Telefonul mobil este astăzi parte din vieţile noastre, cu avantajele (comunicare rapidă, acces la Internet, GPS etc.) şi dezavantajele (riscul de a-ţi fi monitorizate activităţile online, de aţi fi expuse date private în spaţiul public etc.). Dar cum funcţionează o reţea de telefonie mobilă? De ce există diferite generaţii de comunicaţii mobile?

 

 

 

AK-47 (prescurtarea denumirii Автомат Калашникова образца 1947 года, în română Automat Kalașnikov model 1947) este o pușcă de asalt creată în 1947 de Mihail Kalașnikov și folosită în timpul Războiului Rece ca armă standard de armatele statelor din Blocul Estic și ale țărilor aliate cu acesta.

Iată mai jos o excepţională reprezentare grafică a modului de funcţionare a puştii AK-47.

 

 

Google, Facebook, Amazon și alții fac profit în două moduri: prin colectarea cât mai multor date de la noi și prin controlul a ceea ce plătim. Și de ce depinde toate acestea? De un Internet vulnerabil. Defectele în tehnologie nu sunt singurul motiv pentru care avem un astfel de Internet nesigur. Un alt motiv important - poate chiar motivul principal - este că cei mai puternici arhitecți ai Internetului au manipulat rețeaua globală pentru a o face să le servească propriile interese.

 

Care va fi echipa câştigătoare a Campionatul Mondial de Fotbal din Rusia din acest an? Fiecare dintre noi are propria echipă favorită şi doar pe 15 iulie vom afla cu adevărat cine va ridica cupa spre cer. Un grup de cercetători de la Universitatea din Dortmund, Germania, a pus la punct un algoritm bazat pe inteligenţa artificială pentru a afla dinainte cine va câştiga.

Este ușor să confundăm situația geopolitică actuală cu cea din anii '80. Statele Unite și Rusia se acuză reciproc de implicare în treburile interne ale celeilalte. Rusia a anexat Crimeea în ciuda obiecțiilor Statelor Unite, stârnind îngrijorare privind un posibil conflict militar. Ca și în timpul Războiului Rece, națiunile proiectează și construiesc arme bazate pe tehnologii avansate. Atunci arma preferată era racheta nucleară; astăzi este software-ul, indiferent dacă este folosit pentru atacarea sistemelor informatice sau a unor ținte din lumea reală.

În contextul securității calculatoarelor, un hacker este o persoană care încearcă să descopere și să exploateze vulnerabilitățile dintr-un sistem informatic sau dintr-o rețea de calculatoare.Putem separa hackingul în diferite categorii, în funcție de ceea ce este atacat.

 

V-ați întrebat vreodată ce se întâmplă în interiorul mașinii când apăsați pedala de ambreiaj? Sau de ce trebuie să apăsați pedala de ambreiaj înainte de a schimba vitezele într-o mașină cu transmisie manuală? Acest articol, însoţit de un videoclip explicativ, vă oferă răspunsuri la aceste întrebări.

În ultimele cinci decenii procesoarele standard ale computerelor au devenit din ce în ce mai rapide. În ultimii ani, totuși, limitele actualei tehnologii au devenit limpezi: cipurile nu pot deveni tot mai multe tranzistoare în acelaşi spaţiu la infinit. Dacă vrem să construim calculatoare tot mai rapide, ceva va trebui să se schimbe.

 

Centralele nucleare folosesc puterea radioactivităţii, adică a emisiei de radiaţii specifice unor anumite tipuri de atomi. Pentru a afla cum funcţionează o centrală nucleară puteţi citi acest articol. Dar radiaţiile sunt periculoase, nu? Cât de periculos este să lucrezi într-o centrală nucleară? Cât de periculos este să locuieşti în apropierea unei centrale nucleare?

O centrală nucleară este o instalaţie complexă de producere a energiei electrice din energia termică obţinută prin iniţierea şi întreţinerea unei reacţii nucleare de fisiune controlată în lanţ, proces realizat într-un reactor nuclear.

Cui nu i se întâmplă să închidă o pagină web, iar apoi să vrea să se întoarcă acolo şi să nu-mi mai aducă aminte exact adresa?

Există cel puţin două soluţii. Una este aceea de a intra în History şi să identifici pagina dorită. Ia timp şi e enervant.

Dar există o combinaţie de taste care aduce vechile site-uri accesate la lumină, unul câte unul: CTRL+SHIFT+T.

E păcat să nu ştiţi şi să nu utilizaţi acest shortcut.

Nu sunt mulţi cei care ştiu că, în fapt, aproape 100% din traficul de date între diversele continente ale lumii este asigurat de o reţea vastă de cabluri subacvatice, ce traversează oceanele şi mările Terrei. Aceste cabluri sunt aşezate pe fundul oceanelor / mărilor. Aceste cabluri sunt groase cât un furtun de grădină şi asigură transferul datelor Internet, telefonie şi (parte din) transmisii TV între continente, cu viteza luminii. Un singur cablu poate transporta zeci de terabiţi de informaţie pe secundă.

Un studiu realizat în anul 2012  de către Consiliul Internaţional privind Transportul Ecologic a dezvăluit că valoarea consumului real de carburant al autovehiculelor este cu 21% mai mare decât cea indicată de către producători. Prin comparaţie, în anul 2001 diferenţa era de doar 8%. De ce există această diferenţă dintre consumul real şi cel teoretic, afişat de producătorii de autovehicule?

De câţiva ani cele mai multe maşini noi afişează, pe lângă alţi parametri de funcţionare, şi consumul instantaneu (sau instant). Probabil că principala utilitate a acestui indicator este aceea de a-l informa pe conducătorul auto despre modul în care stilul său de condus afectează consumul şi, la viteze constante, care este consumul de combustibil al maşinii. Astfel, se poate face, de exemplu, diferenţa dintre consumul la o viteză de 90-100 km/h, când consumul, de regulă, este rezonabil şi la o viteză de 130-140 km/h, când consumul creşte simţitor.

Instalaţia de ungere a unui automobil are rolul de a asigura lubrifierea componentelor aflate în mişcare ale motorului. De asemenea, această instalaţie asigură filtrarea uleiului de motor, circularea acestuia în cadrul unui circuit închis, precum şi răcirea uleiului. La ce ajută ungerea componentelor dinamice ale motorului? Se micşorează frecarea dintre suprafeţele pieselor (de exemplu, dintre pistoane şi cilindrii). 

Instalația de răcire a motorului are scopul de a menține un regim de temperatură adecvat unei bune funcționări a motorului. Temperatura de 1.800-2.000 de grade Celsius din interiorul cilindrilor afectează procesul de ungere, alterează proprietățile mecanice ale pieselor conjugate, putând în final să le gripeze sau să le strice. Prin sistemul de răcire intervine se preia şi transmite în mediu 20-30% din căldura pieselor motorului, asigurând temperatura optimă, de 85-90°C.

După ce într-un articol anterior am vorbit despre funcţionarea motorului cu aprindere prin compresie (motorul diesel), astăzi vorbim despre motorul cu aprindere prin scânteie (motorul pe benzină). Motorul cu aprindere prin scânteie electrică se numeşte astfel, întrucât amestecul de combustibil şi aer, comprimat în interiorul cilindrului, se aprinde de la o scânteie electrică.

Mecanismul motor (denumit şi mecanism bielă-manivelă ori manivelă-piston) are rolul de a transforma mişcarea de translaţie a pistonului, rezultată în urma arderii carburantului, în mişcare de rotaţie continuă a arborelui cotit. În acest articol vă invităm să urmăriţi o animaţie simplă a funcţionării, în esenţă, a acestui mecanism. De asemenea, vă prezentăm principalele componente ale mecanismului motor şi rolul acestora.

Cel mai răspândit tip de motor folosit la automobile este cel cu ardere internă cu piston. Acest motor transformă presiunea degajată prin arderea combustibilului utilizat în lucru mecanic (care, finalmente, după introducerea într-o treaptă de viteză, înseamnă rotirea roţilor autovehiculului).

Parametrii principali sunt definiţi de caracteristicile constructive şi de calităţile tehnice de exploatare ale automobilului. Aceştia au importanţa lor bine stabilită în evaluarea automobilului şi mai ales în evaluare comparativă atunci când, de pildă, doriţi să achiziționați o nouă maşină.


 


Sprijiniţi-ne cu o donaţie.


PayPal ()


Contact
| T&C | © 2020 Scientia.ro