfera.

Senior (6.9k puncte) in categoria Terra-Univers

Salut prieteni !

Actualizez acest topic vechi cu o stire extraordinara. O noua tehnologie a permis masurarea distantelor din Univers cu o precizie de numai 1% !!! Printre consecinte, este si confirmarea faptului ca Universul este plat, adica euclidian ! Si in aceste conditii, este probabil sa fie si infinit !

cu o eroare de numai 1% nu precizie !
La naiba, ai dreptate, am formulat gresit. Cred ca cel mai potrivit ar fi "interval de eroare sub 1%".

5 plusuri 0 minusuri

Salve !

Incerc eu sa explic cam ce vrea sa zica filmul:

- Atat soarta viitoare a Universului cat si forma lui sunt determinate de raportul dintre doua forte opuse: o forta de expansiune si o forta gravitationala.

- Forta expansionala are ca rezultat constanta lui Hubble. Forta gravitationala rezultanta este determinata de densitatea materiei din Univers. Ecuatia rezultata are 3 posibile solutii:

1. Daca densitatea medie a materiei din Univers este egala cu o "densitate critica" proportionala cu patratul constantei Hubble - UNIVERSUL  este "plat" si va expansiona la infinit. Caracteristic unei asemenea forme este ca suma unghiurilor unui triunghi este 180 grade si doua linii paralele raman paralele la infinit.

2. Daca densitatea critica este mai mare decat patratul constantei lui Hubble - Universul este inchis si are forma similara suprafetei unei sfere ! Caracteristic unei asemenea forme este ca suma unghiurilor unui trunghi este mai mica de 180 grade si doua linii paralele converg spre infinit.

3. Daca densitatea critica este mai mica decat patratul constantei lui Hubble, Universul este deschis si are forma topografica de sa. Caracteristic unei asemenea forme este ca suma unghiurilor unui triunghi este mai mare de 180 de grade si doua linii paralele diverg spre infinit.

Plecand de la aceste 3 posibilitati, de-a lungul a mai multor experimente (inclusiv datele recente ale WMAP) cercetatorii au masurat distanta unghiulara intre doua varfuri ale radiatiei de fond vizibile pe harta WMAP. A rezultat ca ele se afla la fix 1 grad, dovedind ca UNIVERSUL ESTE "PLAT".

Ce inseamna ca este "plat" ? Adica are forma asemanatoare unui paralelipiped infinit in dimensiuni ! De pilda, inseamna ca plecand intr-o directie nu ne vom mai intoarce niciodata (cum ar fi fost cazul Universului inchis !)

PS: Dupa se observa, in niciuna din variante nu se pune problema sa aiba un centru. In plus, asa zisa "forma" este doar o exprimare a unor proprietati - nu trebuie legate de notiunile geometrice tipice.

prima parte am inteles-o, stiu si eu engleza foarte bine :P
Ce ma interesa pe mine mai mult acolo ai scris cel mai putin :D

la ce te referi cand zici ca daca pleci intr-o directie nu ne vom mai putea intoarce ?

E din cauza expansiunii universului ? Adica daca reusesti sa iesi din Calea Lactee, nu te vei mai putea intoarce in ea din cauza vitezei cu care se distanteaza ?
Maestre Adet, cand raspund nu ma adresez de obicei celui care intreaba, imi imaginez o groaza de clienti Google care trebuie sa priceapa despre ce este  vorba ! So, no offence !

R: Nu, n-are legatura cu asta, expansiunea exista in oricare dintre cele 3 cazuri - numai ca in cazul Universului inchis in cele din urma s-ar opri si ar involua spre un Big Crunch, pe cand in celelate 2 variante expansiunea este nelimitata.
Pur si simplu spatiul tridimensional poate fi distorsionat din cauza gravitatiei in cele 3 variante. Efectele ne intereseaza nu numai cosmogonic, ci si practic, in corectia (eventuala) a datelor obtinute de la mari distante. Rezulta ca nu e nevoie de corectii, atata vreme cat doua raze raman paralele indefinit.

Exemplul tau are legatura cu expansiunea in general, drumul "dus" va dura mai putin decat drumul "intors". La limita, da, nu te vei mai putea intoarce, pentru ca ar trebui sa depasesti viteza luminii. Din acest motiv astrele foarte indepartate incep sa dispara de pe cer ... cel putin asa era aseara cand le-am numarat ultima oara ! :)
Ai dreptate. Intrebarile si raspunsurile, dincolo de enunturi, demostratii sau simple pareri personale, sunt un dialog asumat public de cel ce intreaba si cei care raspund. Publicul citeste, comenteaza si, prin aceasta interactiune, devenim toti profesori si studenti in acelasi timp. Pe langa corectitudinea si originalitatea intrebarilor si raspunsurilor, cel putin la fel de important este faptul ca ele invita, public, la reflectii si lectura.

Salut Adet.

Nu prea e bine. Energia intunecata actioneaza tot 3D. Practic, spatiul creste, nu se restrange. Daca ar actiona tinzand catre 2D, am vedea acest efect studiind galaxiile indepartate.

Daca privim din pucntul de vedere doar al observatorului, poate am putea spune ca tine - la cum se restrange orizontul, am avea efect de 2D sau 1D ca si observatie, dar nu e un efect real.