Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
1.5k vizualizari
Cum este ea folosită pentru generarea de laser? Care este diferenţa dintre emisia spontană şi cea stimulată?

3 plusuri 0 minusuri

Pentru a intelege functionarea laserului trebuie sa cunoastem cateva aspecte fizico-chimice:

- energia este emisa sub forma de fotoni. Fotonii au caracter dual corpuscul-unda (de pilda sunt emisi si absorbiti ca niste particule, dar se deplaseaza sub forma de unda).

- toate sursele de lumina non-laser (naturale si artificiale) au emisie "spontana" (adica naturala, nedirijata), cu cateva caracteristici "nefavorabile" : sunt un amestec de lungimi de unda diferite si sunt defazate (din aceste motive lumina rezultata se si imprastie rapid). Procesul are la baza tendinta naturala a unui atom excitat energetic de a se intoarce la starea "de baza" (energie mai joasa) prin emiterea de fotoni.

- raza laser, dimpotriva, este monocromatica si este sinfazata ("coerenta") - in consecinta este si directionala. Ca sa se ajunga aici, se aplica mai multe fenomene fizice, ideea initiala este ca atomii identici, cu electronii pe aceleasi niveluri energetice (orbite), vor emite fotoni cu aceeasi lungime de unda.

- in continuare, pe scurt, se alege ca mediu activ o substanta cu anumite caracteristici electronice orbitale, si se excita tinta cu fotoni cu ajutorul unei surse de alimentare externe, producand fenomenul de "inversiune de populatie". Rezulta o emisie initial aleatoare, dar unii din fotonii incidenti eliberati de bombardamentul initial vor circula in lungul mediului activ intre cele doua oglinzi din capete, generand o reactie in lant in mediul activ, emitand multi alti fotoni avand aceeasi directie de deplasare, frecventa si faza - rezulta astfel raza laser (oglinda din varf fiind partial transparenta). Bineinteles, mediul activ continua sa fie excitat in faza, astfel emisia stimulata continuand atata vreme cat este realizata alimentarea exterioara.

"atomii identici, cu electronii pe aceleasi niveluri energetice (orbite), vor emite fotoni cu aceeasi lungime de unda."

Asta e alt fenomen, super-radianta Dicke si e vorba de emisie spontana, nu stimulata.

Atomi identici cu electroni pe aceleasi subniveluri nu implica emisia de fotoni cu aceeasi lungime de unda, decat dupa ce adaugam ca ingredient emisia stimulata.

Exista lasere unde nu avem nevoie de inversie de populatie.
3 plusuri 0 minusuri
in plus fata de ce a spus truth. daca un atom trece de pe un nivel energetic superior pe unul inferior de la sine el emite spontan un foton.

daca un atom trece de pe un nivel energetic superior metastabil (cu timp de viata mai mare) pe unul inferior, stimulat de un foton cu aceeasi frecventa, atomul va emite stimulat un foton. prin urmare vom avea doi fotoni  cu aceeasi energie si aceeasi faza. care la randul lor vor stimula alte emisii si de aici apare amplificarea.
Multumesc Emil, este un aspect care imi scapa ! Bine ai venit pe Q&A !
3 plusuri 0 minusuri
In urma interactiunii unui foton cu un sistem cuantic acesta din urma poate emite un foton avand aceleasi caracteristici (energie, impuls, faza etc.) cu primul foton.