Fata singuraExistă un motiv pentru care te doare atât de tare atunci când iubitul tău te părăseşte. Se pare că creierul tău percepe iadul psihologic în exact acelaşi fel în care percepe şi durerea fizică. O echipă de cercetători a abordat problema ştiinţific...

Un grup de oameni de ştiinţă a folosit scanările RMN pentru a studia creierele oamenilor care se confruntau cu respingerea şi le-au comparat cu cele ale oamenilor experimentând durere fizică. Ei au descoperit că exact aceleaşi regiuni cerebrale sunt implicate în procesarea ambelor experienţe. Pentru oameni, respingerea socială  este echivalentă cu o rană fizică.

Autorii unei lucrări publicate în Proceedings of the National Academy of Sciences scriu:

”Am testat această ipoteză recrutând 40 de indivizi care s-au simţit puternic respinşi în urma ruperii nedorite a unei relaţii amoroase. Participanţii au efectuat două sarcini opuse în timpul scanării RMN: o sarcină de Respingere Socială şi una de Durere Fizică. Pe scurt, sarcina Respingerii Sociale compară probe implicând foştii parteneri, în care participanţii vedeau o poză a fostului lor partener şi se gândeau la experienţa exactă a respingerii, cu probe implicând prietenii, în care participanţii vedeau o poză a  unui prieten care are acelaşi sex ca fostul partener şi se gândeau la o experienţă pozitivă recentă pe care au împărtăşit-o cu acea persoană. Sarcina Durerii Fizice cuprindea şi ea două tipuri de probe: probele Fierbinţi, în care participanţii experimentau o stimulare termică neplăcută la nivelul antebraţului stâng, şi probele Calde, în care participanţii experimentau o stimulare termică neutră în aceeaşi zonă. Participanţii evaluau cum s-au simţit după fiecare probă, cu ajutorul unei scale cuprinzând cinci niveluri, numerele mai mici reflectând un disconfort mai mare.”

Şi, într-adevăr, ei au observat că aceleaşi regiuni cerebrale erau active atât în timpul sarcinilor fizice, cât şi al celor mentale – mai precis, era vorba despre ”zonele care susţin componentele senzoriale ale durerii fizice (cortexul somatosenzitiv secundar şi insula posterioară dorsală).” Cercetătorii spun că munca lor ar putea clarifica motivul pentru care diferitele tipuri de respingere socială pot conduce la durere fizică şi alte afecţiuni. În definitiv, spun ei, creierele noastre dezvăluie o conexiune foarte puternică între emoţii şi senzaţiile fizice. Un subiect interesant pentru cercetările viitoare ar putea fi analizarea felului în care durerea altcuiva ne afectează creierul în acelaşi mod ca durerea fizică – altfel spus, simţim la propriu durerea altora?

Textul reprezintă traducerea articolului For your brain, romantic rejection is the same thing as being physically burned, publicat de io9.com.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache