Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 2 minusuri
416 vizualizari

E ca si cum religia si-a bagat nasul in dex ! Ceilalti sateliti ai milliardelor de miliarde de stele din univers nu pot fi numite planete ??

Senior (6.9k puncte) in categoria Terra-Univers
Pentru ca indivizii din spatele bisericii inca conduc lumea...

3 plusuri 0 minusuri

Citiți definiția din dicționar cu răbdare, inclusiv partea aceasta:

„Orice corp ceresc fără lumină proprie, satelit al unei stele.

E adevărat că uneori definițiile de dicționar sînt inexacte, incomplete sau depășite (iar uneori lipsesc cu desăvîrșire), dar de data asta DEX-ul a nimerit-o. Singura condiție este ca cititorii să nu-și epuizeze răbdarea pe la mijlocul definiției. :-)

Religia nu are nici o treabă. De data asta...

Orice corp ceresc indiferent de marime?
Cînd a fost scris DEX '98 asta era definiția cea mai generală. În același DEX '98 asteroizii sînt definiți ca „mici planete”, deci măcar la subiectul acesta dicționarul e consecvent (nu e întotdeauna cazul).

Dar nu trebuie să așteptăm de la un dicționar de uz general definiții exacte ale unor termeni științifici. Rostul dicționarelor este să catalogheze cuvintele cu acele sensuri care apar efectiv în manifestarea limbii, inclusiv sensurile greșite în raport cu definițiile stabilite riguros. Dicționarele foarte bine alcătuite (nu e cazul la cele românești) menționează atît definiția formală cît și sensurile folosite de vorbitori.

În fine, problema definiției termenilor este una de convenție. Indiferent cum stabilim sensul termenilor, Pluto este ceea ce este, are proprietățile pe care le are. Din punctul de vedere al cunoașterii realității e indiferent dacă îl numim „planetă” sau „planetă pitică” sau altfel.
3 plusuri 0 minusuri
Dictionarul nu este enciclopedie. Definitiile sunt scurte si simpliste, incercand mai degraba sa acopere toate sensurile unui cuvant decat sa explice pe larg aceste sensuri.

Pe de alta parte, inca nu exista o definitie clara a termenului de planeta care sa fie unanim acceptata printre astronomi. Cel mai bine o planeta s-ar caracteriza prin urmatoarele trasaturi: este un corp relativ rece, orbiteaza o stea, are masa indeajuns de mare incat propria gravitatie sa ii dea forma sferica, si este indeajuns de masiva ca sa curete spatiul din jur. Evident, exista corpuri la limita dintre planeta si planetoid, sau la limita dintre planeta si pitica bruna, pentru ca nu se pot trasa granite clare.
Buna Ellakosta(sper sa nu te superi ca nu iti spun Gabriela) dar vreau sa iti pun o intrebare aparte:Cand ai iesit ultima oara cu un baiat la un suc sau la o pizza?(Mai lasa stiinta la o parte)
Daca scriu articole si comentarii nu inseamna ca n-am viata personala :)) Lucrez, ies in oras, fac mancare si curatenie, citesc, ma plimb... am timp pentru toate.
TheBest, citind comentariile Gabrielei şi ale tale, cred că mai nimerită e întrebarea pentru tine: de când nu ai mai ieşit la un suc cu o fată? Pentru că Gabriela dă răspunsuri pertinente, pe când tu rareori nu baţi câmpii - având minte îmbibată de teorii ale conspirației şi teorii fizice care nu există. Asta când nu copiezi după alte site-uri.