Reprezentare gaură neagră
Credit: Nasa JPL Caltech

Găurile negre sunt, în fapt, pretutindeni în univers, dar sunt și în centrul celor mai multe galaxii. Cum au ajuns acolo?

Găurile negre au fost prezise de teoria generală a relativității a lui Einstein. Atunci când o stea masivă „moare” are loc o explozie formidabilă denumită „supernovă”, extrem de luminoasă, rămânând în urmă un nucleu dens. Dacă acest nucleu are o masă de cel puțin 3 ori masa Soarelui, gravitația copleșește toate celelalte forțe iar nucleul stelar colapsează într-un corp cosmic cu un diametru mult mai mic, dar cu o gravitație enormă. O gaură neagră cu masa cât cea a Lunii ar avea un rază de... 0,1 mm. Adică o micro-gaură neagră.

În centrul galaxiilor există găuri negre super-masive, cu masa de milioane ori miliarde de ori mai mare decât a Soarelui nostru. Aceste găuri negre „se hrănesc” cu materia din jur, întreg fenomenul fiind cunoscut drept „nucleu galactic activ”.

Jeturi de materie generate de gaura neagră din centrul galaxiei Centaurus A
Credit: ESO/WFI; MPIfR/ESO/APEX/A.Weiss et al.; NASA/CXC/CfA/R.Kraft et al.

În ciuda numelui de „gaură neagră”, acestea sunt în cele mai multe cazuri extrem de luminoase, căci materia care cade în interiorul găurii negre ajunge la temperaturi foarte mari și eliberează cantități enorme de energie. O gaură neagră care se rotește aduce materia la temperaturi mai mari de 10 milioane de grade Celsius.

Luminozitatea discului de acreție este un indicator al masei găurii negre

Observând zeci de găuri negre supermasive, ale căror mase erau cunoscute pe baza unor tehnici diferite de estimare, cercetătorii au observat că există o corelație între mărimea găurii negre și durata perioadei de fluctuație a luminozității găurii negre. Cu cât mai masivă gaura neagră, cu atât mai lungă perioada în care varia luminozitatea.