În principiu reclamele se pot evita pe orice tip de semnal (analog sau digital), fără să ai nevoie să știi programul posturilor. Tot ce e nevoie este un soft care să poată recunoaște cîteva imagini din reclamă și de o mulțime de utilizatori, legați la internet, care să contribuie la o bază de date cu astfel de imagini declarate ca fiind publicitate.
Atunci sistemul ar merge așa: cînd începe o reclamă, softul o recunoaște și trece pe alt canal (sau face ce vrei tu, de exemplu pune muzică cu un fundal cu pozele tale de vacanță etc.). Dacă totuși reclama e foarte nouă și softul încă nu o are în bază, atunci apeși tu un buton prin care declari că e reclamă, iar softul trimite un instantaneu din momentul respectiv la baza de date undeva pe internet. Eventual apeși de mai multe ori de-a lungul reclamei, ca să fie etichetată toată.
Ideea desigur nu e nouă, ci e doar încă o aplicație de crowd sourcing. Are dezavantajul minor că din cînd în cînd tot mai vezi cîte o reclamă (tot mai rar pe măsură ce utilizatorii se înmulțesc) și avantajul major că e foarte rezistentă la schimbările de program.
Ca să funcționeze și mai bine, poți urmări programele cu întîrziere de cîteva secunde, ca să-i dai timp softului să recunoască reclamele și să comute. Sau, dacă nu e vorba de emisiuni în direct, poți înregistra emisiunile preferate și rula softul pe ele, caz în care poți sări peste reclame fără a mai face pauză.
În orice caz nu ne putem aștepta ca posturile de televiziune și furnizorii să ne ofere informații exacte despre orele la care dau reclame, pentru că interesul lor nu e să le sari, ci să le vezi. În schimb mulțimea de spectatori are interesul să le evite, deci va găsi o cale.
Probabil că în viitor publicitatea se va face mai discret, de exemplu așa cum își fac Apple sau Audi publicitate prin filme artistice. Sau poate posturile de televiziune vor găsi o cale de a-i recompensa pe cei care consumă publicitate încît mulți vor dori să vadă reclame, cu cît mai multe cu atît mai bine, reclame pe pîine. Sau poate reclamele vor fi făcute atît de inteligent încît ne vom uita la ele de plăcere.
Viitorul e strălucit.
PS. Am zis „în principiu” la început pentru că nu știu dacă există încercări concrete în direcția asta. Eu evit reclamele prin înregistrarea emisiunilor sau filmelor. Cînd mă uit la ele și ajung la o reclamă, dau repede înainte (8x, 16x) pînă la sfîrșitul reclamei și în loc să pierd 2-3 minute pierd doar 10-15 secunde. Există tot felul de alte idei similare, în funcție de tipul de recorder. De exemplu există recordere cu un tampon de memorie pentru semnalul TV (utilă printre altele cînd vrei să mergi la veceu în timpul filmului sau cînd vrei să revezi ultima scenă). Oprești rularea la începutul filmului, aștepți vreo 20 de minute, apoi repornești și cînd ajungi la o reclamă dai înainte, pentru că poți: semnalul „viitor” e deja înregistrat în tamponul de memorie.