Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 2 minusuri
729 vizualizari

Cum se explică, deci, că planete ca Jupiter, Saturn ori Pluto (să-i zicem, de dragul vremurilor vechi, planetă) sunt bine "fixate" în câmpul gravitaţional al Soarelui, având mase atât de diferite?

Senior (11.9k puncte) in categoria Terra-Univers
Atractia gravitationala si asa numita "materie intunecata"...

5 plusuri 0 minusuri

Salve Quark ! Ce faci, vrei sa ne testezi ?smiley

- Toate corpurile aflate pe orbita urmeaza aceeasi regula: Forta de atractie gravitationala trebuie sa fie egala cu forta centrifuga.

- Rezulta o ecuatie continand masele celor doua corpuri, raza orbitei, constanta gravitationala si viteza unghiulara a satelitului. Toate corpurile cu orbita stabila trebuie sa indeplineasca aceasta egalitate. Rezulta la prima vedere ca este necesar ca satelitii cu masa mare sa aiba viteza mai mica fata de satelitii cu masa mica  - care trebuie sa aiba viteza unghiulara mare ! In fapt, viteza lor variaza pe orbita in cazul celor excentrice, dar egalitatea se pastreaza si atunci.

- Problema devina mai complicata cand in sistem se introduc mai multi sateliti. Atunci apar influente reciproce, de pilda, orbita Terrei devine mai excentrica cu trecerea vremii (mai turtita) din aceasta cauza.

- O problema amenintatoare este cea a asteroizilor. Din fericire ne aflam in etapa matura a Sistemului Solar, in care au cam disparut marea majoritate a celor amenintatori. Dar exista un catalog al celor mai periculosi, 1236 mai mari de 1 km care se apropie la mai mult de 7.000.000 km. Si nu e imposibil ca intr-o zi Jupiter sa ne trimita unul pe cap !

Buletinul la control, de unde sti atatea? :))
Satelitilor artificiali le imprimam noi viteza (cosmica), dar cei naturali cum si-au putut regla singuri viteza in functie de orbita si masa?
Salve ! Mie mi-e necaz ca stiu atat de putine si sunt mort de ciuda pe cei tineri pentru ca au atatea surse de informare la dispozitie !

Raspunsul la intrebarea ta: cum am spus, traim intr-un sistem stelar matur, el s-a format acum 4,5 miliarde de ani ! De atunci a fost timp ca fortele sa se echilibreze, corpurile initial "neechilibrate" ori au colapsat cu altele mai mari, ori au fost ejectate din sistem, ori le-a inghitit Soarele, ori orbiteaza acum pe orbite stabile.
cred ca raspunsul ar fi gravitatia, masa si viteza

unde gravitatia este exercitata de soare spre ex. asupra lui jupiter iar masa soarelui curbeaza spatiul si formeaza traiectoria de rotatie a planetei  iar in fine viteza este in functie de masa si gravitatie.

daca s-ar deplasa soarele atunci s-ar deplasa  toate planetele care-l orbiteaza.
Nu daca s-ar deplasa,,, Soarele chiar se deplaseaza !