Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
590 vizualizari
Stim ca Universul nostru este caracterizat de cateva constante (ex: viteza luminii in vid, constantele Plank, zero absolut, etc). Credeti ca ele au valori particulare Universului nostru sau ar putea fi cu adevarat generale despre orice Univers am vorbi ? Iar conex, intrevedeti vreun motiv fizic pentru care au exact aceste valori ?
Senior (8.7k puncte) in categoria Terra-Univers
Sunt particularitati ale acestui Univers in celelalte guverneaza alte legi deci alte constante...
Motivul existentei acestora (precum si legile universului) nu poate fi explicat stiintific. Interesant e faptul ca TEORIILE care evidentiaza universuri paralele nu s-au demonstrat(bine ca asta nu le face inexistente)
Sa nu mai zic ca nivelul de intelegere actual al universului este rudimentar...

3 plusuri 0 minusuri

Nu cred sa aiba aceleasi valori in oricare univers.

S-ar putea ca in functie de conditiile initiale ale unui univers sa se seteze anumite constante si poate anumite legi. Sau invers, daca ne imaginam un univers mai mare care sa cuprinda universuri mai mici, poate acest univers mai mare sa dea anumite legi comune universurilor mai mici (si ma refer si la constante), iar altele sa varieze.

Poate exista universuri in care viteza luminii nici macar nu e constanta, dar e constanta o alta marime care la noi variaza. Mai degraba ma gandesc ca aceste constante si/sau legi cu care pleaca un univers se pot modifica, insa au cumva o legatura intre ele, cel putin unele - se pot acorda reciproc, sau conditiona.

Evident, fabulez. Ar fi tare bine daca am sti ceva sigur in privinta asta.
"Mai degraba ma gandesc ca aceste constante si/sau legi cu care pleaca un univers se pot modifica, insa au cumva o legatura intre ele, cel putin unele - se pot acorda reciproc, sau conditiona."

Exact asa speculez si eu pe acest subiect, mi-ar parea logic sa existe un fel de lege de conservare care sa dea solutii particulare fiecarui Univers posibil - deci intre caracteristicile sale sa existe o conditionare reciproca.
2 plusuri 0 minusuri

Salut Truth. Buna intrebare.Cred ca stiu unde vrei sa bati cu aceasta intrebare.

Eu nu sunt de acord nici cu Iahim si nici cu Ellakosta(Gabriela in versiunea noua a QA).LEGILE FIZICII SI MAI ALES CELE ALE MECANICII CUANTICE SUNT SI AU FOST VALABILE INCA DINAINTE DE BIG BANG.Universul nostru A  EXISTAT  DINTOTDEAUNA iar noi traim in ultima sa versiune.Sunt 13,7 miliarde de ani de la ultimul big bang incoace.SI NU SPUN PROSTII:Sunt elemente radioactive(anumiti izotopi despre care am mai discutat cu Adet la o intrebare mai veche) care AU TIMPUL DE INJUMATATIRE MULT MAI MARE DECAT VARSTA UNIVERSULUI.Astfel universul TREBUIE SA FIE mult mai in varsta decat se crede.Fizicienii se cam feresc de aceasta intrebare la fel ca intrebarile despre gauri negre.Sunt 13,7 miliarde de ani de la ultimul big bang incoa.Si sa revin la intrebarea ta:Daca exista si alte universuri paralele legile fizicii trebuie sa fie exact ca in universul nostru altfel acele universuri nu s-ar putea forma si evolua.Si sa dau si un exemplu:

-Daca in alt univers gravitatia ar fi prea mare acel univers ar fi plin de gauri negre care s-ar uni si in final insusi acel univers ar colapsa intr-o gaura neagra imensa.Dar si in acest caz natura ar avea solutii-Colapsand intregul univers intr-un punct ar urma un nou big bang si tot asa pana cand ar gasi solutia ca gravitatia sa fie exact cat trebuie iar acel univers sa devina ca si al nostru.

Dai exemplul gravitatiei dar aceasta exista doar in contextul materiei.
95% din universul nostru este energie pe care nici acum n-o intelegem...
E adevarat, un echilibru se formeaza intotdeauna dar asta prin prisma diversitatii naturale.
Macar cu BB-ul ai dreptate si anume este doar o faza a Universului, dar acesta nu are varsta din moment ce e infinit.
A spune ca legile care guverneaza alte universuri sunt aceleasi e ca si cum ai spune ca extraterestii sunt tot oameni...
Bine mai top comentator al scientia QA(in genul pozitiv) numit Iahim:Daca acea energie pe care nu o intelegem numita energie intunecata este trei sferturi din universul cunoscut atunci cum a aparut.Modelul big bang nu prezice aparitia energiei intunecate.Sa fi existat inainte de big bang?
Am o mentiune: nu era vorba in intrebare de universul nostru ci de universuri la general. Daca am considera ca universul nostru e infinit in timp in trecut (eu nu-s de acord cu asta dar nu are importanta acum, e alt subiect) nu conteaza pentru ca oricum nu ne referim in mod special la el.

Apoi, intrebarea nu era despre universuri care pot avea stele, pot sustine viata si trebuie sa semene cu al nostru, ci pur si simplu daca ar exista alte universuri altfel.

Si, ca o adaugare, exista modele de universuri cu constantele modificate care par sa poata avea chiar si viata, dar modificate in asa fel incat sa se completeze frumos una pe alta.
3 plusuri 2 minusuri

Vorbiți de alte valori ale constantelor, ceea ce înseamnă că vă gîndiți la aceleași mărimi fizice. Dar de ce presupunem că și în alte universuri există aceleași mărimi? Poate acolo în loc de distanțe, durate, energii etc. există altceva. Iar în loc de fotoni, electroni etc. există alte chestii.

Dacă tot ne permitem libertatea de a ne imagina alte universuri, măcar să mergem pînă la capăt și să nu presupunem nici o asemănare cu universul nostru.

Asa DA... din moment ce e in stadiul de teorie si nimeni nu te poate contrazice, in infinitatea posibilitatilor nu poti garanta ca totul e la fel.
A spune ca legile universului nostru sunt universale e ca si cum ai afirma ca e singurul univers in existenta.
Eh, presupunem si una si alta. Poate in alte universuri avem o dimensiune de spatiu si trei de timp. Sau poate nu exista nici spatiu nici timp, ci altceva ce nu ne putem imagina :)