Problema diferenţelor eu aş împărţi-o în mai multe categorii:
1. Hardware. Aici am citit şi răspunsurile anterioare şi au fost cam atinse aspectele esenţiale. E foare important ca să existe un echilibru al întregii platforme, adică fiecare componentă a configuraţiei să facă faţă cu brio, nefiind supradimensionată doar ca să scoată ochii clientului. Fiabilitatea şi eficienţa sistemului de răcire este foarte importantă, mai ales că aici vorbim nu doar de posibile deranjuri ci de probleme funcţionale. Accesul la zonele critice este extrem de aiurea tratat de unii producători, eu personal am desfăcut un laptop HP cu fiţe până la ultimul şurub pentru a-l curăţa de acea pâslă ce blochează aproape complet aerul. Deci echilibru, eficienţă, simplitate, fiabilitate. Din păcate însă, asta se vede în parte din configuraţie, iar restul când aveţi deja aparatul.
2. Software (drivere). Desigur primul punct al discuţiei este sistemul de operare, dar sunt laptopuri care devin complet funcţionale (toate driverele sunt instalate) imediat după ce acest sistem de operare s-a instalat (fie el Microsoft sau vreun linux). Dar este totuşi esenţial ca oricine să poată avea acces uşor, rapid şi pe termen lung la toate driverele necesare, să fie uşor identificabile etc. Atenţie la driverele care vin de la producător şi care nu toate sunt ok, componenta are rateuri sau nu merge deloc. Cea mai bună variantă pentru sistem este de obicei cea care este direct pe pagina producătorului componentei! Mai nou, laptopurile nu vin cu nimic, cu nici un disc cu drivere, tocmai pentru a le descărca direct din internet, ceea ce însă nu e uşor! Sunaţi un prieten!
3. Software (producător). Acest punct este foarte important, pentru că o bună funcţionare a aparatului depinde mult de aceste mici programe pe care producătorul le oferă gratuit, care optimizează unele procese, dar şi încarcă puţin resursele. Eu zic totuşi că e un compromis bun, eficienţa lor este bună, activează toate funcţiile şi butoanele suplimentare, până la urmă o parte a preţului acolo este, aşa că de ce să nu le folosim? Mai sunt şi softuri care fac multă "mizerie", sunt demo-uri care se instalează mai ales când avem discuri de instalare direct de la producător şi care sunt o pacoste, primul lucru pe care-l fac în aceste cazuri este să ma apuc să dau jos tot ce nu trebuie. La porcării excelează Sony şi Toshiba, dar stau foarte bine şi HP, Dell. Lenovo parcă e mai ok.
4. Politici monopoliste. Aici aş vorbi şi o zi, pentru că e de fapt şi asta o porcărie în cele mai multe din cazuri. Sub acoperirea ideii de a feri utilizatorul de situaţii unde intervenţia lui poate fi nerecomandată (politica "anti-prost"), se încearcă obţinerea unui monopol pe partea de componente, dar şi pe partea de service. Mi se par cei mai cumpliţi în special aceia care complică situaţiile inutil încă din procesul de fabricaţie şi ca să fiu mai clar revin la exemplul cu acea celebră pâslă: ea apare aproape inevitabil la 99% din laptopuri, iar accesul la curăţarea aceseia este în 70% din cazuri de la dificil în sus, până la adjectivul "nesimţit" de dificil. Pentru această operaţie care ar trebui făcută de 2-3 ori pe an la mulţi, este obligatorie prezentarea aparatului la service, iar operaţia este pe bani, nefiind inclusă în obiectul nici unei garanţii. Sunt şi producători (la Acer şi vechiul IBM parcă am văzut) care au prevăzut un capac care să permită accesul fie doar spre acea zonă, fie spre mai multe.