Pentru a vă înregistra, vă rugăm să trimiteți un email către administratorul site-ului.
Pune o întrebare

3.6k intrebari

6.8k raspunsuri

15.5k comentarii

2.5k utilizatori

2 plusuri 0 minusuri
396 vizualizari
tehnologia din ziua de azi consuma foarte multe elemente rare. Am citit un articol ca China exploateaza 97%-100% din aceste elemente rare, folosite la telefoane, tablete, televizoare, etc...

Am citit un articol in care o bacterie poate produce aur de 24k
Senior (6.9k puncte) in categoria Terra-Univers
Cred că sensul întrebării este mai puțin precis și se referă la producția ecomomică nu la ,,alchimia nucleară´´.
 Sunt cîteva precizări.
1. foarte puține elemente noi sunt produse prin reacții nucleare cu tehnologia actuală.
2. din punct de vedere economic este previzibil ca în viitor elemetele rare să nu fie produse doar de țările care au resurse minerale. Este în mare vogă demersul științifico-economic de extragere a minereurilor din mediul marin sau din minereuri slabe. Bacteria despre care vorbești este din această categorie de dezvoltare tehnologică alături de  alte tipuri de extracție a elemetelor valoroase din apa oceanelor sau din noduliii metaliferi de pe fundul oceanelor ( formați tot prin procese bio-chimice). Aici Japonia este lider actual.
3. cea mai interesantă așteptare din acest punct de vedere este din partea tehnologiilor spațiale, exploatarea meteoriților sau a Lunii. Este clar că această direcție indică alti campioni ai resurselor strategice decît cei actuali.

3 plusuri 0 minusuri

Salut Ciprian !

Exact cum zicea si Adi, putem produce orice element in reactoare nucleare dar INCA este mai ieftin sa le cautam in subsol, este o problema strict economica. S-ar putea sa vina vremea sa avem de ales - ori se inlocuieste tehnologia cu alta varianta, ori cautam in spatiu, ori in subsolul profund, ori sinteza nucleara - si atunci va fie aleasa cea mai ieftina metoda.

Oricat de prozaic ar parea, toate activitatile umane se desfasoara de mii de ani sub imperiul legilor economice, daca este prea scump si nu exista cerere la acel pret - pur si simplu se renunta la productie sau se inlocuieste cu alta varianta.

Chiar si biologicul aplica principii economice, gandeste-te ca organismele biologice sunt constituite din elemente comune, larga raspandite in mediu si nu din raritati greu de obtinut ! Suntem constituiti din primele 3 elemente ca raspandire in Univers - Hidrogen, (sarim peste Heliu caci este gaz inert - nefolositor ca reactant biologic) Oxigen si Carbon

PS: am citit si eu despre bacteria care "produce" aur  scotand metalul din clorura de aur - dar ca si in cazul invocat mai sus - sunt muult mai ieftine metodele chimice de procesare !
2 plusuri 0 minusuri

Se numesc pămînturi rare. Le putem produce și acum, prin reacții nucleare. Problema este la costurile imense de producție, care fac să fie mult mai ieftin să scoți elementele din minereuri, oricît de greu ar fi, decît să le produci pe cale nucleară.

[Șters comentarii despre bateria care produce aur. Era vorba de o bacterie.]

1. da asta cu reactia nucleara o stiu. In felul asta s-au format taote elementele din univers. Ma refeream la alte metode cum ar fi elementele usoare care se fac prin diferite procese chimice.

2. Era vorba despre o "bacterie" nu baterie :D
Nici elementele ușoare nu se pot crea prin reacții chimice. Orice fenomen care transformă un element în altul este inevitabil de natură nucleară. Reacțiile chimice nu pot schimba compoziția nucleului, deci nu pot transforma elementele, ci doar combinațiile de elemente.

Bacteria aceea nu produce elementul aur din alte elemente, ci îl extrage din clorura de aur (care evident conține deja elementul aur). Dar chiar și așa, costul unui proces biotehnologic care să folosească bacterii pentru extragerea aurului din clorură ar fi mai mare decît cel al extracției obișnuite de aur din minereu. Cel puțin așa spun descoperitorii fenomenului:

S-ar putea la un moment dat in viitor (daca va fi vorba de cantitati foarte mari si de tehnologie spatiala mai ieftina) sa fie mai eficient chiar sa exploatam asteroizi decat sa folosim reactii nucleare...