Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

3 plusuri 0 minusuri
617 vizualizari
Este o necesitate fiziologică, o adptare evolutivă şi, fie că e vorba de zi sau noapte, nu trebuie să lipsească sau să nu ajungă somnul, în caz contrar efectele fiind drastice.

În principiu se ştie că pe timpul nopţii organismul se repară, creşte, se regenerează etc, un fel de revizie tehnică atât la "hardware" cât şi la "software", dar nu se cunosc încă toate "dedesubturile", aşa că vă invit să vă daţi cu părerea chiar şi subiectiv.
legata de un raspuns la: De ce ne trezim?
Experimentat (3.1k puncte) in categoria Corpul uman

Salut ! Ar fi de interes o comparatie asupra perioadei de repaus la diferite specii - incepand cu bacteriile, dar chiar si in lipsa ei eu vad doua motivatii evolutioniste, convergente:

1. Cea mai evidenta explicatie pare sa fie bilantul energetic: mare parte din energia disponibila este alocata asimetric, mai mult in perioada activa - cand este nevoie sa alergi dupa mancare, reproducere, etc. Ca sa poti sa dai randamentul maxim in perioada activa (noaptea la unele animale, se odihnesc ziua !), "sacrifici" restul zilei.

Si conex, aceasta activitate sustinuta produce o uzura excesiva, care nu ar putea fi permanentizata, este nevoie de o perioada de recuperare.

2. Evolutia a mers in directia specializarii, un compromis castigator. De pilda, n-a produs ochi care sa vada la fel de bine si ziua si noaptea. Daca aceasta este o consecinta a primei ipoteze, nu era nevoie de ochi care sa vada optim atat in perioada activa cat si in cea de repaus. Daca aceasta este o cauza, atunci suntem nevoiti sa intram in repaus, pentru ca abilitatile diurne vs. nocturne ne sunt scazute.

Ochii vad mult mai bine noaptea decat ziua, atat doar ca la ei ajunge mult mai putina informatie in spectrul pe care il percepe.

A vedea "mai bine" inseamna sesizarea contururilor, culorilor, nuantelor mult mai exact.Ma indoiesc ca asta se intampla noaptea la oameni.Am o vedere nocturna destul de buna(asa spune doctorul) dar nu percep decat griuri pe intuneric iar formele sunt mai "defocalizate".Banuiesc ca vreti sa va referiti la sensibilitatea celor doua tipuri de celule(eu le spun senzori, defect de inginersmiley) dar acestea se "schimba" doar, in functie de intensitatea luminoasa.

0 plusuri 0 minusuri

Salut!

Ultima teorie spune ca "somnul e util pentru a elimina toxinele reziduale adunate pe parcursul unei zile solicitante din punct de vedere intelectual". Oricum, de ce dormim este una dintre temele privitor la care nu s-a ajuns la nici o conlcuzie, parerea mea e ca suntem chiar departe de a afla adevarul.

Nici macar un avantaj evolutiv nu pare a fi. Ma gandesc la un ipotetic animal sau pasare care nu ar fi nevoit sa doarma - ce avantaj evolutiv ar avea raportat la competitori! E drept, ar consuma mai multe resurse dar ar avea si mai multe sanse sa nu fie vanat.

Asadar, nici macar natura nu a gasit solutia desi doar daca ne uitam la diversitatea de specii ne dam seama de amploarea "cursei supravieturii". Practic nu exista creatura de la insecte la oameni care sa nu doarma. E posibil ca aparitia organismelor complexe sa fi fost legata de anumite procese absolut indispensabile iar somnul pare a fi unul dintre ele.

Ca o gluma, daca  s-ar descoperi ceva ca sa nu mai fie necesar sa dormim, sigur a mari si ziua de munca. E din categoria cu ai grija ce-ti doresti...

Desi viata albinelor este destul de bine cercetata si documentata, nu am auzit/citit pana acum ca ar dormi vreuna vreodata. Sunt si alte insecte, unele care traiesc doar cateva ore si nu cred ca si-ar permite sa piarda timpul cu asaceva.