Logo ScientiaNu este aşa că recunoaşteţi imediat logo-ul Coca-Cola? Vă este străin mărul Apple? Sunt ele opere de artă? Nu tocmai, dar cu toate acestea sunt memorabile! Ce face un logo să fie de neuitat? Care sunt principiile creării unui logo atrăgător?

 

 

 

<< Întâi de toate trebuie să afirmăm răspicat că nu suntem profesionişti în domeniul designului. Aceste articol este rezultatul lecturilor noastre care ne-au însoţit strădaniile recente de a crea un logo pentru site-ul Scientia , o siglă ce, sperăm noi, să ne reprezinte, să fie uşor de reţinut şi să rămână în mintea a cât mai multor internauţi >>

 

Actualul logo al Scientia
Logo Scientia

 

După cum cu siguranţă aţi observat, logo-uri sunt peste tot. Firmele au logo-uri, site-urile web au logo-uri, emisiunile TV au logo-uri, România, din punct de vedere turistic are un logo (sau nu mai are?, nu ştim dacă mai e valabilă frunza doamnei Udrea). De regulă acestea sunt produse de echipe de experţi care mai sunt şi foarte bine plătiţi. Dar ne putem face propriul logo? Cu ceva dexteritate în a mânui câteva programe de calculator şi ceva inspiraţie, noi spunem că da, mai ales dacă nu sunteţi o mare firmă, care dispune de suficiente resurse financiare pentru a plăti un designer profesionist.

Iar pentru ca eforturile dv. să fie încununate de succes - dacă decideţi să vă dedicaţi unei atare activităţi, să vă realizaţi propriul logo - vă oferim aici o sumă de  ponturi pentru ca rezultatul muncii să fie cât mai aproape de ce vă doriţi.

 

CE PROGRAM FOLOSIM PENTRU A REALIZA LOGO-UL?

Desigur, nu există o listă completă şi nici recomandări definitive. Specialiştii folosesc softuri de grafică vectorială, cum sunt Adobe Illustrator ori Corel Draw. Un program Open Source ca Inkscape (http://inkscape.org/) poate fi o variantă free foarte bună la Illustrator, care este foarte scump (circa 600$). Pentru a face un logo pentru propriul blog/site, credem că şi Photoshop-ul poate fi o alegere foarte bună (ori programul Open Source Gimp, http://www.gimp.org/), deşi acestea nu sunt programe de grafică vectorială (care permit modificarea dimensiunilor, fără a afecta modul în care arată logo-ul).

La limită, într-o clipă de inspiraţie, un logo poate fi creat pe o foaie de hârtie cu un ciot de creion ori în banalul Paint, trăgând rapid câteva linii. Dar dacă doriţi ceva un pic mai elaborat, puteţi apela cu încredere la unul dintre programele menţionate.


5 PRINCIPII PENTRU REALIZAREA UNUI LOGO

Pentru a nu lungi vorba, iată care ar fi cinci principii de bază care, respectate, v-ar aduce un pic mai aproape de realizarea logo-ului pe care-l visaţi.

1. Să fie simplu

Un logo simplu este uşor de reţinut şi uşor de recunoscut. Simplitatea se referă atât la structura în sine a logo-ului, dar şi la culorile folosite. Se recomandă un număr de culori cât mai mic (2, 3), iar replicarea logo-ului în alb-negru să-i păstreze frumuseţea şi capacitatea de a capta atenţia.

 

2. Să fie memorabil

Ce înseamnă aceasta? Să fie uşor de recunoscut şi să nu existe dubii asupra apartenenţei acestuia. Dacă vedeţi logo-ul Nike ori McDonald's (vezi mai jos), sigur înţelegeţi imediat despre ce e vorba.

Un aspect important este acela că fonturile folosite să nu fie dintre cele care vin cu sistemul de operare şi pe care, prin urmare, le foloseşte toată lumea. În cazul unui site, fontul logo-ului trebuie să difere de fontul folosit în textele site-ului, altfel, anulându-se identitatea vizuală a logo-ului. Multe logo-uri, pentru a asigura originalitatea, schimbă structura standard a unei litere ori adaugă o încondeiere pentru a nu fi banale.

Şi încă un aspect: nu folosiţi simbolul clasic al domeniului pentru care creaţi logo-ul. Dacă aţi observat aproape toate farmaciile au ca logo semnul +, toate cabinetele de stomatologie au un dinte, cele de oftalmologie un ochi, toate saloanele de înfrumuseţare au un chip frumos. Dacă o să creaţi un logo care este prezent la fiecare colţ de stradă, al dv va greu de diferenţiat de altele.

Logo Nike

Logo-ul firmei Nike

 

Logo McDonalds

Logo-ul firmei McDonald's

 

3. Să reziste timpului

Aceasta însemnă că logo-ul nu va trebui să fie schimbat foarte des, din diverse motive, fie că acesta reprezintă un eveniment care se epuizează rapid, fie că aspectul logo-ului devine desuet şi retuşări de esenţă se impun de la sine. De pildă logo-ul Coca Cola durează nealterat din 1885, pe când cel al firmei concurente, Pepsi, a suportat mai multe ajustări de-a lungul anilor.

 

 

Logo Pepsi şi Coca Cola

Evoluţia logo-ului Pepsi şi "evoluţia" logo-ului Coca Cola

 

 

4. Să fie versatil

Versatilitatea se referă, întâi de toate, la scalabilitatea logo-ului; acesta trebuie să poată fi modificat uşor sub aspectul dimensiunii, în aşa fel încât să poată fi pus pe o cană, dar şi pe un zgârie nori. Dacă faceţi un logo pentru propriul site, desigur că această regulă nu stă în picioare, de aceea am şi recomandat mai sus, printre altele, ca soft pentru realizarea unui logo Adobe Photoshop.

De asemenea, logo-ul ar trebui ca, printat în alb-negru, să poată fi recunoscut. În aceeaşi idee, ar trebui să poată fi pus pe un fundal negru ori alb fără probleme. De asemenea, logo-ul s-ar putea să fie necesar să apară pe faxuri (care sunt non color), fiind necesar ca şi în acest caz să fie uşor de recunoscut.

Pentru a vă asigura că logo-ul arată bine în alb şi negru, unii designeri sugerează ca logo-ul să fie lucrat iniţial în alb-negru, pentru ca după ce vă convingeţi că acesta este atrăgător astfel, să adăugaţi eventuale culori dorite.

 

5. Să se potrivească profilului site-ului/firmei

Dacă logo-ul este pentru un site ce vinde jucării online, fontul şi culorile trebuie alese cu grijă, pentru a nu fi prea serioase. Deşi logo-ul nu trebuie să arate precis care este activitatea firmei ori profilul site-ului, ar fi bine ca prin elementele grafice conţinute, culori şi fonturile folosite să sugereze totuşi aceste aspecte.

 

 

CE ESTE UN LOGO?

Acum, că am discutat despre principiile creării unui logo bun, să vorbim un pic despre ce înseamnă de fapt un logo şi în ce fel este un logo diferit de brand.

Logo-ul reprezintă aşadar elementul grafic folosit pentru identificarea unei firme/produs/website etc. şi, astfel, pentru promovarea imaginii respectivei entităţi. Logo-ul (ori sigla, cum se mai spunea pe româneşte până am învăţat cu toţi engleza, uitând puţin câte puţin româna), nu trebuie confundat cu brandul.

 

CE ESTE BRAND-UL?

Brand-ul este mult mai mult decât logo-ul. Brandul include logo-ul, dar poate conţine şi un slogan, o prezentare grafică mai complexă etc. În esenţă, brand-ul reprezintă percepţia pe care consumatorul o are despre un produs (fie că e vorba de marca de televizoare, fie că este vorba de o ţară). Dacă nu este încă foarte clar, adăugăm că pe  româneşte i se mai spune şi "imagine", fiind vorba, aşadar, despre modul în care individul se raportează emoţional la respectivul produs.

 

CUM ARATĂ UN LOGO BUN?
EXEMPLE DE LOGOURI CELEBRE (ŞI BUNE)


Logo-ul Apple Logo-ul IBM
Logo-ul Apple Logo-ul IBM

 

 

BIBLIOGRAFIE:
justcreativedesign.com/
logooftheday.com/
logopond.com/
logolounge.com/
logodesignerblog.com/


Dacă găsiţi scientia.ro util, sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()
CoinGate Payment ButtonCriptomonedă
Susţine-ne pe Patreon!