Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
932 vizualizari
Experimentat (3.5k puncte) in categoria Fizica
Infinitatea universului...

Pe langa asta sunt unele lucruri la care si noi ne supunem indiferent daca ne palce sau nu, daca realizam sau nu, se intampla.

Teoria asta, a universurilor paralele, din cate stiu, exista in stiinta in doua forme.

Pe de o parte este vorba despre una din interpretarile date mecanicii cuantice. Daca interpretarile celelalte, sa le zicem clasice - Copenhaga, de pilda - au la baza ideea de colaps al functiei de unda (trecerea unui sistem cuantic dintr-o superpozitie de stari intr-una din aceste stari la interactiunea cu un observator, deci in momentul evaluarii proprietatilor sistemului), adeptii interpretarii numite "a istoriilor alternative" neaga ideea de colaps obiectiv al functiei de unda, reducand-o la o simpla aparenta subiectiva a sa, in spatele careia sta de fapt ramificarea in doua realitati paralelev, cu fiecare rezultat posibil al unui eveniment petrecandu-se intr-un univers paralel.

Pe de alta parte, avem ideea de multivers sau metavers, care sustine ca universul nostru nu este singurul care alcatuieste "tot ceea ce exista". Aici depinde cum definesti universul, desigur. Dar ideea in sine e in stansa legatura cu teorii ale totului, de pilda Teoria M. Detalii nu cunosc.

Ca raspuns, cred ca notiunea de universuri paralele a aparut din nevoia de a interpreta teoriile dince in ce mai complexe din fizica. Baza e mai degraba una filozofica, dar cred ca si matematica din spatele tuturor acestor teorii ale totului, in conditiile in care e inteleasa, ar putea fi o justificare pentru introducerea ideilor de universuri alternative ori de multivers.
1 plus 0 minusuri
Salut.Totul a pormit de la teoria Stringurilor:

- Sunt cunoscute cinci modele viabile care nu au anomalii si care sunt consistente intr-un spatiu fizic cu zece dimensiuni, una temporala si noua spatiale. Se crede ca aceste cinci teorii nu reprezinta altceva decit diverse manifestari ale Teoriei M .In anii 1920, fizicienii descopera particulele atomice si cerceteaza proprietatile acestora. Electronii insa le rezerva o surpriza: "cand cineva studiaza proprietatile atomilor, descopera ca realitatea este mai stranie decat si-ar fi inchipuit oricine. Particulele au intr-adevar posibilitatea, intr-un anumit sens, de a fi in mai multe locuri odata." (Alan Guth, profesor la Institutul de Tehnologie din Massachusetts). Ce înseamna asta? Ca particulele nu exista doar in universul nostru, ci apar in alte universuri paralele cu al nostru.Super-gravitatia a avut însa ocazia sa-si ia revansa când fizicienii încercau sa salveze Teoria stringurilor: ei au adaugat a 11a dimensiune la cele 10, iar rezultatul a fost unul surprinzator. Cele cinci versiuni ale teoriei aflate în competitie unele cu celelalte s-au dovedit a fi variante ale aceleiasi teorii fundamentale care începea din nou sa aiba sens. Odata cu adaugarea celei a 11a dimensiuni, teoria s-a transformat astfel: stringurile, despre care se presupunea ca stau la baza materiei din Univers, s-au extins si s-au combinat. Concluzia extraordinara era aceea ca toata materia din Univers era conectata la o singura structura imensa: membrana. Aceasta noua teorie a primit numele Teoria M de la membrana si a impulsionat din nou cautarea explicatiei pentru toate lucrurile din Univers. Ce se stie însa despre a 11a dimensiune? S-a descoperit repede ca se lungeste la infinit, dar este foarte mica în latime, mai precis ea masoara un milimetru împartit la 10 cu 20 de zerouri, dupa cum spune Burt Ovrut. În acest spatiu misterios pluteste universul nostru membrana, iar în curând a aparut o noua idee, aceea ca la capatul opus al dimensiunii 11 se afla un alt univers-membrana care pulseaza.Astfel s-a ajuns la o notiune mult timp ocolita de comunitatea stiintifica: universurile paralele.Cea mai recenta notiune introdusa de cercetatori este cea a universului multiplu-"multiverse". Acesta "ar putea contine un numar infinit de universuri, fiecare cu legi diferite ale fizicii. Probabil ca în fiecare moment au loc Big Bang-uri. Universul nostru coexista cu alte membrane, alte universuri care sunt de asemenea în expansiune. S-ar putea ca universul nostru sa nu fie decât un balon plutind într-un ocean de alte baloane." (Michio Kaku) Fizicienii mai fac un pas înainte si îsi propun sa creeze un univers în laborator. Alan Guth spune ca momentul în care vom crea universuri în subsolul casei noastre nu este chiar atât de departe si de neconceput, iar ca procesul nu pune în pericol propriul univers.
0 0
Daca macar unele din frazele de mai sus nu iti apartin, ar trebui sa indici ceva bibliografie...
0 0
Sal.Normal ca nu toate imi apartin.M-am documentat inainte sa dau raspuns.Sunt de pe aproximativ 10 site-uri din care am sustras doar esentialul.Daca iti place de ce nu ai dat vot pozitiv.Am mai spus si repet ca nu divulg sursele mele de informatie.Daca vrei sa citesti lectura stiintifica buna pot sa iti trimit pe mesaj privat dar nu o sa iti trimit si linkurile.
0 0
Am promis ca nu voi mai polemiza cu tine, dar fac o exceptie acum, pentru ca in discutie e un principiu. Iti dau vot pozitiv cand vreau eu. De obicei, cand imi place un raspuns nu stau pe ganduri. Votez pozitiv fara retineri. Dar in cazul asta mi-as fi dorit sa indici ca "te-ai inspirat" din cateva documente citite din internet. Crede-ma ca stiam inainte sa scriu comentariul anterior de unde provine raspunsul tau. Aproximativ 10 site-uri? In ce baza de numeratie e acel 10? In baza 2? In baza 3?

Aici nu e vorba de a divulga surse de informatie. Putin imi pasa ce citesti tu. E vorba despre respectul pentru munca acelor oameni. De aia, cand folosesti scrierile cuiva pentru a formula raspunsuri, si o faci reproducand pasaje, mie mi se pare de bun simt sa dai credit autorului original.

P.S.
Cum i-am spus si lui Iosif acum cateva zile, vreau sa fii convins ca nu fac cu rautate ceea ce fac. Nu vreau decat sa se respecte regulile jocului si sa fim onesti unii cu altii.
Salut,
din cele relatate de tine am tras concluzia că cel puțin dimensiunea a 11-a are de fapt 2 dimensiuni. Am dreptate ?