E târziu, e beznă și o mașină autonomă merge pe un drum de țară îngust. Deodată, apar trei pericole în același timp. Ce se va întâmpla? Înainte de a putea ocoli aceste obstacole, mașina trebuie să le detecteze, adunând destule informații despre mărimea, forma și poziția lor, astfel încât algoritmul de control poate stabili cel mai sigur traseu.

Fără un șofer la volan, mașina are nevoie de senzori pentru a afla aceste detalii, indiferent de mediu, vreme sau cât e de întuneric, totul într-o fracțiune de secundă.

E o misiune dificilă, dar există o soluție alcătuită din două lucruri: un instrument cu laser denumit LIDAR și o versiune în miniatură a metodei tehnologice ce susține funcțional Internetul, denumită "fotonică integrată".

Comentarii -

 

V-ați întrebat vreodată ce se întâmplă în interiorul mașinii când apăsați pedala de ambreiaj? Sau de ce trebuie să apăsați pedala de ambreiaj înainte de a schimba vitezele într-o mașină cu transmisie manuală? Acest articol, însoţit de un videoclip explicativ, vă oferă răspunsuri la aceste întrebări.

Comentarii -

Un studiu realizat în anul 2012  de către Consiliul Internaţional privind Transportul Ecologic a dezvăluit că valoarea consumului real de carburant al autovehiculelor este cu 21% mai mare decât cea indicată de către producători. Prin comparaţie, în anul 2001 diferenţa era de doar 8%. De ce există această diferenţă dintre consumul real şi cel teoretic, afişat de producătorii de autovehicule?

Comentarii -

De câţiva ani cele mai multe maşini noi afişează, pe lângă alţi parametri de funcţionare, şi consumul instantaneu (sau instant). Probabil că principala utilitate a acestui indicator este aceea de a-l informa pe conducătorul auto despre modul în care stilul său de condus afectează consumul şi, la viteze constante, care este consumul de combustibil al maşinii. Astfel, se poate face, de exemplu, diferenţa dintre consumul la o viteză de 90-100 km/h, când consumul, de regulă, este rezonabil şi la o viteză de 130-140 km/h, când consumul creşte simţitor.

Comentarii -

Instalaţia de ungere a unui automobil are rolul de a asigura lubrifierea componentelor aflate în mişcare ale motorului. De asemenea, această instalaţie asigură filtrarea uleiului de motor, circularea acestuia în cadrul unui circuit închis, precum şi răcirea uleiului. La ce ajută ungerea componentelor dinamice ale motorului? Se micşorează frecarea dintre suprafeţele pieselor (de exemplu, dintre pistoane şi cilindrii). 

Comentarii -

Instalația de răcire a motorului are scopul de a menține un regim de temperatură adecvat unei bune funcționări a motorului. Temperatura de 1.800-2.000 de grade Celsius din interiorul cilindrilor afectează procesul de ungere, alterează proprietățile mecanice ale pieselor conjugate, putând în final să le gripeze sau să le strice. Prin sistemul de răcire intervine se preia şi transmite în mediu 20-30% din căldura pieselor motorului, asigurând temperatura optimă, de 85-90°C.

Comentarii -

După ce într-un articol anterior am vorbit despre funcţionarea motorului cu aprindere prin compresie (motorul diesel), astăzi vorbim despre motorul cu aprindere prin scânteie (motorul pe benzină). Motorul cu aprindere prin scânteie electrică se numeşte astfel, întrucât amestecul de combustibil şi aer, comprimat în interiorul cilindrului, se aprinde de la o scânteie electrică.

Comentarii -

Mecanismul motor (denumit şi mecanism bielă-manivelă ori manivelă-piston) are rolul de a transforma mişcarea de translaţie a pistonului, rezultată în urma arderii carburantului, în mişcare de rotaţie continuă a arborelui cotit. În acest articol vă invităm să urmăriţi o animaţie simplă a funcţionării, în esenţă, a acestui mecanism. De asemenea, vă prezentăm principalele componente ale mecanismului motor şi rolul acestora.

Comentarii -

Cel mai răspândit tip de motor folosit la automobile este cel cu ardere internă cu piston. Acest motor transformă presiunea degajată prin arderea combustibilului utilizat în lucru mecanic (care, finalmente, după introducerea într-o treaptă de viteză, înseamnă rotirea roţilor autovehiculului).

Comentarii -

Parametrii principali sunt definiţi de caracteristicile constructive şi de calităţile tehnice de exploatare ale automobilului. Aceştia au importanţa lor bine stabilită în evaluarea automobilului şi mai ales în evaluare comparativă atunci când, de pildă, doriţi să achiziționați o nouă maşină.

Comentarii -

Transmisia automobilului are rolul de a transmite momentul motorului la roţile motoare. Aceasta este compusă din ambreiaj, cutia de viteze, transmisia longitudinală, transmisia principală,diferenţialul, arborii planetari şi transmisia finală. Vă invităm ca, în cadrul a două videoclipuri foarte scurte, să urmăriţi cum funcţionează tot acest mecanism al transmisiei.

Comentarii -

AutovehiculÎncepem astăzi o serie de articole dedicate explorării autovehiculului. Fie că sunteţi, fie că nu sunteţi pasionaţi de acest subiect, articolele privind construcţia şi funcţionarea unui autovehicul pot prezenta interes pentru orice persoană curioasă privind terminologia auto, pe care o auzim, la urma urmelor, la orice mecanic, atunci când ne reparăm maşina. Fără a intra în detalii foarte tehnice, vom încerca să descriem automobilul, pe înţelesul tuturor, utilizând videoclipuri excelent realizate de profesionişti.

Comentarii -

Am prezentat în acest articol o scurtă explicaţie a legii conservării energiei. Iată în continuare un exemplu care ajută la înţelegerea acestei legi fundamentale pentru modul în care interpretăm funcţionarea universului nostru.

Am ales spre exemplificare transformările pe care le suferă energia pe care o posedă un automobil. Săgeţile roşii indică transferuri de energie.

 

Conservarea energiei

 

Comentarii -


Dacă găsiţi scientia.ro util, sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()
CoinGate Payment ButtonCriptomonedă
Susţine-ne pe Patreon!