Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3.2k vizualizari

Deci stim ca temperatura anumitor corpuri este data de agitatia lor moleculara. Dar in vid, unde nu avem molecule, cum sta treaba cu temperatura?

Scientia.ro: Întrebarea este din arhiva Q&A.

in categoria Fizica

0 plusuri 0 minusuri

Temperatura este o masura a caldurii. Caldura inseamna energie.

Propagarea ei se face in 2 moduri: prin conductie, adica din aproape in aproape, de la molecula la molecula, lucru care in vid nu se intampla, dar si prin radiatie de tip infrarosu, lucru care se intampla in vid.

P.S.
Am lucrat pe instalatii de vid inalt la IOR, corpurile din vid (lentile) se incalzesc de la o rezistenta electrica aflata tot in vid. Nu este o problema. Am citit candva ca nu s-a ajuns pe luna pentru ca pe casca astronautilor se vede lumina reflectata, ceea ce nu este valabil in vid. Fals, lumina se reflecta in vid, in aceleasi instalatii de vid de la IOR.

Scientia.ro: Răspunsul este din arhiva Q&A.

0 plusuri 0 minusuri

Temperatura termodinamica este nula in cazul lipsei agitatiei moleculare, pentru ca sistemul nu are nici energie interna potentiala, nici energie cinetica si nici schimb de caldura. Temperatura termodinamica  in acest caz este 0  Kelvin, echivalent cu o temperatura empirica de -273,16 grade Celsius.

Scientia.ro: Răspunsul este din arhiva Q&A.

2 plusuri 0 minusuri
Temperatura este o mărime care caracterizează un corp. Acolo unde nu ai nici un corp, nu ai nici temperatură. A întreba care e temperatura vidului e ca și cum ai întreba ce culoare are întunericul. N-are.

În schimb poți întreba altceva: la ce temperatură va ajunge un corp pus acolo în vid dacă îl lași destul timp. Iar răspunsul depinde de cantitatea de radiație care există în zona respectivă. De exemplu, un corp pus pe o orbită circulară în jurul Soarelui la aceeași distanță ca Pămîntul ajunge la o temperatură de circa 10°C. Se oprește la temperatura asta prin echilibrarea radiației absorbite de la Soare cu radiația emisă de corpul însuși. Observație: dacă corpul respectiv nu e bun conducător de căldură, de exemplu metal, atunci fața lui iluminată de Soare va fi mult mai caldă decît cea opusă.

Se pomenește totuși foarte des, chiar și pe site-uri ori în texte serioase, despre temperatura vidului, în contextul radiației cosmice de fond, ca fiind 2,7K. Despre ce vorbim în acest caz? Dacă spuneți că în zona orbitei circumsolare terestre temperatura unui corp s-ar stabiliza la 10oC, cum s-a estimat acest 2,7K? Și ce înseamnă această valoare, de fapt?

Aceea nu e temperatura vidului, ci, așa cum spuneți, a radiației cosmice de fond. Dacă corpul nostru ar fi pus în vid într-un loc unde e departe de orice stea (sau sursă de radiație), atunci temperatura lui se stabilizează la acei circa 3 K pentru că e înconjurat de acest fond de radiație din toate părțile. În schimb corpul nostru pus pe orbită în jurul Soarelui face o medie: dintr-un unghi solid mic îi vine o radiație intensă echivalentă cu 6000 K, iar din restul direcțiilor îi vin cei 3 K. Media iese 10°C.
Aveți idee cum a fost estimată/măsurată această valoare de 2,7K? Există materiale pe internet în acest sens, dar nu am găsit ceva scurt și la obiect.
Nici eu n-am studiat în detaliu subiectul, dar știu că spectrul acestei radiații de fond este aproximativ egal cu acela al unui corp negru (o noțiune abstractă din fizică, dar cu aplicații numeroase) cu o temperatură de 2,7 K. Această radiație are intensitatea maximă în zona de unde milimetrice a spectrului electromagnetic și deci a fost observată și măsurată cu aparate (mai exact cu radiotelescoape) sensibile la acele frecvențe. Măsurările se fac de pe sol, din balon sau cu sateliți artificiali.