Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.7k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

1 plus 0 minusuri
348 vizualizari
Experimentat (3.3k puncte) in categoria Fizica

1 Raspuns

1 plus 0 minusuri

Cel mai bun raspuns
Pe scurt, cu cat numarul de protoni si neutroni din nucleul atomului este mai mare, cu atat acesta este mai instabil. Forta care tine legate aceste particule in nucleu nu mai este indeajuns de puternica sa-i controleze, si nucleul se dezintegreaza.
Da, dar un rationament simplu ar fi ca , cu cit creste numarul de protoni si neutroni, cu atit ar trebuii sa fie mai mare forta care-i mentine impreuna; cum este in cazul gravitatiei; nuu? Dar,  probabil ca intre aceste particule exista si o forta de respingere, care prevaleaza pe masura ce numarul particulelor creste. Ar mai putea fi si alte explicatii?
Rationamentul ar fi bun doar daca aceste forte ar avea aceleasi proprietati. Numai ca nu se intampla asta. Daca gravitatia, foarte slaba, creste cu cat se aduna mai multa masa iar raza sa de actiune este teoretic infinita, forta tare, cea care tine impreuna protonii si neutronii in nucleu, se comporta cu totul altfel. Aceasta actioneaza doar pe raze foarte mici. In primul rand este si forta care tine impreuna quarcii ce compun protonii si neutronii, iar pe aceasta raza este extrem de puternica (cea mai puternica dintre toate fortele fundamentale). Este indeajuns de mare sa tina si particulele compuse in nucleul atomului, dar este mult mai slaba decat in cazul quarcilor. Cu cat raza nucleului creste, ea devine tot mai slaba.