Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
319 vizualizari
Putem afirma cu hotărâre că toţi sau majoritatea oamenilor aud sunetele la fel? Sau că percep culorile în acelaşi mod? Sau că experimentează la fel sentimentele (teamă, plăcere, foame, frig, etc)?
Junior (380 puncte) in categoria Psihologie - Filozofie
Nu, deoarece totul este o stare psihica care se manifesta fizic in functie de mentalitate astfel unii se limiteaza dar in esenta toti suntem la fel.
Faptul ca nu toti percepem la fel lucrurile se datoreaza societatii care tine sa ne separe dar partea buna e ca toti putem progresa daca si vrem asta si lasam la o parte orice idei preconcepute, dogme, inhibitii si retineri cand vine vorba de cunoasterea de sine.
P.S. : alea nu sunt toate sentimente intrucat acestea tin de contiinta, foamea si frigul tin tot de perceptie dar se datoreaza stimulilor primiti din interior/exterior.

3 plusuri 0 minusuri
Nu, nu putem fi siguri. Este imposibil sa experimentezi ce experimenteaza altul. De aceea nu o sa stim ce inseamna sa fii un caine, oricate cercetari am face.

Un mare filozof, Wittgenstein, spunea ca nu poti explica unei alte persoane ce inseamna o durere de masea, daca acea persoana nu a experimentat vreodata aceasta durere. Este imposibil sa explici in cuvinte si sa fii pe deplin inteles atunci cand vorbsti despre astfel de senzatii subiective.

Dupa cate imi amintesc, s-au si facut experimente care au dezvaluit ca sunt diferente semnificative intre oameni dpdv al perceptiei culorilor.
In mod cert nu percepem lumea similar, din mai multe motive:

- exista o variabilitate biologica a fiintelor din aceeasi specie, aceasta fiind unul din mecanismele evolutiei;

- organele noastre de simt -niste senzori biologici - nu functioneaza identic, nu sunt la fel de eficiente, nu sunt la fel de adaptate, etc.

- senzatiile brute ajung la creier, iar acesta le interpreteaza dupa rutine complicate, utilizand atat date input cat si date stocate in memorie (=experienta anterioara, evident diferita de la persoana la persoana), peste care se suprapun alte semnale ce tin de starea de moment a corpului (ex: hormoni de stres, etc). Mai pot interveni si tipare logice, in sensul ca o persoana da o anumita importanta unei senzatii (ex: durere) iar o alta o prioritizeaza diferit.

In concluzie, exista diferente de perceptie, de obicei nu foarte mari, dar exista si "anormali".