Structura la scară mare a universului. Filamente şi viduri cosmice

Distanţele dintre galaxii sunt de multe ori incredibil de mari: de miliarde de ani-lumină. Când vorbim despre spaţiul intergalactic, vorbim de regulă de spaţiu gol, de lipsa materiei. Dar stau aşa lucrurile în realitate? Chiar este spaţiul intergalactic lipsit de materie?

· Atomi rătăciţi prin spaţiu

În fapt astronomii ştiu că în spaţiul intergalactic există materie. Densitatea materiei este extem de mică: mai puţin de un atom pe metru cub. Dar, aspect interesant, dacă adunăm toată această materie dispersată în spaţiul dintre galaxii ajungem la un total care depăşeşte materia din toate galaxiile (între 50 şi 80% din materia din tot universul).

Materia dintre galaxii este constituită, în bună parte, din ioni de hidrogen (atomi de hidrogen ce şi-au pierdut electronul), precum şi atomi de carbon, oxigen şi siliciu.

Cum ştiu astronomii că această materie dispersată chiar există în spaţiul intergalactic? Acest gaz rarefiat îşi lasă "amprenta" asupra fotonilor. De exemplu, în anii '60 ai secolului trecut, când au fost identificaţi primii quasari, o parte din lumina care ar fi trebuit să fie detectată lipsea (fiind absorbită de materia din spaţiul cosmic intergalactic).

Care este originea materiei intergalactice? Există două surse: Big Bangul (o parte din materie nu a ajuns să fie atrasă în procesul de formare a galaxiilor) şi galaxiile însele (materie expulzată de galaxii; în special elementele mai grele).

Materia intergalactică, cel puţin cea din proximitatea galaxiilor, are un rol important în formarea de noi stele. Fără acest gaz intergalactic, procesul de formare a stelelor ar ajunge mult mai rapid la final.

· Stele rătăcitoare

Pe lângă atomii dispersaţi dintre galaxii, în spaţiul intergalactic, din când când mai putem găsi ceva interesant: stele rătăcitoare ori, cum mai sunt numite, stele intergalactice. Se presupune că aceste stele solitare navigând spaţiile nesfârșite ale universului sunt produse ca urmare a două mecanisme: au fost aruncate în afara galaxiei de origine de găuri negre ori în urma coliziunii dintre două sau mai multe galaxii.

Dacă v-aţi afla într-o călătorie intergalactică, cel mai probabil nu aţi vedea nimic în jurul vostru, pentru că materia este prea puţin densă pentru a fi observată, iar stelele rătăcitoare, deşi nu puţine, luând în calcul imensitatea spaţiului, este destul de improbabil să le întâlniţi.

Citiţi şi:
· (1) Cum s-au format galaxiile
· (2) Roiurile de galaxii, vidurile și filamentele galactice
· (3) Istoria evoluției universului, pe scurt

Adaptare după: What happens in intergalactic space?