Pe langa faptul ca este gratuit, invatamantul este si unul foarte bun in Danemarca. In clasamentele anuale care se fac de catre OECD, Danemarca este unde intre locul 12 si 15 in lume.
Un caz interesant este al Finlandei, care se claseaza pe unul dintre primele 3 locuri, de regula pe primul, in ultimii 15 ani. In Finlanda sistemul de invatamant nu se bazeaza pe evaluari. Acestea sunt foarte rare si oricum abia in clasele superioare devin mai dese. Temele pentru acasa sunt o raritate, punandu-se accent pe lucrul in clasa, care nu inseamna doar predare, ci acumulare de cunostinte, nu atat prin simpla ascultare a profesorului, cat prin descoperire (Internet, carti, reviste) in timpul cursurilor.
Predarea inseamna participarea elevilor. Un profesor care nu reuseste ca la ora in care preda sa implice elevii cel putin 50% din timp este considerat slab si va trebui sa-si revizuiasca lectia.
E interesesant ca la ore participa nu doar elevi, ci si alti profesori, care observa modul in care s-a desfasurat lectia, ulterior discutand despre partile bune si cele mai putin bune, asigurandu-se in felul acesta o constanta crestere a calitatii orelor de clasa.
Profesorul urmareste ca toti elevii sa atinga un standard minim de pregatire, iar profesorii sunt urmariti, la randu-le, sa atinga standarde foarte inalte.
Profesorii sunt platiti foarte bine, iar meseria de profesor este una extrem de atractiva. De exemplu, am vazut cazul unui fost director intr-o mare companie care s-a dedicat muncii de profesor, pentru ca nu i s-a parut o onoare ca spre sfarsitul carierei sa predea. Nu avea mai mult de 45 de ani, iar salariul ca profesor nu-l facea sa simta ca a facut un pas inapoi cu alegerea sa de a intra in invatamant.
Temele predate, dupa cate mi-am dat seama, de mare actualitate. De pilda, se vorbeste despre sistemul politic, organizare si functionare. Se explica elevilor, dar se si cere opinia despre defectele acestuia. Se discuta despre sistemul energetic, sistemul educatie samd; ideea e ca elevul, dupa ce termina ora sa inteleaga mai bine societatea in care traieste. Lectiile nu se bazeaza pe memorarea informatiilor, ci pe intelegerea mecanismelor.