Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

0 plusuri 0 minusuri
2.7k vizualizari
Facand abstractie totala de parerea autorului si de teoriile sale,ce parere aveti de reprezentarea grafica a miscarilor planetare si solare din clipul urmator?

Daca nu este corecta reprezentarea grafica,puteti recomanda altele?

Junior (538 puncte) in categoria Terra-Univers

2 plusuri 0 minusuri
Ideile din animație sînt corecte, nu e nevoie să facem abstracție de ele. Mișcările Soarelui sînt așa cum le descrie animația, cel puțin în intenție. Atîta doar că unele reprezentări nu sînt la scară, pentru că dacă ar fi atunci planetele ar fi prea mici ca să se vadă pe ecran.

Probabil v-a surprins  afirmația că Pămîntul nu se învîrtește în jurul Soarelui. Impresia multora e că orbita Pămîntului este o elipsă cu un focar în centrul Soarelui. Dar asta e numai o aproximație care face abstracție de multe efecte efecte. De exemplu, prezența Lunii face ca nu centrul Pămîntului să se afle pe elipsă, ci centrul de masă al sistemului Pămînt–Lună (care este în interiorul suprafeței Pămîntului, dar departe de centru). De asemenea, planetele produc perturbări semnificative în orbita Pămîntului; în special Jupiter, care are o masă de circa 1/1000 din a Soarelui, produce perturbațiile cele mai mari. Însuși Soarele se mișcă în jurul centrului de masă al Sistemului Solar; uneori centrul de masă al sistemului se află în exteriorul Soarelui (dar nu foarte departe) și alteori în interior, în funcție de configurația planetelor.

De asemenea, mișcarea Soarelui în cadrul galaxiei e descrisă corect, din cîte îmi pot da eu seama.

Ar fi fost util să spuneți care aspecte ale animației credeți că ar trebui verificate, ca să ne concentrăm pe ele. Altfel cine răspunde trebuie să ghicească ce știți, ce nu știți și ce vreți să știți. (Și astfel revin la părerea mea că în școală ar trebui să învățăm cum să comunicăm eficient, nu fleacuri despre cacofonii, pleonasme și dezacorduri.)
Nu m-a surprins orbita Pamantului,ci cea a Soarelui. Aveam impresia ca acesta se misca pe o traiectorie circulara,nu atat de complexa. In imagini acesta descrie o spirala in jurul centrului de greutate al sistemului solar,si in acelasi timp o spirala mai mare de-a lungul rotatiei sale in jurul centrului galaxiei.
 De asemenea,in imagini mi se pare ca Soarele "taraste" dupa el planetele,acestea avand tendinta sa ramana in urma sa,mereu la sud de ecuatorul Soarelui daca ma pot exprima asa. Eu aveam impresia ca planetele se rotesc in jurul Soarelui aproape haotic,precum electronii in jurul nucleului unui atom.(o analogie mai buna ar fi infasurarea unui fir de ata in forma de ghem)
Acum dupa ce am urmarit clipul de mai multe ori,mi se pare si mai fascinanta aceasta miscare spiralata a corpurilor ceresti.
 Observand toate aceste traiectorii,am o alta enigma:

Daca un obiect paraseste Pamantul si ajunge in spatiu, putem determina acel obiect sa ramana pe o pozitie fixa?sa nu se miste nici in raport cu Pamantul,nici cu Soarele nici cu centrul galactic?
Din cîte știm azi, traiectoria Soarelui în cadrul Galaxiei e dată de următoarele mișcări:

- o mișcare de revoluție în jurul centrului galaxiei, de forma unei elipse;

- o mișcare de oscilație de o parte și de alta a planului principal al galaxiei;

- mișcări cauzate de perturbații din partea corpurilor vecine din galaxie.

În plus, Soarele e tras de corpurile din Sistemul Solar, în așa fel încît centrul său de masă se învîrtește într-o zonă cam de aceeași mărime cu Soarele însuși (dar nu mereu în același sens, ci își schimbă sensul la fiecare cîteva sute de ani).

N-am înțeles de ce spune că oscilația de o parte și de alta a planului galaxiei este de fapt proiecția unei spirale. Din cîte știu nu este o spirală, ci chiar o oscilație, care nu e însoțită și de o oscilație radială. (Iar spirala desenată în animație seamănă cu un arc de pat, cu spirele mai apropiate la capăt decît la mijloc.)

Planetele nu se învîrtesc în jurul Soarelui haotic, în ghem. Orbitele tuturor planetelor se află aproximativ în același plan, cu abateri de cel mult cîteva grade (Mercur are orbita cea mai înclinată, la 7° față de orbita Pămîntului, iar restul mult mai puțin).

În animație eu n-am observat că planetele ar rămîne în urmă față de Soare. Nici nu au motiv. În schimb am observat alte probleme, de exemplu că Saturn și Jupiter se află în ordinea inversă și că au aceeași perioadă de revoluție, ceea ce e aberant (este imposibil ca două planete aflate la distanțe diferite de stea să aibă aceeași perioadă). Apoi Uranus și Neptun mi se pare că au niște orbite ciudate.

Alt lucru greșit pe care îl observ în animație este că traiectoria Soarelui în cadrul galaxiei pare a fi perpendicular pe planul eclipticii. De fapt ecliptica face un unghi de vreo 60° cu planul principal al galaxiei, deci Sistemul solar ar trebui să se deplaseze înclinat.

Una peste alta, în afară de chestia cu Soarele care se mișcă pe o spirală în galaxie, toate greșelile aș zice că sînt mai degrabă de detaliu. Ar fi fost frumos totuși să le facă greșelile, mai ales că efortul de a face animația ar fi fost cam la fel de mare și fără ele. Dar se vede treaba că filmul a fost făcut de vreun amator; textele în engleză au pe alocuri o calitate de-a dreptul abisală.

Cît despre enigmă, Pămîntul, Soarele și centrul galactic nu formează un triunghi de formă constantă în timp. De exemplu, unghiul cu vîrful în Soare și cu laturile spre celelalte două puncte are deschiderea variabilă în timp (cu o perioadă de un an). Ca urmare nu poate exista nici un obiect în univers care să aibă o poziție fixă față de toate trei.