Colectie de insecteUn studiu recent realizat de Universitatea din Melbourne indică faptul că numărul speciilor de pe planetă este mai probabil de ordinul milioanelor decât de ordinul zecilor de milioane, aşa cum se considera anterior. Citiţi detalii în cele ce urmează...

NOI ESTIMĂRI PRIVIND NUMĂRUL TOTAL DE SPECII DE PE PĂMÂNT

Noile calcule arată că numărul speciilor de pe planetă este mai probabil de ordinul milioanelor decât de ordinul zecilor de milioane, aşa cum se considera anterior. Rezultatul, obţinut printr-un studiu condus de Universitatea din Melbourne, se bazează pe o nouă metodă de estimare a speciilor de insecte tropicale -- cel mai mare grup şi cel mai greu de studiat -- şi va avea implicaţii semnificative pentru eforturile de conservare.

Conducătorul studiului, Dr. Andrew Hamilton de la School of Land and Environment (Universitatea din Melbourne), afirmă că motivaţia sa pentru a calcula mai precis numărul speciilor vine din observaţia că oamenii sunt mult mai siguri de numărul stelelor din galaxia noastră decât de numărul speciilor de pe planetă. „Înţelegerea numărului de specii a fost îngreunată de un grup de organisme, artropodele tropicale, ce include insecte, păienjeni sau organisme similare. Estimări pentru acest grup variază între câteva milioane şi 100 de milioane,” afirmă Dr. Hamilton.

Artropode
Colecţie de artropode
Credit: wikimedia.org

Echipa de cercetători internaţionali pe care acesta a condus-o a folosit tehnici de modelare probabilistică a datelor din numeroasele studii anterioare (modele asemănătoare celor folosite în estimarea riscurilor economice). Aceştia au descoperit că sunt 90% şanse ca numărul speciilor de artropode tropicale să fie între 2 şi 7 milioane, cu cea mai bună estimare pentru 3.7 milioane. Astfel, adăugând aproximativ 50.00 de vertebrate (păsări, mamifere, amfibieni şi reptile), 400.000 de plante şi 1.3 milioane de alte organisme (majoritatea microorganisme, dar excluzând bacteriile despre care ştim foarte puţin), ajungem la cea mai bună estimare de 5.5 milioane de specii. Mai mult, studiul arată că sunt doar 0.001% şanse ca estimarea cea mai des menţionată, 30 de milioane de specii, să fie adevărată.

„Descoperirea arată de asemenea că, în ciuda a 250 de ani de cercetări şi clasificări, aproximativ 70% dintre speciile de artropode încă aşteaptă să fie descrise.”

Insecte
Colecţie de insecte.
Credit: iStockphoto/Christian Skorik

„Studiul nostru este semnificativ pentru acest An Internaţional al Biodiversităţii şi ne oferă un punct de plecare mai realist pentru estimarea ratei extincţiilor -- un obiectiv important al biologiei conservării. Ratele de extincţie sunt de cele mai multe ori estimate prin cunoaşterea ariei habitatului pierdut, dar pentru a estima câte specii au fost afectate, avem nevoie să ştim câte erau prezente iniţial. Evident, dacă plecăm de la un număr mai mic de specii, situaţia e mult mai gravă, iar reducerea complexităţii ecosistemelor se produce şi mai rapid,” spune Dr. Hamilton.

Sursa: University of Melbourne via ScienceDaily.